Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metropolia gratuluje PKP PLK oszczędności i apeluje o wydanie ich na obiecaną kolej metropolitalną na Śląsku i Zagłębiu

Marcin Zasada
Władze PKP  deklarowały, że rozbudowa odcinka Będzin-Katowice-Tychy, która byłaby fundamentem kolei metropolitalnej, może zostać przyspieszona
Władze PKP deklarowały, że rozbudowa odcinka Będzin-Katowice-Tychy, która byłaby fundamentem kolei metropolitalnej, może zostać przyspieszona Lucyna Nenow
Gdy pół roku temu władze PKP PLK odkładały w czasie rozbudowę odcinka Będzin-Katowice-Tychy, władze spółki deklarowały, że inwestycja, która byłaby fundamentem kolei metropolitalnej dla mieszkańców Śląska i Zagłębia, może zostać przyspieszona. Warunkiem, jak tłumaczył Arnold Bresch z zarządu PKP PLK, miały być poczynione na kolei oszczędności. Skoro dziś spółka się nimi chwali, władze metropolii apelują do jej władz o wywiązanie się z wcześniejszej zapowiedzi.

„W związku z tym, że takie oszczędności się pojawiły, zwracamy się z apelem o realizację kręgosłupa kolei metropolitalnej, czyli dobudowę torów na odcinku Będzin-Katowice Ligota. Budowa kolei aglomeracyjnej w naszym regionie ma głębokie uzasadnienie” - głosi pismo, które dziś Kazimierz Karolczak, szef G-ZM zaadresował do ministra infrastruktury oraz prezesa PKP PLK.

Przypomnijmy, że początkowo wart 9 mld zł kolejowy plan inwestycyjny dla woj. śląskiego miał do 2022 roku objąć linie o długości 870 km. W ramach tych zamierzeń PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65. Dotyczy to odcinka Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice Dziedzice-Zabrzydowice (w sumie 85 km), którego koszt szacowano na 4 mld zł. Pod koniec czerwca ubiegłego roku PLK zrewidowały plan - zapowiedziano, że z funduszy na lata 2014-2020 wykonane zostaną prace tylko na odcinku Tychy-Zebrzydowice. Do tego czasu inwestycje na trasach Będzin-Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice będą polegały na zakończeniu prac projektowych i uzyskaniu zgód na budowę.

Śląsko-zagłębiowski apel to pokłosie czwartkowej debaty metropolitalnej pod patronatem DZ, która odbyła się w Sosnowcu. Prezydent Arkadiusz Chęciński, pytany o kolej metropolitalną, stwierdził: „Obecnie tory są przeciążone, więc bez wielkich inwestycji niewiele możemy zrobić. Dzisiaj natomiast PKP chwalą się, że zaoszczędziły właśnie 4 mld - pasuje idealnie, a to jest potrzebne województwu, bo tutaj się dusimy, tutaj nie da się jeździć”.

Poseł PiS Jerzy Polaczek, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, obiecuje wsparcie dla inicjatywy metropolii. Ale zastrzega też, że liczy na konkretne propozycje G-ZM dotyczące przygotowania tej inwestycji i jego udziału w niej.

- Proszę o wskazanie, kto w zarządzie związku metropolitalnego będzie odpowiedzialny za projekt. Żeby samorząd, parlamentarzyści i ministerstwo mieli naturalnego partnera do dyskusji na ten temat - zaznacza Polaczek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo