Miarka się przebrała: Albo już czas na kolejną DTŚ albo... metro?

Marcin Nowak
Świetna i najlepsza w Polsce komunikacja, mnóstwo dróg i doskonały system transportowy, ogromna ilość połączeń kolejowych. To nasza Metropolia Silesia? Akurat! Coraz częściej internauci wyszukują w google: Katowice korek, DTŚ wypadek, tunel utrudnienia, gdzie parkować...

NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

Katowice stoją, pełzną, meandrują czy też przegrzewają się. Założę się, że każdy z Nas prawie codziennie tego doświadcza. A jeszcze kilkadziesiąt tysięcy studentów nie powróciło na Śląsk ze swoich rodzinnych stron. Za miesiąc powrócą. Szykujcie się...

- Oj przybyło samochodów na średnicówce w ciągu ostatnich kilku lat. Jak obserwuję to od początku - stwierdził dziś mój redakcyjny kolega, gdy wyjeżdżając z korka na Roździeńskiego z okazji Targów Górnictwa, wpadaliśmy w objęcia korka na DK86 przy sklepie IKEA.

Oczywiście, po otwarciu się DTŚ na Zabrze zapewne trzeba dodać kilka tys. samochodów na dobę więcej. Na razie nie musimy dodawać kolejnych kilku tys. kierowców z Gliwic.Obwieszczenie wojewody sprzed kilku dni, dotyczące ponownego rozpatrzenia oddziaływania na środowisko budowy DTŚ w kierunku zachodnim, de facto wstrzymuje ją o kolejne kilka - kilkanaście miesięcy. O pociągnięciu drogi w kierunku Zagłębia na razie możemy pomarzyć.

Patrząc na to co dzieje się co 2, 3 dni na drogach Konurbacji w godzinach szczytu, **

czytając codziennie na naszych serwisach internetowych o rekordowych "korkach tu i korkach tam"

**, zastanawiam się - czy nie powinniśmy pomyśleć już teraz nad kolejną bezkolizyjną trasą Wschód - Zachód? Kilka dni temu padł rekord w iście meksykańsko-chińskim stylu. Po kolizji na DTŚ w Katowicach, korek objął… całą DTŚ aż do granicy Rudy Śl. Z Zabrzem. Kilkanaście kilometrów!

Z rozrzewnieniem czytam opinię pana posła W. Saługi, wypowiadającego się na temat przyszłości Metropolii Silesia w kontekście pomysłu stworzenia megapowiatu. Zakładam, że pan poseł, który nie potrafi poprawnie rozszyfrować skrótu GZM (twierdzi, że to Górnośląski Związek Miast) a konurbację śląską ogranicza do 14 miast (de facto zapomniał o kilkunastu kolejnych), nie należy do grupy, która wiedziałaby czym kolejny stwór administracyjny powinien się zajmować w przyszłości. Bo moim zdaniem powinien mądrym, przyszłościowym systemem komunikacyjnym. Nie takim "na teraz". Takim na rok 2020, 2030.

Jeszcze 10 lat temu twierdzono, że "u Was na Śląsku to macie świetne drogi, tyle ich jest". No cóż 10 lat temu akademiki pękały w szwach a studenci ewentualnie zrzucali się na paliwo, dojeżdżając w piątkę maluchem na uczelnię. Dziś ta piątka bije się o jedno miejsce parkingowe swoimi oplami czy innymi toyotami. Internauci na opiniotwórczym forum Skyscrapercity nie pozostawiają suchej nitki - DTŚ ma sporo wad - nie ma tablic z informacjami o wypadku czy korkach na konkretnym kilometrze, propozycji objazdów, każde miasto zarządza tylko swoim odcinkiem drogi. Zimą widać to najlepiej. Wszyscy są bardzo "zadowoleni".

Może warto zastanowić się czy już teraz nie szukać zaskórniaków na jeszcze jedną, alternatywną bezkolizyjną trasę na osi wschód - zachód? Aż prosi się modernizacja starej "czwórki" Gliwice-Zabrze-Bytom-Siemianowice-Czeladź-Będzin-Dąbrowa Górnicza, której wybudowana jeszcze przez Niemcy część, jest skutecznie wykorzystywana do dziś. Bytom kończy budowę szybkiej obwodnicy w śladzie tej trasy. Dzięki temu może 20-30% kierowców, pragnących dostać się z Gliwic i Zabrza do Zagłębia i na odwrót, mogłoby mieć alternatywę inną niż parking sklepu IKEA i osiedlowe drogi Bogucic.

Do tego jednak potrzeba Metropolii z prawdziwego zdarzenia i ludzi, którzy wiedzą, jak walczyć o pieniądze i na co je przeznaczyć. Taki gatunek rzadko występuje w naszej administracyjnej puszczy. Częściej decydują "ci, którzy wiedzą jak walczyć o pieniądze, ale nie wiedzą, na co je przeznaczyć" albo "ci, którzy wiedzą na co je przeznaczyć, ale nie wiedzą jak je wywalczyć". Albo "ci, którzy twierdzą, że śląski odcinek A1 nie jest formą obwodnicy" i każą płacić 4 zł na podróż na lotnisko czy do pracy z Gliwic do Rybnika! Toż to wizje jak w Dubaju!

CZEKAMY NA WASZE LISTY I KOMENTARZE - Czy powinniśmy powoli myśleć o trzeciej, obok DTŚ i A4 szybkiej trasie średnicowej? A może rzucić wszystko i poważnie podejść do tematu jakiejś formy metra dla Śląska i Zagłębia. A może jednak rozbudowa sieci tramwajowej? Komentujcie tutaj lub piszcie [email protected]

Pokaż Trasy alternatywne na większej mapie

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Ginter

Metro, szybkie tramwaje, rozbudowa dróg to ważne rzeczy.
Ale jest jeszcze ważniejsza:
rozbudowa bezpiecznych dróg rowerowych!
U nas dróg rowerowych tak naprawdę nie ma!

G
Gebique

Droga o zaznaczonym na mapie przebiegu jest niezbędna, podobnie jak nowoczesne trasy Chorzów-Bytom-Tarnowskie Góry oraz Mysłowice-Sosnowiec-Będzin. Szybkie metro/kolej miejska to melodia przyszłości, ale konieczność, i to w dużej skali - żeby można było dojechać nim/nią zarówno z Gliwic do Dąbrowy Górniczej, jak i z Tychów do Tarnowskich Gór

u
urzędnik

a czy urzednicy mają o czymkolwiek pojęcie ??

o
obserwator

Coś Ci się kolego popiepszyło. Dyskutujemy dzisiaj o komunikacji.

j
jaga

dopiero wtedy coś będziemy mogli zmienić w komunikacji : metro, trolejbusy, dobra komunikacja miejska, szynobusy miedzy miastami, kolejka wąskotorowa Gliwice-Rybnik, kolej metropolitalna, obwodnice, tunele, itd. - teraz ani wojewoda ani marszałek nie mają ani chęci ani możliwości do poprawy i zmian.

W
Woody

Drogi muszą być budowane, to fakt. Ale jeśli komuś wydaje się, że można zwiększać ilość dróg i powierzchni parkingowych bez końca to się myli. Urzędnicy, którzy poruszają się wyłącznie samochodami nie mają pojęcia o tym, że na świecie wprowadza się ograniczenia dla indywidualnych pojazdów na rzezc rozwoju komunikacji publicznej i innych środków transportu a ludzi zachęca się do jazdy samochodami co najmniej we czworo.Ewidenty przykład polityki pro samochodowej to uchwała RM Katowic, w której radni przyznali sobie zerową stawkę opłat w strefie parkowania. Na zachodzie praktyką jest, że 1 osoba jeździ swoim samochodem przez tydzień i zabiera 3 kolegów, potem następna osoba przez tydzień itd. Dlaczego u nas niema bus pasów, tramwaje tłuką się po zdemolowanych torowiskach i stoją w tych samych korkach co pojazdy bo brak wydzielonych torowisk, brak systemu dróg rowerowych ( ciągle tylko robi się drogi w lasach i parkach) , brak punktów przesiadkowych, brak wspólnych biletów, upadająca kolej, brak opłat za wjazdy do centrów miast, brak systemu P+R. To potem nie ma się co dziwić, że wszyscy wolą swoje prywatne auta. Tylko tak się nie da.

Ś
Ślązak

Są jakieś mgliste plany trasy S-11, były plany obwodnicy Chorzowa, ale w najbliższych latach nic z tego nie wyniknie.

w
wojtas

kochani, nie powinniscie wnosic tego problemu akurat teraz, bo jeszcze pisiory, faszysci, mohery (brakujace okreslenia dodac) wygraja wybory i z cala redakcja pojedziecie do zarzadcy zyrandola na dywanik. tam juz tusk bedzie czekal i spusci lanie.

a
adka

a potem się zabierać za następne

P
Pablopw

Kolejna trasa wschód - zachód oczywiście bardzo by się przydała. Tymczasem nie ma jednak ani jednej trasy północ - południe. Przejechanie odcinka z Tarnowskich Gór do Katowic często zajmuje ponad godzinę. Jest planowana trasa N-S, ale do TG chyba nie dotrze.

M
Matt

Na metro to odległości są chyba zbyt duże. Ale za to można by zmodernizować i utworzyć nowe linie kolei podmiejskiej uwzględniając podróż taką koleją do centrów miast (tam gdzie nie byłoby możliwości utworzyć torowiska na ziemi trzeba by zejść pod ziemię odcinkami z trasą i utworzyć niektóre stacje pod ziemią). Tańsze niż metro, szybsze i bardziej dostosowane do aglomeracji śląskiej.
Ale skąd na to pieniądze? :(
Sądzę, że nasze wnuki tego też nie doczekają....

Z
Zatroskany

Czy redaktor nie zauważa korków na kierunku Katowice-Mikołów-Żory ?
Generalnie bardzo ciężko wyjeżdża się z Katowic w kierunku Mikołowa, południowych dzielnic Katowic i dalej na Żory, Rybnik czy Skoczów nie mówię już o sporej liczbie aut z Cieszyna czy Bielska.
Jest troszeczkę lżej bo część kierowców jadących do Rybnika korzysta z darmowego jeszcze odcinka A1.
A co będzie jak będą opłaty ?
Remont w Tychach spowoduje, że część kierowców z BB, Czechowic, Pszczyny nie pojedzie "jedynką" a 81 przez Żory, Orzesze, Łaziska i Mikołów do Katowic.

Dodaj ogłoszenie