Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto Kultury w Hiszpanii. Santiago de Compostela ANIA DUDZIŃSKA, DOBRZE ZAPROJEKTOWANE

Anna Dudzińska
Santiago de Compostela w programie Anny Dudzińskiej "Dobrze zaprojektowane"
Santiago de Compostela w programie Anny Dudzińskiej "Dobrze zaprojektowane"
Skoro zima mija, to jedziemy do Hiszpanii. A tam architektoniczna ikona. Fale, fałdy...Oto „Miasto Kultury” w Santiago de Compostela

Skoro zrobiło się nieco cieplej, to może warto porozmawiać o budynku w trawie? Choć pewnie architekt nie byłby zadowolony z tego, że tak określam to, co zaprojektował w hiszpańskim Santiago de Compostela.

- Chciałem opowiedzieć o projekcie jednego z największych współczesnych architektów - Petera Eisenmana - zaczyna Jan Kubec, pochodzący z Rudy Śląskiej architekt, który zaprojektował warszawskie Centrum Nauki Kopernik, i miłośnik architektury krajobrazu.

I dalej opowiada nam Kubec o tym, co zajmuje go najbardziej: - Dla mnie ten obiekt jest wyjątkowy przede wszystkim dlatego, że… to nie jest budynek.

Architekci mają chyba ambicje, by pewnego dnia zaprojektować coś więcej niż budynek. Eisenmanowi z „Miastem Kultury” to się udało.

Kubec: - Chyba po raz pierwszy w historii współczesnej architektury w tak dużej skali powstała struktura, powstał obiekt - mówię obiekt, bo nie budynek - który jest imitacją natury.

Eisenman napisał kiedyś o tym budynku zaskakujące słowa: „On wcale nie musiał powstać, bo to krajobraz przejął całą jego funkcję”. Dalej Kubec: - Jeśli spojrzy się na ten kompleks sześciu budynków z lotu ptaka - mieszczą się tam muzeum, galerie, biblioteka galicyjska, archiwa i oczywiście administracja - widać coś na kształt wypiętrzonych wzgórz, ruchów ziemi, fałd ziemi.

10 bilionów lat historii Ziemi, pokazywane w ciągu 10 lat budowania tego niezwykłego obiektu? Według Jana Kubeca, koncept to bardzo ciekawy. - Wyobraźmy sobie kartkę papieru, ponacinaną na brzegach w jednym kierunku. I teraz gestem ręki, przykładając dłonie na końcach, ściskając tę kartkę do środka, wypiętrzamy ją. I powstają te fałdy, powstają fale. Tak to wygląda.

- A co w środku?

- A w środku, w tej pustce, mamy odpowiednią funkcję. Są tam audytoria, sale ekspozycyjne, biura.

Hiszpański projekt Eisenmana zmienił Jana Kubeca i jego myślenie o architekturze. Eisenman zastrzegał, że jego projekty nie reprezentowały sztucznej natury. One są - uwaga - „nienaturalną naturą”.

Owszem, to gra słów. To też myślenie o tym, jak miastom przywracać krajobrazy. Powtórna urbanizacja czasem nie wymaga stawiania kolejnego budynku. Można przecież posłużyć się właśnie krajobrazem.

- Zafascynowało mnie to - mówi Kubec. - Przyznaję, że w wielu projektach, także w projekcie Centrum Nauki Kopernik, w podobny sposób podszedłem do tego zagadnienia. Jak można stworzyć wolnostojący obiekt krajobrazowy, który z definicji nie jest budynkiem.

Czy obiekt został dobrze przyjęty?Ile kosztowała budowa? Czy komponuje się z pięknym starym miastem Santiago de Compostela. Posłuchajcie całej audycji.

***
Peter Eisenman
Ur. w 1932,
architekt z Nowego Jorku, jeden z czołowych przedstawicieli dekonstruktywizmu, zaprojektował m.in. pomnik ofiar Holokaustu w Berlinie.

Jan Kubec
Urodzony w Rudzie Śląskiej architekt, założyciel pracowni RAr-2, ekspert Politechniki Śląskiej. Zaprojektował Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera