Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Microsoft przejmuje ZeniMax Media, jednego z największych producentów gier na rynku. Kwota transakcji jest gigantyczna – 7,5 mld dolarów

Grzegorz Lisiecki
Grzegorz Lisiecki
Xbox
Microsoft przejmuje ZeniMax Media, amerykańską spółkę zajmującą się tworzeniem i wydawaniem gier. Do ZeniMax należą takie studia deweloperskie, jak Bethesda Softworks, id Software, MachineGames czy Arkane Studios, a to oznacza, że gigant z Redmond staje się właścicielem praw do takich tytułów jak „Fallout”, „Doom”, „Quake”, „Wolfenstein”, „Dishonored” czy „The Elder Scrolls”.

To przejęcie może oznaczać zmianę sił na gamingowym rynku. Microsoft bardzo wzmacnia swoją pozycję i to krótko przed rynkową premierą nowych konsol – Xboxa Series X i Xboxa Series S. Co więcej, ta transakcja uderza w głównego rywala firmy z Redmond, czyli Sony i PlayStation 5. Nic zatem dziwnego, że firma z Redmond zdecydowała się zapłacić za przejęcie ZeniMax Media oszałamiające 7,5 miliarda dolarów. Najważniejszym elementem jest oczywiście Bethesda Softworks, studio, które posiada prawa do takich gier jak „The Elder Scrolls”, „Fallout”, „Doom”, „Dishonored”, „Quake”, „Wolfenstein”, „Prey” czy „Starfield” .

Kultowe serie stworzone przez Bethesdę trafią na Xbox Game Pass. Nadchodzące tytuły ze studia trafią ponadto do usługi subskrybenckiej Microsoftu w dniu premiery ich wersji na Xbox czy PC. Dzięki transakcji Microsoft zwiększy liczbę posiadanych studiów kreatywnych z 15 na 23.

– Gry Bethesdy zawsze zajmowały szczególne miejsce na konsoli Xbox oraz w sercach milionów graczy na całym świecie. Nasze zespoły mają bliską i bogatą historię współpracy, od niesamowitego pierwszego „Dooma” i jego silnika id Tech, wprowadzającego innowacyjne gry na komputery PC, po Bethesdę, wprowadzającą swoją pierwszą grę na oryginalną konsolę Xbox, przełomowe „The Elder Scrolls III: Morrowind”. Przez lata prowadziłem wiele rozmów z kreatywnymi liderami w Bethesdzie na temat przyszłości gier i od dawna dzielimy się podobnymi wizjami dotyczącymi możliwości, jakie mają twórcy i ich gry, by dotrzeć do większej liczby graczy i to na więcej sposobów – napisał na blogu Phil Spencer, szef Xboxa i EVP Gaming w Microsofcie.

Jak podkreślają w firmie z Redmond, Bethesda wnosi do rodziny Xbox nie tylko imponujące portfolio gier, ale również rozwiązania technologiczne. Projekty tego studia wielokrotnie stawały się wielkimi hitami. To między innymi takie gry jak „The Elder Scrolls” czy „Fallout”. Tak gigantyczna transakcja nie dziwi w sytuacji, w której gaming jest dziś największą i najszybciej rosnącą formą rozrywki na świecie – według szacunków sektor ten osiągnie przychody przeszło 200 miliardów dolarów w 2021 r. Jego motorem napędowym są nie tylko gry, ale w coraz większym stopniu także usługi cloud-gamingowe – takie jak Xbox Game Pass Microsoftu, który przekroczył już liczbę 15 mln subskrybentów. To znaczny wzrost w porównaniu z 10 milionami z kwietnia tego roku.

Dodajmy, że według Microsoftu przejęcie może zostać sfinalizowane w drugiej połowie roku podatkowego 2021. (źródło: Microsoft)

Nie przeocz

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera