Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miejski Zarząd Dróg zaprojektuje węzeł na DK 1 przy Bugajskiej

Bartłomiej Romanek
Węzeł przy alei Jana Pawła II oddano do użytku w 2014 roku
Węzeł przy alei Jana Pawła II oddano do użytku w 2014 roku mzdit
Miasto podpisało już umowę na dofinansowanie remontu DK 1. Ale aby całkiem usprawnić ruch, trzeba wybudować jeszcze jeden węzeł.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu bierze się za projektowanie nowego węzła na DK 1, roboczo określanego mianem „Bugajskiej Bis”. Miasto podpisało już umowę na dofinansowanie remontu DK 1 od ulicy Rakowskiej do granic miasta, ale dopiero powstanie węzła łączącego DK 1 i DK 46, spowodowałoby, że przez „gierkówkę” w Częstochowie można byłoby przejechać szybko i bez korków, bo we wszystkich najważniejszych miejscach powstałyby bezkolizyjne skrzyżowania.

Węzeł priorytetowy
Węzeł rozładuje korki

- Węzeł nazywamy węzłem „Bugajska Bis”, ponieważ powstałaby zupełnie nowa droga i nowy przebieg ulicy Bugajskiej. Biegłby od DK 46 od strony Olsztyna do dwupoziomowego wiaduktu na DK 1 znajdującego się przy wjeździe do miasta. Wjazd na DK 1 zostałby przesunięty kilkaset metrów w kierunku Katowic - mówi Mariusz Sikora, dyrektor MZDiT w Częstochowie.

Skrzyżowanie ulicy Bugajskiej i DK 1 to miejsce, w którym obecnie najczęściej tworzą się korki przy wjeździe do Częstochowy. Wszystko przez bliskość przejazdu kolejowego, który jest wielokrotnie zamykany w ciągu dnia (połączenie Częstochowa-Katowice) oraz skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

W tym miejscu nie ma możliwości wybudowania bezkolizyjnego węzła łączącego DK 1 i DK 46 oraz wiaduktu kolejowego. PKP w planach inwestycyjnych ma budowę wiaduktu nad torami, ale aby do niego dojechać MZDiT musiałby poprowadzić zupełnie nową drogę. Zarząd dróg przygotuje dokumentację, ale Częstochowy nie stać na wydatek rzędu kilkudziesięciu milionów zł, a tyle kosztowałby węzeł „Bugajska Bis”.

164 mln zł na modernizację
Jest dofinansowanie

- Liczymy, że mając dokumentację, uda się nam pozyskać dotacje z funduszu centralnego - mówi Mariusz Sikora.
Na szczęście w żaden sposób nie jest zagrożona modernizacja pozostałego, częstochowskiego odcinka DK 1. w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiciele Częstochowy podpisali umowę na dofinansowanie, która jeszcze w tym roku umożliwi rozstrzygnięcie przetargu na przebudowę DK 1.

Całkowity koszt projektu to ponad 193 mln zł, z czego z funduszy unijnych Częstochowa otrzyma ponad 164 mln zł. Rok 2017 będzie przeznaczony na przygotowania projektowe, natomiast zasadnicza część prac budowlanych planowana jest na lata 2018-2019.

Obejmą one przebudowę części drogi krajowej nr 1 przebiegającej przez miasto na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską oraz przebudowę głównych skrzyżowań (w tym budowę dwóch skrzyżowań dwupoziomowych w miejsce istniejących jednopoziomowych i nowej estakady na Rakowie). Wybudowane lub przebudowane zostaną także m.in. kładki dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe.

Północny fragment DK 1 w granicach miasta był modernizowany w ostatnich latach - także z pomocą środków unijnych.

- Powstało bezkolizyjne skrzyżowanie łączące DK 1 z aleją Jana Pawła II. Z DK 1 skomunikowana w każdym kierunku została również ulica Warszawska. Tak naprawdę, została nam jeszcze wspomniana „Bugajska Bis” oraz skrzyżowanie ulicy Połanieckiej i DK 1 - dodaje dyrektor Sikora.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!