Mieszkańcy protestują przeciwko TIRom w Sławkowie i Dąbrowie Górniczej i brakowi drogi do Euroterminalu

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Sławkowie na ul. Hrubieszowskiej mieszkańcy protestowali przeciwko brakowi łącznika Euroterminalu z S1 oraz tirom, które jadą - często wbrew zakazowi - pod oknami ich domówZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Sławkowie na ul. Hrubieszowskiej mieszkańcy protestowali przeciwko brakowi łącznika Euroterminalu z S1 oraz tirom, które jadą - często wbrew zakazowi - pod oknami ich domówZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Mieszkańcy protestują przeciwko TIRom. Kilkadziesiąt osób zjawiło się w deszczowy czwartek 5 sierpnia na ulicy Hrubieszowskiej w Sławkowie. Po co? By zaprotestować przeciwko brakowi łącznika S z Euroterminalem oraz innymi terminalami przeładunkowymi na terenie miasta. W efekcie ciężkie, wielotonowe tiry mkną wąskimi ulicami, siejąc strach wśród mieszkańców. W tym samym czasie, po godzinie 10, w Dąbrowie Górniczej protestowali mieszkańcy Strzemieszyc, którzy także narażeni są od lat na hałas, spaliny, a przede wszystim niebezpieczne sytaucje na drogach, jaki są udziałem ogromnym pojazdów.

Protest mieszkańców przeciwko tirom

Pomimo ulewy i wciąż padającego deszczy sławkowianie zjawili się na proteście, bo są bardzo zdeterminowani, by jak podkreślają rząd oraz władze wojewódzkie realnie zajęły się tym problemem i jak najszybszą budową brakującego połączenia Euroterminalu z drogą ekspresową. Mieszkańcy Sławkowa dość już mają bierności oraz obietnic. - Ta sytuacja trwa już tyle lat, że to po prostu wstyd, że nikt dotąd na poważnie zmierzył się z problemem. My nie możemy przejść spokojnie na drugą stronę ulicy. Kierowcy tirów przekraczają tutaj prędkość o 40-50 kilometrów na godzinę. Jadą całymi „stadami”, pękają nam ściany w domach. Tak się nie da żyć – podkreślają mieszkańcy Sławkowa.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Ogląda olimpiadę i liczy tiry. Było ich 200, a mają zakaz jazdy Hrubieszowską

Wśród nich na proteście pojawił się m.in. Grzegorz Witas, mieszkający przy ul. Hrubieszowskiej, dzieląc się na bieżąco ciekawymi spostrzeżeniami.

- Od sierpnia tiry nie powinny jeździć tą ulicą, bo zgodnie z porozumieniem z Dąbrową Górniczą, powinny przez dwa miesiące kierować się tamtędy. I co? I nie robią sobie z tego zakazu nic. Wczoraj do południa oglądałem relację ze zmagań olimpijskich. Miałem w ręku długopis i zaznaczałem sobie kreskami wszystkie try, które mknęły Hrubieszowską. Było ich tylko do południa 200! Tak, 200! I o czym my tu mówimy – mówi Grzegorz Witas.

Nie przeocz

- W domu w kuchni podskakują nam szklanki. Wszystko się trzęsie. Nie da się okna otworzyć. Nie możemy też bezpiecznie jechać ulicą na rowerach, bo jesteśmy spychani z jezdni. Czy tutaj naprawdę musi dojść do tragedii, by ktoś się obudził – dodaje sławkowianin.

Podczas protestu zjawili się również przedstawiciele władz samorządowych Sławkowa i Dąbrowy Górniczej, tłumacząc mieszkańcom, że bez ostatecznych decyzji na szczeblu rządowym oraz wojewódzkim, rozwiązanie problemu nie będzie możliwe. Samorządów tych miast nie stać bowiem na to, by z własnego budżetu przeznaczyć około 160 – 180 mln zł na budowę łącznika. A poza tym, jak dodali, to inwestycja o znaczeniu strategicznym dla całego województwa i kraju, a więc powinna zostać jak najszybciej zrealizowana z funduszy budżetu centralnego.

- Robimy wspólnie wszystko, co w naszej mocy, by ten nowy łącznik powstał. Wysłaliśmy apel do premiera rządu RP, pan burmistrz Sławkowa uczestniczy w spotkaniach w tej sprawie w Ministerstwie Infrastruktury oraz u marszałka województwa. Na razie jest rok intensywnych spotkań, konsultacji, wymiany korespondencji, ale mamy wrażenie, że cały czas jesteśmy w tym samym punkcie. Nie ma bowiem konkretnych decyzji i odpowiedzi. Projekt budowy łącznika jest. Teraz pozostaje kwestia np. pozyskania dofinansowania przez marszałka województwa oraz rozpoczęcia prac w terenie. My jako, samorządy, nie jesteśmy w stanie tego zrealizować, nie mamy takich funduszy – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

- To, co udało nam się osiągnąć, to fakt, że dziś nie podważa już zasadności budowy tego łącznika do Euroterminalu. A jeszcze dwa, trzy lata temu słyszeliśmy tylko, a po co wam ten łącznik. Teraz ministerstwo, marszałek oraz wszystkie spółki, które tutaj funkcjonują, zgadzają się, że ta nowa droga jest potrzebna. Minister Andrzej Adamczyk deklaruje wsparcie finansowe tej inwestycji, ale nie ma decyzji, kto powinien się nią zająć. Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czy Zarząd Dróg Wojewódzkich i marszałek województwa śląskiego? Chodzi o to, by ta decyzja zapadła. Minister mówi, że marszałek, marszałek mówi, że minister – mówi Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.

- Oczekujemy więc jak najszybciej decyzji, kto będzie budował łącznik. Wtedy będziemy mogli przekazać informację, jak długo ta budowa potrwa, ile jeszcze trzeba będzie poczekać na rozwiązanie tych kłopotów naszych lokalnych społeczności – dodaje prezydent Dąbrowy Górniczej.

Jednocześnie w czwartek na ul. Rudnej w Dąbrowie Górniczej – Strzemieszycach przeciwko brakowi łącznika protestowali mieszkańcy tego miasta. Wystosowali także kolejny apel do premiera Mateusza Morawieckiego, domagając się jak najszybszych decyzji oraz rozpoczęcia tej ważnej dla całego regionu inwestycji. Poprzedni protest w Strzemieszycach odbył się natomiast kilka dni temu, w piątek 30 lipca.

Musisz to wiedzieć

Kto wybuduje łącznik? Czas na decyzję

W lipcu 2020 r. samorządowcy z Dąbrowy Górniczej, Sławkowa i powiatu będzińskiego zaapelowali wspólnie do ministra infrastruktury o wsparcie budowy drogowego łącznika, który odciąży lokalne drogi od ruchu ciężarówek. Jednocześnie ustalili, że od 3 sierpnia, co dwa miesiące, będą wprowadzane naprzemiennie ograniczenia dla ruchy ciężarówek – raz w rejonie ul. Strzemieszyckiej, następnie na ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie. Takie rozwiązanie jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Sławkowa i Strzemieszyc, zapewnia jednocześnie równomierne rozłożenie uciążliwości związanych z ruchem tirów, dojeżdżających do terminali przeładunkowych.

Sprawa nie ma wyłącznie lokalnego charakteru, bo działalność terminali przeładunkowych ma wymiar międzynarodowy, który rzutuje na rozwój gospodarczy całego kraju. Funkcjonują tam m.in. spółki sektora publicznego, określane jako strategiczne dla państwa. Dlatego w tej sprawie konieczne jest wsparcie na szczeblu rządowym. O rozwiązanie tego problemu, do władz centralnych wielokrotnie apelowali samorządowcy z Dąbrowy Górniczej i Sławkowa. Jak dotąd niestety nic się nie zmieniło, budowa łącznika nie ruszyła, a ruch ciężarowy wciąż odbywa się między domami.

Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa, oraz Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, w marcu po raz kolejny zaapelowali do premiera Mateusza Morawieckiego o priorytetowe potraktowanie budowy łącznika między DK 94 i Euroterminalem i wpisanie jej jako inwestycji kluczowej do Krajowego Programu Odbudowy.

Dotychczasowa korespondencja między zagłębiowskimi samorządowcami i przedstawicielami rządu nie przyniosła odpowiedzi, czy inwestycja zostanie sfinansowana z funduszy centralnych. Sprawa ponownie trafiła do Ministerstwa Infrastruktury, które ma przeanalizować m.in. możliwość ujęcia budowy łącznika w ramach programów finansowanych z pieniędzy unijnych w latach 2021-2027. Do tego konieczne byłoby najpierw zapisanie jej w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Programie Budowy Stu Obwodnic na lata 2020 – 2030.

Czas zimowy i letni przez kolejne 5 lat

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie