Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mija rok od wprowadzenia uchwały krajobrazowej w Cieszynie. Część reklam powinna zniknąć do 25 grudnia. Urząd zapowiada kontrole

Jacek Drost
Jacek Drost
Właśnie mija rok od wprowadzenia w Cieszynie tzw. ustawy krajobrazowej, która ma uporządkować kwestię reklam w mieście.
Właśnie mija rok od wprowadzenia w Cieszynie tzw. ustawy krajobrazowej, która ma uporządkować kwestię reklam w mieście. FOT. Łukasz Klimaniec
Właśnie mija rok od wprowadzenia w Cieszynie tzw. ustawy krajobrazowej. Urząd Miejski przypomniał, że należy przygotować się na duże zmiany. - Do 25 grudnia 2020 r. muszą zostać dostosowane do przepisów uchwały m.in. reklamy w zakresie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna - podkreślili przed kilkoma dniami urzędnicy, zapowiadając jednocześnie kontrole czy reklamy na części budynków zostały zdjęte.

Cieszyn, jak niemal każde polskie miasto, od wielu lat borykał się z problemem reklam, które często szpecą stylowe kamienice, psują krajobraz starówki, zasłaniają piękne widoki. Dlatego samorządowcy zdecydowali się wprowadzić uchwałę krajobrazową.

Uchwała krajobrazowa lekiem na całe zło

- Uchwała krajobrazowa dla Cieszyna jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy. Zastosowanie szyldów i reklam w oszczędnej i czytelnej formie, ich uporządkowanie w przestrzeni z dopasowaniem do kontekstu miejsca zdecydowanie wpłynie na jakość otoczenia, w którym żyjemy, a i w sposób zdecydowanie pozytywny wpłynie na siłę przekazu reklamy - mówił w ub. roku DZ Gabriela Staszkiewicz, burmistrz miasta.

Tworzenie przepisów uchwały krajobrazowej nad Olzą rozpoczęło się w styczniu 2018 roku. Pierwsza wersja proponowanych przepisów została zaprezentowana w kwietniu ub. roku w ramach konsultacji społecznych. Następnie naniesiono zmiany do proponowanych przepisów wynikające z rozpatrzenia złożonych uwag. Projekt uchwały został uzgodniony przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz pozytywnie zaopiniowany przez kilka innych organów. Pod koniec 2019 r. uchwała została przyjęta większością głosów.

Czas na pierwszy etap

W piątek 25 grudnia minął pierwszy okres dostosowania istniejących szyldów i reklam do zapisów uchwały krajobrazowej. Termin ten dotyczy reklam i szyldów na ogrodzeniach, reklam w zakresie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna, reklam na nieruchomościach, na których znajdują się zabytki ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków lub w rejestrze zabytków. Z tych miejsc reklamy powinny już zniknąć.

Nie przeocz

- Właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, których dotyczą przedstawione przepisy, prosimy o dostosowanie do obowiązujących zasad. Po upływie terminu dostosowania będą przeprowadzane kontrole. W przypadku braku dostosowania może zostać nałożona kara finansowa - wyjaśniła Anna Syrokosz, zajmująca się w Urzędzie Miejskim w Cieszynie architekturą miejską, zabytkami i ochroną krajobrazu.

Trzeba zdjąć, ale są wyjątki

Uchwała krajobrazowa zabrania umieszczania reklam na ogrodzeniach, a więc wszystkie istniejące reklamy powinny zostać zdjęte. Od tej reguły jest jedynie jeden wyjątek dotyczący ogrodzeń służących tymczasowemu wygrodzeniu placu budowy na czas prowadzenia robót.

Szyldy na ogrodzeniach są dopuszczane, gdyż stanowią potrzebną informacją w miejscu prowadzonej działalności. Należy je dostosować do następujących warunków:

  • mogą być umieszczane wyłącznie w pasie o szerokości 1,2 m od bramy wjazdowej lub furtki w sposób nie przekraczający wysokości ogrodzenia
  • maksymalna powierzchnia ekspozycyjna to 0,7m kw.
  • dopuszcza się wykonanie szyldów będących elementem bramy lub przęsła ogrodzenia pod warunkiem zachowania formy ażurowej. W tym przypadku powierzchnia ekspozycyjna nie może przekroczyć 3 m kw.

Zobacz koniecznie

Z nieruchomościach ujętych w Gminnej Ewidencji Zabytków (http://www.cieszyn.pl/gez/) i w rejestrze zabytków oraz na terenie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna Reklamy w większości będą musiały zostać zlikwidowane. Jedyne dopuszczalne formy reklamy na tych terenach to:

  • na budynkach tylko umieszczane w gablotach w poziomie parteru (powierzchnia reklamy nie może przekroczyć 3 m2)
  • na tzw. słupach ogłoszeniowych w formie walca
  • na wiatach przystankowych (powierzchnia max 3 m2)
  • w formie wolnostojącej – w tym przypadku powierzchnia reklamy nie może przekroczyć 0,7 m2. Nośnik informacji musi być na stałe związany z gruntem.

Na dostosowanie istniejących szyldów przewidziano dłuższy czas – na to pozostają jeszcze 3 lata.

- Należy zwrócić uwagę, że przywołane powyżej regulacje uchwały krajobrazowej dotyczą nie tylko budynków ujętych w Gminnej Ewidencji Zabytków lub rejestrze zabytków, ale również całej nieruchomości, na której te budynki się znajdują. Wymienione regulacje dotyczą również wszystkich nieruchomości mieszczących się w granicach wpisanego do rejestru Układu urbanistyczny miasta Cieszyn (http://www.um.cieszyn.pl/historyczny-uklad-urbanistyczny-miasta-cieszyna.html) - wyjaśnia Anna Syrokosz.

Urzędnicy podkreślają, że najważniejsze dla zrozumienia warunków uchwały krajobrazowej jest rozróżnienie pomiędzy szyldem a pozostałymi formami reklamy. Szyld rozumiany jest jako każda reklama umieszczana na tej samej nieruchomości, na której znajduje się reklamowana działalność. W razie wątpliwości i pytań można dzwonić na numer telefonu 33 479 43 77.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty