Mikromobilność: Estończycy wchodzą na amerykański rynek. Stacje ładowania dla e-pojazdów znajdą się na... prywatnych posesjach

OPRAC.:
Grzegorz Lisiecki
Grzegorz Lisiecki
Duckt
Estońska firma Duckt zainstaluje na Manhattanie 1100 stanowisk dokująco-ładujących dla floty tysiąca e-rowerów, udostępnianej przez operatora rowerów „na minuty” Joco. Sieć stacji powstaje na prywatnych posesjach, a startup współpracuje przy okazji z organizacją certyfikacyjną Dekra, co ma pomóc stworzyć uniwersalny standard technologiczny dla mikromobilności.

Estoński startup Duckt wchodzi na amerykański rynek ze swoim flagowym produktem, czyli stacjami dokująco-ładującymi dla mikromobilności. Stacje, wykorzystując technologię IoT (internet rzeczy), komunikują się z użytkownikami i elektrycznymi hulajnogami lub rowerami za pośrednictwem aplikacji. Pozwalają zaparkować i zabezpieczyć e-pojazd oraz naładować jego baterię. – Wykorzystanie stacji dokująco-ładujących pozwala nie tylko ograniczyć chaos, jakiego w związku z dynamicznym rozwojem mikromobilności doświadcza wiele miast na świecie, lecz również dodatkowo ograniczyć jej wpływ na środowisko naturalne – wyjaśnia Cagri Selcuklu, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Duckt. – Dzięki naszemu rozwiązaniu odpada konieczność zbierania e-pojazdów z ulic i ich przewożenia do miejsca ładowania, co pozwala zredukować związane z logistyką zużycie energii i emisję CO2.

Dodać warto, że Joco jest pierwszym w Nowym Jorku operatorem rowerów „na minuty” oferującym w 100 proc. elektryczną flotę (pojazdy dostarcza Acton), zarządzaną dzięki platformie i aplikacji firmy Vulog. I, co ciekawe, jest również pierwszym operatorem, którego sieć powstaje w oparciu o wynajem prywatnych posesji, na których lokalizowane są stacje Duckt. Takie rozwiązanie pozwala na większą dostępność stacji. Ich „gospodarzom” przynosi zysk z najmu oraz wzrostu atrakcyjności danej lokalizacji – co jest szczególnie istotne w przypadku takich miejsc jak hotele, sklepy, centra rozrywki czy biurowce.

Do końca lata Joco i Duckt zamierzają rozbudować sieć do 1100 stanowisk dokujących, 100 lokalizacji oraz 1000 e-rowerów. Uniwersalne stacje parkowania i ładowania Duckt poddane zostały testom międzynarodowej organizacji certyfikującej Dekra. Warto też zaznaczyć, że rozwiązania Duckt, w ramach różnorodnych modeli biznesowych – prywatnych, publicznych i mieszanych – funkcjonują już w Kanadzie, Turcji, na Bliskim Wschodzie i w Europie, gdzie szczególnym projektem jest publiczno-prywatna współpraca z Paryżem, w ramach której stacje Duckt są elementem miejskiej infrastruktury, obsługującej różnych operatorów e-hulajnóg.

Dodajmy, że estoński Duckt wspierany jest przez europejski fundusz EIT InnoEnergy, inwestujący w inicjatywy i technologie wpierające zieloną transformację energetyczną. Według niedawno opublikowanego raportu EIT InnoEnergy, europejski rynek mikromobilności w ciągu najbliższych sześciu lat osiągnie wartość 380 mln euro. Do roku 2030 po europejskich ulicach ma jeździć nawet 30 mln prywatnych e-rowerów i e-hulajnóg. Floty tych wypożyczanych „na minuty” wzrosną do 2,7 mln e-pojazdów. – Infrastruktura dla mikromobilności jest jednym z najważniejszych czynników jej rozwoju i popularyzacji. Sama mikromobilność zaś jest kluczowym narzędziem w pokonywaniu kryzysu klimatycznego – podkreśla Jakub Miler, CEO w EIT InnoEnergy Central Europe. (źródło: mat. prasowe)

Bądź na bieżąco i obserwuj

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie