Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miła niespodzianka dla pasażerów w Dąbrowie Górniczej. Kolej otwarła przejście podziemne. Wcześniej było tu sporo kłopotów

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W poniedziałek 8 stycznia otwarte zostało przejście podziemne pod torami kolejowymi na stacji w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W poniedziałek 8 stycznia otwarte zostało przejście podziemne pod torami kolejowymi na stacji w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała-Astaszow/mat.internautów
Przejście podziemne pod torami kolejowymi na perony na stacji w Dąbrowie Górniczej – Gołonogu nagle zostało otwarte po południu, w poniedziałek 9 stycznia. Pasażerowie bardzo się ucieszyli. To pokłosie interwencji DZ w tej sprawie. Na początku grudnia ubiegłego roku pisaliśmy o gigantycznych kłopotach pasażerów, którzy musieli skakać po torach kolejowych, by zdążyć na pociągi do pracy czy szkoły. Na szczęście to już przeszłość.

Ludzie skakali po torach. W szybkim tempie udało się problem rozwiązać

Sytuacja była naprawdę niecodzienna. Cała stacja jest w trakcie przebudowy, dobudowany został też drugi peron w kierunku Sosnowca i Katowic, a tuż obok trwa budowa wiaduktu kolejowego, pod którym pojadą za kilka miesięcy kierowcy. To wszystko sprawia, że kierowcy i piesi muszą korzystać z tymczasowej drogi z rogatkami, prowadzącej przez tory kolejowej.

Jeśli więc jechało jednocześnie kilka pociągów, także dalekobieżnych, to rogatki były zamknięte przez 10-15 minut. To sprawiało, że kiedy 11 grudnia ubiegłego roku otwarty został wspomniany nowy peron, pociągi uciekały sprzed nosa pasażerom. Między innymi dlatego, że tymczasowe dojście na perony zostało wyznaczone okrężną drogą (od strony ulicy Parkowej), której pokonanie zajmowało nawet 10 minut. W takiej sytuacji, nie mając wyjścia, by zdążyć do pracy czy szkoły, ludzie po przekroczeniu rogatek nie kierowali się tą długą, okrężną drogą, ale skakali po torach kolejowych, a potem wspinali się na krawędzie peronowe.

Jedynym rozsądnym wyjściem z tej patowej sytuacji było jak najszybsze otwarcie przejścia podziemnego pod torowiskiem kolejowym. Było to oczywiście w planach PKP PLK, ale jak podkreślają pasażerowie miało to stać się w kwietniu, może maju. Jakież było więc ich zdziwienie, kiedy wsiadając do pociągów Kolei Śląskiej rano 9 stycznia przejście podziemne było zamknięte, ale popołudniu można już było bezpiecznie z niego skorzystać.

- To prawdziwy cud. Prawie jak prezent na święta, choć podarowany z opóźnieniem. Schody, przejście podziemne, wszystko jest otwarte, można przejść. Dało się zrobić, dało. Nie trzeba było poczekać te cztery tygodnie z otwarciem drugiego peronu, by pasażerowie bezpiecznie mogli z niego korzystać? – podkreśla pan Jan, mieszkaniec Gołonoga.

Generalnie dąbrowianie podkreślają jednak, że lepiej późno niż wcale, tak więc są teraz zadowoleni z możliwości szybkiego i bezpiecznego dojścia na perony.

Wielkie zmiany w Gołonogu, znikną rogatki, będzie wiadukt

Od 11 grudnia podróżni korzystają więc z dwóch nowych peronów w Dąbrowie Górniczej Gołonogu. Potem pojawi się tu czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a także oświetlenie. Na peronach zostały też zamontowane wiaty i pierwsze ławki. Te ostatnie zdaniem pasażerów są jednak za małe, siedzi się na nich niewygodnie, nadają się do wymiany.

Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziane zostały też finalnie odpowiednio przygotowane dojścia. Nowy wiadukt kolejowy obok przystanku Gołonóg ma z kolei zastąpić skrzyżowanie w poziomie szyn z rogatkami i zapewnić sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik – te prace miasto realizuje wspólnie z PKP PLK.

Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.

Całe to przedsięwzięcie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w 2020 roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.

A w kolejnym etapie planowana jest tu budowa miejsc parkingowych, ale na to trzeba poczekać, bowiem na rozpoczęcie tego projektu nie pozwala na razie nieuregulowany stan prawny gruntów wokół dworca PKP w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera