Prawdopodobnie jeszcze w październiku, a więc wcześniej niż planowano, przyjedzie do Częstochowy większość z autobusów hybrydowych z napędem gazowo-elektrycznym. MPK pozyskało na zakup 40 pojazdów aż 66 milionów złotych. Częstochowa dostała te pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, w ramach programu Gazela. Płaci rząd Hiszpanii, a pieniądze pochodzą ze sprzedaży nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii. Gazela należy do programu „System zielonych inwestycji - niskoemisyjny transport miejski”. Jego celem jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla (docelowo o 828 ton rocznie) dzięki dofinansowaniu przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim.
- Budowa nowych autobusów przebiega znakomicie - zdradza nam Robert Madej, wiceprezes częstochowskiego MPK. - Większość pojazdów jest już praktycznie gotowa. Producent ma nawet kłopot, gdzie je pomieścić, dlatego prawdopodobnie już w październiku większość z nich przyjedzie do nas.
Będą szkolenia kierowców
Na razie nowe autobusy hybrydowe, które zaprojektowała i wykonuje firma Solbus, są testowane na ulicach Solca Kujawskiego i podobno spisują się znakomicie. Przyjazd nowych autobusów nie oznacza jednak, że od razu wyjadą one na ulice Częstochowy. - Na razie nie powstała jeszcze stacja paliw, która ma być gotowa do końca listopada - mówi Robert Madej.
- Ale dzięki przyjazdowi autobusów już w październiku, będziemy mogli wcześniej przeprowadzić wszystkie niezbędne przeglądy techniczne.
Stacja paliw, zlokalizowana na terenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, ruszy 1 grudnia br. i będzie tankowała gazem sprężonym autobusy hybrydowe o napędzie gazowo-elektrycznym. MPK podpisało umowę na 10 lat na instalację stacji tankowania i dostarczenie paliwa gazowego CNG dla taboru hybrydowego z Górnośląskim Zakładem Obsługi Gazownictwa z Zabrza. Zatankowanie jednego pojazdu będzie trwać około 10 minut. Zgodnie z umową stacja będzie ogólnodostępna, to znaczy, że gaz będą mogli kupić też odbiorcy indywidualni. Rozpoczęły się już szkolenia personelu MPK. Mechanicy, elektrycy i elektromechanicy mają zostać starannie przygotowani do serwisu nowych pojazdów.
- Bardzo podoba się nam podejście producenta. Firma Solbus uważa, że jeśli zostaniemy wprowadzeni w kwestie techniczne, wówczas będziemy mieli mniej kłopotów z ich obsługą - dodaje prezes Madej.
Szkolenie przejdą również kierowcy częstochowskiego MPK. Muszą bowiem wiedzieć, jak prowadzić nowe autobusy, aby uzyskać jak najmniejsze spalanie.
Chcą więcej autobusów
Częstochowskie MPK będzie musiało również wycofać 40 starych pojazdów. W przedsiębiorstwie dmuchają jednak na zimne i starają się wynegocjować dłuższą możliwość użytkowania starych pojazdów, aby uniknąć takich samych problemów, jak z twistami. Nowoczesne tramwaje miały usterki i trzeba je było wycofać okresowo z kursów. W przypadku 40 autobusów, takie problemy mogłyby sparaliżować całą komunikację w mieście. - Z puli środków na Regionalne Inwestycje Terytorialne liczymy na minimum 30 nowych autobusów, spełniających normy emisji EURO-VI - mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy częstochowskiego Urzędu Miasta.
*Koszmarny wypadek w Bytomiu. Dlaczego ciężarówka zmiażdżyła fiata i zabiła młoda kobietę?
*Rolnik szuka żony ODC. 5 ZDJĘCIA + WIDEO
*Nowe mieszkanie w Katowicach może być Twoje
*Straszny wypadek w McDonaldsie: Dziewczynka ma poparzenia 4. stopnia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?