Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK kupuje autobusy, ale nie będą to hybrydy

Bartłomiej Romanek
Dwa lata temu miasto kupiło 10 solarisów. 40 autobusów,  które przyjadą wiosną, to kolejna generacja tych pojazdów
Dwa lata temu miasto kupiło 10 solarisów. 40 autobusów, które przyjadą wiosną, to kolejna generacja tych pojazdów Fot. piotr ciastek
MPK Częstochowa podpisało umowę na zakup nowych autobusów. Przedsiębiorstwo stara się również „uzdrowić” hybrydy.

Klimatyzacja, nowoczesny system antypożarowy, USB do ładowania telefonów, WiFi, specjalne podświetlenie drzwi i pełny monitoring, a przede wszystkim automaty na bilety - tak będzie wyglądało wyposażenie każdego z 40 nowych autobusów, które MPK kupi od firmy Solaris. Przedsiębiorstwo podpisało we wtorek umowę z producentem autobusów.

Wartość kontraktu to 36 mln zł netto, z czego 30 mln stanowić będzie wsparcie unijne. Bogato wyposażone pojazdy z napędem diesla powinny dotrzeć do Częstochowy pod koniec marca.

Częstochowskie Solarisy Urbino będą wyposażone w silnik spełniający najsurowsze normy niskiego poziomu emisji spalin EURO 6. Oprócz klimatyzacji w autobusach zastosowane będą również ledowe tablice wyświetlające kierunek jazdy i numer linii. Na tylnej tablicy obok numeru linii będzie wyświetlana nazwa przystanku docelowego. Przednia, boczna i tylna tablica na początkowych przystankach (podczas postoju) będą wyświetlały pozostały czas do odjazdu oraz numer linii i przystanek docelowy.

Nowością wewnątrz autobusu będzie kolorowa tablica LCD umieszczona tuż za kabiną kierowcy oraz tablica (w postaci „koralików”) informująca o trasie z przystankami. W pojazdach zamontowane zostaną kasowniki dwufunkcyjne nowej generacji. Będą one wyposażone w wyświetlacze pokazujące nazwę poprzedniego i aktualnego przystanku oraz nazwy kolejnych trzech przystanków. Będzie też dodatkowa, zewnętrzna tablica numerowa, dostosowana do potrzeb osób niedowidzących. Autobusy będą wyposażone w sześć ładowarek USB. Wnętrze, boki, przód i tył każdego z pojazdów będą monitorowane przez osiem kamer. Każdy z nich będzie miał też biletomat (płatność bilonem oraz kartami płatniczymi w systemie PayPass, PayWave) oraz dostęp do bezprzewodowego Internetu w technologii LTE.

Tymczasem częstochowskie MPK stara się usprawnić nowoczesne hybrydy, które okazały się niezwykle awaryjne. Producent z powodu problemów finansowych nie jest w stanie zapewnić serwisu autobusów. MPK poprosiło o pomoc producentów poszczególnych podzespołów.

- Obecnie dziennie wyjeżdża ok 20 z 40 hybryd, największy kryzys, kiedy sprawnych było tylko kilka pojazdów za nami, ale to nie jest sytuacja, która nas satysfakcjonuje - mówi Robert Madej, wiceprezes MPK.

- Największe problemy mamy z hybrydami przegubowymi, bo nie stworzono dla nich odpowiedniego oprogramowania. Rozmawiamy z producentami części na temat ich napraw. Niektóre z nich zostaną wykonane bezpłatnie zgodnie z obowiązującą gwarancją. Niektóre elementy zostały jednak źle zamontowane i w tym przypadku poniesiemy koszty, bo gwarancja nie obowiązuje - dodaje wiceprezes Madej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!