MPK w Częstochowie zawarło z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ugodę w sprawie hybryd

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Usprawnić udało się jedną z hybryd. Nie wiadomo, czy temu procesowi poddane zostaną kolejne.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Usprawnić udało się jedną z hybryd. Nie wiadomo, czy temu procesowi poddane zostaną kolejne.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE MPK w Częstochowie
MPK w Częstochowie zawarło ugodę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie autobusów hybrydowych. To oznacza, że miasto nie będzie musiało zwracać dotacji otrzymanej na zakup autobusów. Z odsetkami kwota ta mogła sięgnąć 100 mln zł.

Sąd Okręgowy w Warszawie zatwierdził 5 sierpnia 2020 roku ugodę z 31 lipca 2020 roku między Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Częstochowie sp. z o.o.. Ugoda została uzgodniona w wyniku mediacji prowadzonej przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak informuje w oficjalnym komunikacie MPK w Częstochowie, ugoda kończy spór o niewykonanie przez MPK w Częstochowie przedsięwzięcia opisanego w umowie dotacji pn. „Zakup i dostawa niskoemisyjnych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej świadczonej przez MPK w Częstochowie” polegającego na zakupie i użytkowaniu 40 autobusów hybrydowych w ramach świadczenia usług transportu publicznego.

Ugoda zobowiązuje MPK Częstochowa do uzyskania efektu ekologicznego w wysokości nie mniejszej niż określona w pierwotnej umowie. Ugoda określa ponadto, że wartość ta ma zostać osiągnięta Ugoda określa ponadto, że wartość ta ma zostać osiągnięta w terminie możliwym do realizacji z punktu widzenia rozwoju transportu publicznego w Częstochowie, jak również wzmacnia zabezpieczenie wykonania tego efektu.

Wykonanie założeń zawartych w ugodzie jednocześnie zapewni MPK w Częstochowie brak obowiązku zwrotu całości czy części środków finansowych przyznanych w ramach przedmiotowej dotacji.

Jak przekonuje MPK, ugoda jest korzystniejsza niż prowadzenie sporu prawnego między stronami. Dodatkowo, przewiduje szerokie zrzeczenie się roszczeń MPK w Częstochowie wobec Skarbu Państwa oraz dwóch państwowych osób prawnych. Tym samym, ugoda uchyla ryzyka procesowe i koszty związane z toczeniem sporu sądowego.

Ponadto, sąd umorzył postępowanie prowadzone z powództwa MPK w Częstochowie przeciwko NFOŚiGW w związku z wypowiedzeniem pierwotnej umowy przez NFOŚiGW z uwagi na jej niewykonania.

Jak Częstochowa chce uzyskać wymagany efekt ekologiczny? Autosan usprawnił jedną z hybryd, ale nie jest znany dokładny koszt tej operacji, a MPK nie poinformowało, czy wszystkie hybrydy zostaną zmodyfikowane.

Bardziej prawdopodobnym rozwiązaniem jest wynajęcie 15 autobusów elektrycznych. Niestety w pierwszym przetargu obejmującym wynajem na okres 7 lat 15 egzemplarzy dwunastometrowych autobusów elektrycznych wraz infrastrukturą do ładowania wystartował tylko Autosan, który zaproponował kwotę ponad 48 milionów zł, a miasto ma na ten cel tylko 36 milionów zł.

Nie przeocz

– Oferta jest dogłębnie analizowana, należy szczegółowo zweryfikować proponowane rozwiązania czy są zgodne z SIWZ, oczekiwaniami MPK w Częstochowie i jego pasażerów, jak i sprawdzić jej prawidłowość z przepisami prawa zamówień publicznych. Dopiero później rozpatrywane będą kwestie finansowania, bo oferta przekroczyła pułap kosztowy określony przez zamawiającego. Nie przesądza to jednak na razie o dalszych losach postępowania – tłumaczył wówczas Maciej Hasik, rzecznik prasowy MPK.
Jak udało się nam dowiedzieć, przetarg nie został unieważniony, a po uzyskaniu ugody zNFOŚiGW, sprawa wynajmu autobusów elektrycznych może wrócić.

Częstochowa: problemy z hybrydami ciągną się od kilkunastu miesięcy

Częstochowskie MPK kupiło w sumie 40 pojazdów o napędzie Miasto przystąpiło do programu „Gazela”. Pomysł na początku wydawał się sensowny.

Częstochowa miała otrzymać 66 milionów zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 40 autobusów o napędzie gazowo-elektrycznym. Wkładem własnym miała być jedynie budowa specjalnej stacji paliw na gaz CNG. Szybko okazało się, że to ryzykowna transakcja, bo takich pojazdów na rynku nie było. Ostatecznie hybrydy zdecydowała się wyprodukować firma Solbus.

Do Częstochowy trafiło 40 pojazdów, ale od samego początku były z nimi ogromne problemy i wcale nie chodziło jedynie o hałas, jaki powodowały autobusy, a na który skarżyli się mieszkańcy. Hybrydy szwankowały i były wycofywane z tras. Pomoc techniczna przewidziana w gwarancji jednak szybko się skończyła, bo firma Solbus ogłosiła upadłość.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie