Dworzec w Mysłowicach to jedno z tych miejsc, w których zaczęła się historia kolei na Górnym Śląsku. Już w 1846 roku dotarła tutaj z Wrocławia Kolej Górnośląska. Miasto położone było wówczas na styku trzech państw. Gdy do Maczek (wówczas pod nazwą Granica) dotarła rosyjska Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska z Warszawy, a do Szczakowej Kolej Krakowsko-Górnośląska z Krakowa, wszystkie te stacje połączono, a powstały w ten sposób węzeł stał się jednym z największych i najważniejszych na ówczesnej mapie Europy.
Granice się zmieniały, zmieniała się też kolej, ale przez wiele lat mysłowicki dworzec był jednym z najważniejszych na Górnym Śląsku. Wielki ruch towarowy zapewniała tutaj kopalnia Mysłowice, ale i w ruchu osobowym była to jedna z najważniejszych stacji w ciągu komunikacyjnym z Wrocławia przez Opole i Katowice do Krakowa. Do czasu.
Gdy na początku XXI wieku prędkość na torach pomiędzy Katowicami a Krakowem była coraz niższa, czas przejazdu pomiędzy tymi miastami wynosił w końcu ponad dwie godziny. Efektem tego było skierowanie prawie wszystkich połączeń dalekobieżnych na objazdową trasę przez Częstochowę i zostawienie na tej tradycyjnej ledwie kilku pociągów pospiesznych i niewielkiej liczby osobowych. Cały czas, choć z różną częstotliwością funkcjonowały i funkcjonują też połączenia do Oświęcimia.
Nie przeocz
Prace na trasie Katowice-Kraków przez wiele lat były niekończącą się historią. Ale wreszcie się zakończyły, dzięki czemu od 13 grudnia pociągi na trasie Katowice-Kraków znów kursują normalnie. Zyskały na tym właśnie Mysłowice. Z Katowic przez Mysłowice do Krakowa i naturalnie również w relacji powrotnej kursuje aż 15 par pociągów uruchamianych przez Polregio.
Czas przejazdu z Mysłowic do Krakowa wynosi już tylko nieco ponad godzinę. Do tego są szybsze cztery pary pociągów Kolei Śląskich. Regionalny przewoźnik nadał im nazwę Gibki Cug. Jadą szybciej, bo zatrzymują się na wybranych stacjach. Mysłowiczanie mają również do dyspozycji szereg połączeń dalekobieżnych PKP Intercity. To m.in. TLK Roztocze z Bohumina do Lublina, IC Kossak z Wrocławia do Krakowa, IC Ślązak z Poznania do Przemyśla, IC Osterwa z Krakowa do Szczecina czy IC Piast z Krakowa do Gdyni, a niebawem dojdzie do tego grona również TLK Sudety z Krakowa do Jeleniej Góry.
Zobacz koniecznie
Niestety, radość z dużej liczby połączeń, mąci to, w jakim stanie znajduje się mysłowicki dworzec. PKP PLK kilka lat temu awizowało remont peronów na tej stacji, jednak tak się nie stało. Kiedy można doczekać się prac?
- PLK w ramach studium przeanalizują możliwości budowy dodatkowych torów na trasie Katowice - Mysłowice. Założeniem planowanej inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co przyczyni się do zwiększenia przepustowości na liniach pasażerskich i towarowych, m.in. trasy Katowice - Kraków. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń pasażerskich i przewóz większej ilości ładunków - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK. - Realizacja powyższych wymaga zweryfikowania do rozszerzonego zakresu opracowanej już dokumentacji przebudowy stacji Mysłowice, obejmującej kompleksową przebudowę stacji Mysłowice wraz z przebudową/budową nowych obiektów inżynieryjnych, budowę nowych peronów wraz z infrastrukturą pasażerską, przebudowę układu torowego stacji. Termin realizacji prac studialnych odcinka Katowice - Mysłowice to lata 2021-2023. W kolejnych latach mogłyby mieć miejsce prace - dodaje.
Musisz to wiedzieć
Bądź na bieżąco i obserwuj
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?