Na lotnisku mniej pasażerów przez koronawirusa. Czerwiec i lipiec to już lepsze wyniki. Pyrzowice, statystyki za pół roku 2020

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Lotnisko w Pyrzowicach latem 2020. Czartery zawsze były tu mocne.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Lotnisko w Pyrzowicach latem 2020. Czartery zawsze były tu mocne.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Wojciech Radwański
W 2020 mają w sumie tylu pasażerów, ilu w 2019 mieli w miesiąc. Szokujące? Zobaczcie liczby, które pokazują, jak pandemia koronawirusa wpłynęła na branżę lotniczą i lotnisko w Pyrzowicach. W lipcu jest lepiej, dzięki lotom do Niemiec, Holandii, Grecji i Bułgarii. Pasażerów byłoby więcej, gdyby można było latać do Turcji, Egiptu i Tunezji. Zobaczcie dane za pierwsze półrocze 2020 i drugi kwartał.

W lipcu i sierpniu lotnisko w Pyrzowicach miało ponad 650 tys. pasażerów miesięcznie. Ale to było w 2019 roku. W sierpniu 2018 mieli nawet ponad 700 tys. W roku 2020 też było 660 tys. pasażerów, ale... od stycznia do czerwca. Czyli - w pół roku tyle, ile zwykle w jeden wakacyjny miesiąc. Kwiecień, maj i czerwiec to spadki rzędu 99 procent!

Ale jest nadzieja: o ile w kwietniu i maju było tu 91 i 104 pasażerów, to w czerwcu już ponad 8 tysięcy. A w piątek, 17 lipca 2020, w jeden dzień obsłużono już 6997 podróżnych. Dla porównania: topowe dni z lata 2019 to 23 - 25 tys. pasażerów.

Pandemia koronawirusa spowodowała, że światowa branża lotnicza znalazła się w kryzysie nie notowanym w jej dotychczasowej, ponad 100-letniej historii. W konsekwencji wszystkie lotniska w Polsce, w tym Katowice Airport, odnotowały drastyczny spadek ruchu pasażerskiego. Oto dane dla lotniska w Pyrzowicach za pierwsze półrocze 2020 i drugi kwartał.

Pyrzowice, parking i terminal. Rok 1994. W miejscu, gdzie stoi MiG, dziś jest termonal

Pyrzowice w latach 90. Tak wyglądało nasze lotnisko. Mały te...

Drugi kwartał 2020, Pyrzowice, statystyki

W pierwszym półroczu 2020 roku, obsłużono w ruchu ogółem 660 tys. podróżnych, o 1,37 mln mniej (-67%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Bezprecedensowy spadek ruchu nastąpił w drugim kwartale 2020 i był skutkiem wstrzymanie lotów pasażerskich, które w przypadku Katowice Airport trwało 94 dni – od 15 marca 2020 do 17 czerwca 2020 W konsekwencji, od kwietnia do czerwca, w ruchu ogółem obsłużono w Pyrzowicach zaledwie 8 412 pasażerów, to jest aż o 1,3 mln mniej (-99,4%) w porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku.

Po sześciu miesiącach 2020 roku znaczący spadek liczby pasażerów odnotowano w obydwu dużych segmentach ruchu, to jest rozkładowym i czarterowym.

  • Ruch regularny w pierwszym półroczu 2020: 533 tys., to jest o 796 tys. mniej (-59,9%) w porównaniu z okresem od stycznia do czerwca minionego roku.
  • Linie czarterowe przewiozły z Pyrzowic 110 tys. pasażerów, o 581 tys. mniej (-84%).
  • W samym drugim kwartale, w szczycie pandemicznego kryzysu, w ruchu regularnym obsłużono 7 881 podróżnych, o 753 tys. mniej (-99%).
  • W tym samym czasie podróżnych czarterowych było zaledwie 83, gdzie w drugim kwartale 2019 roku odprawionych ich 550 tys.
Oświetlenie nowej drogi startowej na lotnisku w PyrzowicachZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Lotnisko w Pyrzowicach. Weszliśmy na drogę startową. Ma dziś...

Lotnisko w Pyrzowicach najmniejsze straty spowodowane pandemią koronawirusa poniosło w segmencie przewozów cargo.

  • W pierwszym półroczu w terminalu towarowym Katowice Airport obsłużono 9 071 ton ładunków, to jest o 715 ton mniej (-7,3% ) w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2019 roku.
  • Nie najgorszy był także okres od kwietnia do czerwca, w którym to firmy specjalizujące się w lotniczym transporcie ładunków przewiozły z i do Pyrzowic 4 205 ton frachtu, to jest o 669 ton mniej (-13,7%) niż w drugim kwartale ubiegłego roku.

W pierwszym półroczu 2020 roku odnotowało w Pyrzowicach 9 350 startów i lądowań, to jest o 8 822 mniej (-48,5%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W bardzo trudnym drugim kwartale operacji było 2 285, to jest o 9 014 mniej (-79,9%) w porównaniu z okresem od kwietnia do czerwca ubiegłego roku. Relatywnie najmniejszy spadek liczby operacji w Pyrzowicach, w porównaniu z większością polskich lotnisk, wynika z faktu, że zakaz lotów nie dotyczył przewozów towarowych, a Katowice Airport od lat jest największym regionalnym portem lotniczym w kraju w tym segmencie ruchu.

- Dane, które spływają z całego świata po pierwszym półroczu bieżącego roku nie pozostawiają wątpliwości, że branża lotnicza jest w gronie tych działów gospodarki, które zostały najbardziej dotknięte kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.

I dodaje: Według danych europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych ruch pasażerski na Starym Kontynencie spadł w drugim kwartale bieżącego o ponad 95%. W tym czasie większość europejskich portów, w tym Katowice Airport, zostało praktycznie w całości odciętych od źródeł przychodów. Na szczęście w Pyrzowicach od 17 czerwca konsekwentnie wracamy do latania. Linie lotnicze odbudowują systematycznie swoje siatki połączeń. Z każdym mijającym tygodniem widzimy znaczący wzrost zainteresowania podróżami lotniczymi i to nie tylko do pracy, czy do rodziny ale także na wakacje. Nasz dobowy rekord, po wznowieniu lotów, to jak na razie 7 101 podróżnych. Oczywiście nie może się on równać z zeszłorocznymi wynikami, kiedy to w szczycie sezonu obsługiwaliśmy w trakcie 24 godzin nawet do 25 tysięcy pasażerów. Mimo wszystko jest to dobry prognostyk na najbliższe tygodnie.

Lotnisko w Pyrzowicach, popularne kierunki, lato 2020

Linie lotnicze największe wypełnienia w ruchu regularnym notują obecnie na trasach pomiędzy Pyrzowicami Holandią i Niemcami.
W przypadku czarterów najpopularniejsze są Grecja i Bułgaria.

- Z perspektywy odbudowy ruchu w Katowice Airport optymalna byłaby sytuacja, gdyby pojawiła się możliwość wykonywania rejsów z Polski do Turcji, Egiptu i Tunezji.” – mówi Artur Tomasik.

Nie przeocz

Tomasik dodaje: Zarówno lotnisko, jak i przewoźnicy są przygotowani do obsługi pasażerów w nowym reżimie sanitarny. Dbamy o przestrzeganie wszystkich procedur i w tym momencie, ze wszystkich działów transportu, lotnictwo jest tym, w którym nowe zasady ochrony zdrowia podróżnych są realnie oraz na dużą skalę wdrożone i stosowane.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA przed pandemią koronawirusa szacował, że w tym roku będzie miał 5,5 mln pasażerów.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie