Na os. Bażantowo czekają na tramwaj na południe Katowic [ZDJĘCIA + WIDEO]

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
Spotkanie ws. nowej linii tramwajowej na osiedlu Bażantowo J. Przybytek
W czwartek w Centrum Sportowym Bażantowo odbyło się ostatnie z czterech spotkań dotyczących budowy linii tramwajowej z pętli w Brynowie do osiedla Bażantowo i nowo planowanej pętli „Kostuchna”. Tu frekwencja była zdecydowanie niższa niż w pozostałych dzielnicach, było też zdecydowanie spokojniej, a pytań mniej niż na spotkaniach w Ochojcu czy na osiedlu Odordzenia.

Urzędnicy, a z mieszkańcami ponownie spotkali się ponownie Bolesław Knapik z Tramwajów Śląskich, Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta i Marcin Stańczyk z Wydziału Promocji UM na początek opowiedzieli o szczegółach planowanej inwestycji.

Stańczyk podkreślał, że transport zbiorowy jest alternatywą dla kołowego, przypominał, że miasto analizuje różne warianty rozwoju komunikacji. - Dlaczego chcemy rozmawiać o tramwaju, chciałbym odpowiedzieć kilkoma faktami. Dziś w Katowicach jest ponad dwukrotnie więcej samochodów niż było dziesięć lat temu, na każdego dorosłego katowiczanina przypada jeden samochód, dochodzą do nich samochody, które są zarejestrowane poza Katowicami. Powodują korki oraz zanieczyszczenie środowiska. Jeden samochód przewozi średnio 2 osoby, jeden tramwaj około 226. Jeden tramwaj może więc zastąpić 110 samochodów, uwalniając kilkaset metrów drogi, które te samochody stojące w korku zabierają – mówił. Dodał, że drgania i hałas wywoływane przez tramwaj są porównywalne, jeśli nie mniejsze niż te wywoływane przez autobusy, czy samochody. Zapewnił, że mimo obaw, są możliwości technologiczne, aby poprowadzić linię pośród gęstej zabudowy.

Lowak opowiadał o przebiegu konkretnych wariantów, ich wadach i zaletach. Przypominał, że wariant biegnący przez las, i wzdłuż rezerwatu Ochojec, to wariant najszybszy, zaś zdecydowanie wolniejszy będzie ten, którym linia poprowadzona zostanie przez zabudowę Ochojca. Dodał, że wszystkie prezentowane opcje są w różnych stopniu kolizyjne, ale urząd wybrał te, w których konflikty m.in. z zabudową są jak najmniejsze.

Przypomniał parametry linii: plan jest taki, aby tramwaje jeździły na linii co sześć minut, przepustowość linii to ok. 2500 osób, planowany czas przejazdu z pętli Kostuchna do pętli Brynów, w wariancie najszybszym – 9 minut, w najwolniejszym – 14 minut. Dodał, że miasto planuje budowę węzła par&ride przy węźle Kostuchna dla minimum 400 samochodów, zintegrowany z komunikacją autobusową w
Zaś Knapik przypomniał, że linia Brynów – Kostuchna, to jedna z dwóch planowanych przez firmę, drugą ma być pociągnięcie linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmana w Śródmieściu. Dodał, że spółka Tramwaje Śląskie wybrała już wykonawcę studium przedprojektowego. Dokument ma dać odpowiedzi na wiele pytań, dotyczących inwestycji, m.in. jakie są uwarunkowania gruntowe dla konkretnych wariantów, uwarunkowania środowiskowe, czy koszty ich realizacji. Szacunkowa wartość inwestycji to 110 mln zł, 63 proc. kosztów ma stanowić dofinansowanie z pieniędzy unijnych.

Spotkanie przebiegało w zdecydowanie spokojniejszej atmosferze niż poprzednie i tu głosy pozytywne wobec inwestycji zdecydowanie przeważały.

Negatywne były nieliczne. Jeden z nich: kto będzie jeździł tym tramwajem, skoro urzędnicy szacują, że 2500 osób. - pytała młoda kobieta. - My będziemy jeździć – dało się słyszeć kilkanaście głosów oburzenia.

- 2500 osób na godzinę, to przepustowość tramwaju, szacowaliśmy, że ten tramwaj możemy dedykować około 30 tysięcy osobom – tłumaczył Lowak. Dodał, że więcej będzie wiadomo po przygotowaniu studium przedprojektowego.

Pozostali uczestnicy spotkania, jeśli zabierali głos chwalili pomysł. Pierwszy był Jan Rzymełka, poseł. - Popieram, bo to, co się dzieje w godzinach porannych, doprowadza ludzi do granic możliwości. Liczyłbym jednak, że może uda się tramwaj wybudować wcześniej. Ludzie pytają też, co z komunikacją z Ligotą i Piotrowicami, a także jaka będzie różnica w cenie biletu na tramwaj szybki i wolny.

Lowak przypomniał, że na Ligotę i Piotrowice Katowice mają inny pomysł. - Jesteśmy u końca prac projektowych węzła przesiadkowego dla Ligoty, przy dworcu PKP będzie parking i węzeł kolejowo – autobusowy. Oprócz tego planujemy dwa kolejne węzły, jeden w rejonie stacji Piotrowice, jeden przy stacji Podlesie – tłumaczył.
A opłaty? - Taryfy i opłaty ustala KZK GOP, ale z wiedzy, którą posiadam, to cena przejazdu będzie niezależna od tego, czy tramwaj będzie szybki, czy tradycyjny – odpowiadał Knapik.

Padło sporo deklaracji, że mieszkańcy zamierzają korzystać z tramwaju. - Mieszkam na os. Bażantowo i tramwajem będe jeździł – mówił pan Maciej. - Mieszkam przy ulicy Radockiego już 33 lata, nareszcie doczekała się budowy tego tramwaju. Zasadniczo jak przyglądam się przebiegowi linii, to wydaje się, że trasa obok szpitala w Ochojcu jest na pewno przydatna i będzie z korzyścią dla personelu i pacjentów. Nie zgodzę się, że na Bażantowie się ludziom tramwaj nie przyda, bo jest tu wiele miejsc pracy, ludzie pracują na trzy zmiany. Jestem też pewna, że mieszkańcy skorzystają, aby bezkofliktowo dojechać do centrum i z powrotem – mówiła pani Anna. Dodała jednak, że jej zdaniem wariant przez Ochojec i jego wąskie uliczki to nie najlepszy pomysł.

Odpowiadał jej jeden z uczestników spotkania. - Ja bym się nie bał wariantów z Ochojca, warto, aby mieszkańców przekonać sięgnąć po rozwiązania z innych miast, ostatnio będąc w Hadze widziałem linie na tak wąskich uliczkach, spokojnie mieściły się między budynkami – mówił.

Pojawiły się też głosy, aby inwestycję rozwinąć, tzn. budować tramwaj nie tylko szybki, ale dwie nowe linie. - Czy możemy realizować wariant 4a , ale jednocześnie odnogę do Ochojca, to na pewno zwiększy koszty, ale przy tak dużej inwestycji, warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem – pytał pan Ireneusz.

- Technicznie jest to możliwe do wykonania, tylko musi wziąć pod uwagę analizę korzyści i kosztów, to opcja do przemyślenia – odpowiadał Knapik.

Pan Michał apelował o wspólny front. - Bo pojawiają się animozje, kto z jakiego osiedla będzie jeździł tym tramwajem , wydaje mi się, że musimy stworzyć wspólny front. Dla mnie wariant 4b, bądź trzeci są okej i tylko wtedy zrezygnuje z auta na rzecz tramwaju.

Tak jak na poprzednich pytaniach pojawiały się pytania o możliwości poprowadzenia torowisk wąskimi ulicami, jak Spółdzielczości czy Koników Polnych. Lowak przypominał, że na tych ulicach tramwaj zostanie poprowadzony w jezdni, a obowiązkiem miasta będzie zapewnienie mieszkańcom dojazdów do posesji. Uspokajał też, że w wariantach przebiegu linii przez Ochojec, tramwaj nie będzie miał parametrów tramwaju szybkiego.


*Czy krematorium bezcześciło zwłoki? W Zabrzu wrze. Ludzie chcą wyjaśnień
*Strzelanina w Kuźni Raciborskiej. Nie żyje rodzina policjant, policjantka i ich dziecko
*Zielony jęczmień na odchudzanie? Rewelacyjna dieta na wiosnę, która działa
*Wybory prezydenckie 2015: Oto kandydaci na prezydenta RP
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zatroskany

Cena pracy eksploatacyjnej tramwaju była od początku o około 50% wyższa niż autobusu o zbliżonej pojemności, ponieważ do zbliżonych w obydwu przypadkach kosztów eksploatacji taboru dochodził koszt utrzymania infrastruktury torowej i sieciowej.
Przewozy pasażerów komunikacją tramwajową w aglomeracji katowickiej w latach 1989-2010
1989 335300 osób 2010 104400
Ilość pasażerów na wozo km 1989 12,1 2010 6,1
Po 2005 r. liczba pasażerów autobusów stabilizowała się na poziomie ponad 250 mln, jednak kosztem spadku liczby pasażerów tramwajów z poziomu 150 mln do niewiele ponad 100 mln w 2010 r.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych PKT Katowice, Tramwaje Śląskie S.A., KZK GOP oraz GUS Jakub Halor Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach KOMUNIKACJA TRAMWAJOWA W AGLOMERACJI KATOWICKIEJ JAKO PRZEDMIOT POLITYKI TRANSPORTOWEJ W OKRESIE TRANSFORMACJI GOSPODARCZEJ 1989-2010

j
j

Ciekawe czemu żadna z opcji tras nie prowadzi przez ulicę Biedronek, która już na kilka (około 8 lat) zanim powstały pierwsze domy została skanalizowana, wyasfaltowana, oświetlona jest to najprostsza droga stosunkowo niedaleko od osiedla, no i co również zasługuje na uwagę, ostatnio bardzo dobrze pilnowana przez policję a więc nikt nie bedzie się bał wieczorem iść na przystanek

A
A

Ciągnięcie linii na Bażantowo z ominięciem centrum Ochojca do absurd. Na Bażantowie mieszkają zamożni ludzie, oni na pewno nie będą jeździć tramwajem. Potwierdza to choćby frekwencja na spotkaniu. Z kolei Ochojec, gdzie chętni zapewne by byli, tramwaj ominie opłotkami.

p
podlesie

Już widzę jak ludzie z Podlesia, Zarzecza, Kostuchny itd pokornie zostawiają swoje auta na parkingu, truchtają na tramwaj, potem przesiadają się na pętli w brynowie, potem znowu przesiadają się w centrum i jadą dalej, np na giszowiec, koszutkę, czy nawet do chorzowa bądź sosnowca. Płacąc trzykrotnie za bilet. Porażka! Zróbcie tańsze autobusy, a ludziom zacznie się opłacać przesiadka na transport publiczny. Ja mieszkam w Podlesiu i jak dotychczas wyprawa naszej czteroosobowej rodzinki do katowic czymś innym niż auto jest droższa.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3