Najważniejsze drogi w woj. śląskim dostały setki milionów unijnego dofinansowania. Na dąbrowski odcinek S1 to 170 mln, na A1 1,7 mld zł

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na zdjęciach budowa autostrady A1 na wszystkich pięciu odcinkach między Częstochową i Tuszynem. To ostatnia brakująca cześć A1 w Polsce o długości ponad 80 km. Droga ma być gotowa w 2022 roku. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Śląskie drogi mocno korzystają na obecności Polski w Unii Europejskiej. Właśnie jedna z nich – zagłębiowska część S1, otrzymała 170 milionów złotych dofinansowania. Wcześniej 1,7 mld zł unijnych pieniędzy dostała budowa brakującego odcinka autostrady A1, między Częstochową a Tuszynem. A jeszcze wcześniej 74 mln zł dotacji unijnej przyznano ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic. W sumie tylko w tym roku podpisano umowy na dotacje 9 inwestycji drogowych na kwotę 3 miliardów złotych.

Choć w ostatnim czasie politycy obozu rządzącego przekonują, że bez unijnych pieniędzy spokojnie sobie poradzimy, to jednak patrząc na sumę unijnych dotacji, tylko na śląskie odcinki dróg ekspresowych i autostrad, ma się przeciwne wrażenie. Unijne miliony płyną na drogowe inwestycje szerokim strumieniem.

170 mln zł na dąbrowski odcinek S1

Przed kilkoma dniami blisko 170 mln złotych pochodzących z unijnych programów infrastrukturalnych dostała GDDKiA na budowę dąbrowskiego odcinka drogi ekspresowej S1. Chodzi o odcinek miedzy Podwarpiem i Dąbrową Górniczą. To niespełna siedmiokilometrowa część obecnej DK1, która ma zostać przebudowana do parametrów drogi ekspresowej. Zmieni też nazwę na S1. Przetarg na przebudowę tego odcinka wygrała firma Budimex i o ona za 282,2 mln zł wykonają to zadanie. Z tej kwoty – 170 mln zł będzie pochodziło z unijnego dofinansowania. To inwestycja bardzo wyczekiwana, bo dzięki niej, z popularnej krajówki znikną w końcu kolizyjne skrzyżowania i wjazdy. Na dąbrowskim odcinku droga będzie bezkolizyjna. Znikną też, uciążliwe na dwupasmówce ograniczenia prędkości. I jak wspomnieliśmy, droga zmieni wtedy nazwę z DK 1 na S1. Wykonawca wybuduje tu nowy węzeł Ząbkowice oraz przebuduje istniejący węzeł Pogoria. Do tego, w ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Powstaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Na trasie S1 w Beskidach już widać tunel. Powstaje w masywie...

To już 70. umowa w tej perspektywie unijnej

Jak poinformowała GDDKiA, to 70. umowa na dofinansowanie z funduszy unijnych, z 92 projektów, jakie są przewidziane na budowę dróg krajowych i autostrad w tej perspektywie finansowej w Polsce.

Nie przeocz

- Niektórzy powiedzą okrągła liczba, jubileusz. Ale to przede wszystkim dowód i przykład dla innych beneficjentów, inwestorów, jak sprawnie można wykorzystywać środki UE. Pracujemy już nad kolejnymi wnioskami i wkrótce będą nowe umowy. Wykorzystując środki UE, rozwijamy polską infrastrukturę drogową - podkreślił Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Z wypowiedzi dyrektora Żuchowskiego jasno wynika, że Polska świetnie sobie radzi z pozyskiwaniem i wykorzystaniem funduszy europejskich. Zwłaszcza w budownictwie infrastrukturalnym. Brak tych pieniędzy w następnej perspektywie unijnej, a tym może się skończyć veto Polski w sprawie budżetu UE, na pewno miałby ogromny wpływ na gospodarkę w Polsce. Zwłaszcza odbiłoby się to na budownictwie infrastrukturalnym. Mniej pieniędzy na inwestycje infrastrukturalne, to mniej kontraktów, mniejsze zatrudnienie w budownictwie, w perspektywie zapewne większe bezrobocie w Polsce.

Autostrada A1: powstają nowe Miejsca Obsługi Podróżnych MOP....

Autostrada A1 od Częstochowy, też z unijną dotacją

W 2020 roku, łącznie z umową na S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, GDDKiA podpisała już 9 umów na łączną kwotę dofinansowania z UE w wysokości blisko 3 mld złotych.
Wśród tych umów jest jedna z ostatnich, czyli dofinansowanie budowy autostrady A1 od końca obwodnicy Częstochowy do Tuszyna. Cała, nieco ponad 80 -kilometrowa, podzielona na pięć odcinków, inwestycja to koszt 3,5 mld złotych. Dofinansowanie unijne wyniosło w tym przypadku 1,7 mld zł.
Ta, ostatnia już brakująca część autostrady A1, która ma być gotowa w 2022 roku. Będzie nowoczesną, betonową trasą, mającą po trzy pasy ruchu w każdą stronę.

Zobacz koniecznie

- Chcemy aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach – zapewniają przedstawiciele GDDKiA.

S1 do lotniska, także dofinansowana

To nie jest ostatnia trasa, na którą ostatnio GDDKiA otrzymała unijne pieniądze. Ponad 74 mln złotych dotacji dostała budowa trasy S1 między Pyrzowicami i Podwarpiem. To prawie dziesięciokilometrowy odcinek, na którym właśnie dobudowywana jest druga jezdnia. Wcześniej była to droga ekspresowa jednojezdniowa, o jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Drogę buduje konsorcjum Rubau Polska Sp. z o.o, i hiszpańska Construcciones Rubau S.A. Całkowita wartość tej budowy wynosi 139 mln zł.

Łączna wartość całkowita wszystkich 70 inwestycji, dla których GDDKiA zawarła umowy o dofinansowanie w tej perspektywie unijnej, wynosi około 79,3 mld zł, a wkład UE to blisko 37,8 mld zł.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Koronawirus groźny tylko w pomieszczeniach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie