Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Napędzany wodorem autobus, przez cztery tygodnie będzie testowany na jaworznickich ulicach

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
2 marca odbyła się prezentacja napędzanego wodorem autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen. Przez najbliższy miesiąc będzie go można zobaczyć na ulicach JaworznaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
2 marca odbyła się prezentacja napędzanego wodorem autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen. Przez najbliższy miesiąc będzie go można zobaczyć na ulicach JaworznaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Karina Trojok
Przez cztery tygodnie po Jaworznie będzie jeździł pierwszy taki w mieście i województwie wodorowy autobus. Właśnie rozpoczęły się jego testy. W mieście pojawiła się również przenośna stacja ładowania pojazdów na wodór firmy Air Products. To tu będzie tankowany zeroemisyjny autobus firmy Solaris. Jaworznianie będą mogli w tym czasie ocenić komfort jazdy takim pojazdem, a PKM Jaworzno koszty, wady i zalety jego eksploatacji.

Jaworzno jest liderem elektromobilności w Polsce

Jaworzno to miasto, po którym jeździ największa flota autobusów elektrycznych w województwie śląskim. PKM Jaworzno dysponuje 44 autobusami elektrycznymi, w ramach projektów realizowanych od 2017 roku – co stanowi 63 procent całego ich taboru. Jest liderem na skalę krajową. I jak widać, nie zamierza na tym poprzestać.
2 marca rozpoczęły się tu bowiem czterotygodniowe testy nowoczesnego autobusu wodorowego firmy Solaris Bus & Coach.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, posłowie zgodzili się na zamianę działek mi.n pod fabrykę izery. Zależało na tym prezydentowi Jaworzna, który w formie prezentacji pokazywał, dlaczego inwestycja jest tak wazna dla miasta.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Fabryka izery w Jaworznie dostała zielone światło. Sejmowa k...

- Mamy nadzieję, że autobus napędzany wodorem sprawdzi się w naszym mieście, podobnie jak sprawdziły się tu autobusy elektryczne – mówi Paweł Silbert, prezydent Jaworzna podczas prezentacji nowoczesnego pojazdu.

Zbigniew Nosal, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie nie ma co do tego wątpliwości.

- Dziś robimy krok w przyszłość. W 2022 roku kończymy nasze inwestycje w autobusy bateryjne, elektryczne. W czerwcu planowana jest dostawa sześciu ostatnich takich autobusów. Teraz musimy więc zastanowić się i podjąć kolejne decyzje, dotyczące kierunku rozwoju naszej floty – podkreśla prezes jaworznickiego PKM-u.

Jak twierdzi, to ważna decyzja. Bo wydaje się że autobusy zasilane wodorem są przyszłością.

- Jednak żeby przygotować na to nasze plany inwestycyjne, potrzebne nam są testy takich autobusów. Jaworzno stanie się jednym z pierwszych miast w Polsce, w których takie testy się odbędą – dodaje.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Nowoczesny autobus, napędzany wodorem, będzie woził jaworznian

Solaris Urbino 12 hydrogen to bardzo nowoczesny pojazd, zaprezentowany przez firmę podczas odbywającego się w Sztokholmie Globalnego Szczytu Transportu Publicznego 2019. Jak informowały wówczas portale branżowe, w zaledwie 2 lata od premiery Solaris dostarczył autobusy wodorowe do klientów z Niemiec, Włoch i Niderlandów. W Polsce pierwszym miastem, które stanie się pionierem w korzystaniu z energii wodorowej w transporcie miejskim, jest Konin. Ma dzierżawić taki pojazd przez 4 lata. Urbino 12 hydrogen trafi do Konina prawdopodobnie w lipcu 2022 roku. Tam też, powstaje pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Polsce. Buduje ją firma ZE PAK.
W Jaworznie autobus na wodór będzie tankowany w przenośnej stacji tankowania, która stanęła na terenie zajezdni. Wodór będzie dostarczała firma Air Products.

- To są jedne z pierwszych testów autobusu wodorowego w Polsce. Gratuluję prezydentowi bycia liderem w transformacji komunikacji miejskiej. To dowód na to, że w Jaworznie dba się o komfort i jakość życia mieszkańców. Od 60 lat jesteśmy największym na świecie producentem wodoru, a od ponad 20 lat pracujemy nad wykorzystaniem wodoru w dziedzinie mobilności. Wiemy jak to robić i wiemy jak to robić bezpiecznie – mówi Jacek Cichosz, prezes Air Products.

Jedno tankowanie, 350 km

Jak będą wyglądały testy nowego autobusu napędzanego wodorem? Mówił o tym wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach, Petros Spinaris.

- Cieszę się, że możemy wspólnie z miastem Jaworzno uczestniczyć w tym teście. Potrwa on cztery tygodnie. W tym czasie szacujemy, że autobus będzie pokonywał dziennie około 300 – 350 kilometrów – mówi Petros Spinaris.

Prezes wyraził nadzieję, że autobusy wodorowe sprawdzą się tu tak, jak sprawdziły się produkowane przez jego firmę autobusy elektryczne.

Jak działa autobus napędzany wodorem?

Jak działa autobus wodorowy? To mechanizm podobny do elektrycznego. Oba te napędy wykorzystują alternatywne i niskoemisyjne źródła energii. W autobusie wodorowym to ogniwa wodorowe wytwarzają prąd, który zasila układ napędowy pojazdu. W autobusie wodorowym jest równie cicho jak w elektrycznym. Jednak ważną różnicę, zwłaszcza w pojazdach komunikacji miejskiej, robi tutaj zasięg takiego autobusu.

Autobus wodorowy może na jednym tankowaniu przejechać dużo większy dystans. Testowany w Jaworznie autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen potrzebuje kilkunastominutowego napełnienia, aby pokonać ponad 350 km. Jednak napęd wodorowy wymaga większego wkładu finansowego niż pojazd elektryczny. Jest to pojazd bardzo ekologiczny, bo produktem ubocznym jest para wodna i ciepło, które jest wykorzystywane w układzie klimatyzacji wyposażonym w pompę ciepła i to ciepło jest wykorzystywane do ogrzewania pojazdu.

Metropolia GZM także inwestuje w autobusy wodorowe

Autobusy wodorowe to technologia, która pojawi się także w innych miastach województwa śląskiego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał bowiem w ubiegłym roku Metropolii GZM dofinansowanie zakupu 20 autobusów zasilanych wodorem. Pierwsze pojazdy mogłyby wyjechać w trasę za około dwa lata. W Katowicach przy ul. Murckowskiej ma powstać jeden z pierwszych punktów ładowania wodorem w Polsce. Wybuduje go PKN Orlen. Tankowanie autobusu na wodór będzie trwało około 15 minut i pozwoli mu przejechać od 300 do 350 km.
Wykorzystanie wodoru jest częścią strategii GZM w zakresie rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej i elektromobilności obok upowszechniania pojazdów bateryjnych oraz roweru jako pełnoprawnego i alternatywnego środka transportu publicznego.

31 stycznia 2022 roku przedstawiciele samorządów, uczelni wyższych, spółek paliwowych i energetycznych powołali nawet Śląsko-Małopolską Dolinę Wodorową. Jej głównym celem jest podejmowanie wspólnych działań, zmierzających do upowszechnienia wodoru jako paliwa przyszłości w transporcie zawodowym oraz energetyce. Jednym z członków Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej jest właśnie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Protest przeciwko wycince drzew

Warto też dodać, że Jaworzno nie jest członkiem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Pokaz autobusu wodorowego nie obył się bez "ekologicznego" zgrzytu. Przed zajezdnią PKM Jaworzno na dziennikarzy czekało bowiem kilkoro mieszkańców z hasłami, nawiązującymi do decyzji o wycince drzew z 264 ha działki, na której powstaje Jaworznicki Obszar Gospodarczy. Właśnie tam ma zostać zbudowana fabryka polskich samochodów elektrycznych izera. Mieszkańcy trzymali banery z hasłami takimi jak - "Żadna kasa i nowinki, nie są dobre dla wycinki" czy "Nasz prezydent drzewa rżnie, a wodorem chwali się".

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera