Nasza Historia już w kioskach: „Gierkówka” - autostrada z Katowic do Warszawy

Anna Ładuniuk
Nasza Historia
Nasza Historia
W najnowszej „Naszej Historii” o budowie drogi szybkiego ruchu ze Śląska do stolicy. Nazwę „gierkówka” ma od nazwiska I sekretarza KC PZPR.

Budowa tej pierwszej powojennej polskiej autostrady, jak ją nazywano (na terenie zachodniej Polski znajdowało się jedynie około 300 km przedwojennej autostrady niemieckiej), była jedną ze sztandarowych inwestycji epoki gierkowskiej - obok takich jak np. budowa Huty Katowice, uruchomienie kopalni węgla w Bogdance na Lubelszczyźnie czy Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Tychach. Wszystko w myśl idei modernizacji i powtarzanego wtedy hasła „Aby Polska rosła w siłę, a ludziom żyło się dostatniej”. I miała być jedynie pierwszym etapem wielkiego planu budowy sieci autostrad, poligonem doświadczalnym dla późniejszych inwestycji.

Decyzję o budowie dwujezdniowej arterii szybkiego ruchu między Warszawą a Katowicami podjęto w kwietniu 1973 roku, a już w październiku 3 lata później z wielką pompą otwierano gotową inwestycję. Kiedy uświadomimy sobie, że w czasach dość siermiężnego socjalizmu trzy lata wystarczyły na zgromadzenie całej dokumentacji, przeprowadzenie wywłaszczeń i samą budowę, tempo wydaje się imponujące. Tym bardziej że nie było ani potrzebnych do tego typu inwestycji maszyn, ani kadry. Pamiętać jednak należy, że budowa „gierkówki” - jak ją szybko nazwano i pod którą to nazwą funkcjonuje do dzisiaj - była sprawą propagandową i prestiżową. Koszty były nieważne. Brakuje robotników? Ich miejsce zajmą żołnierze. Brak materiałów? Przesunie się z innych budów. Niedoróbki i bylejakość? Ukryć! Poprawi się potem.

Trasa rzeczywiście powstała w roku 1976, choć nie do końca tak, jak pierwotnie planowano. A miało być tak: wszystkie skrzyżowania bezkolizyjne, co 20-25 km parking, co 40-50 km stacja paliw i punkt gastronomiczny. Planowano także stacje obsługi technicznej, punkty informacji turystycznej, hotele itp.

Więcej o powstawaniu trasy szybkiego ruchu ze Śląska do Warszawy, o wielkiej pompie podczas jej otwarcia oraz nielukrowane i niecenzurowane wspomnienia z budowy autorstwa Kazimierza Orłosia - w najnowszej „Naszej Historii”.

*Niesamowite oświadczyny na dachu Spodka w Katowicach ZDJĘCIA
*Takie wyposażenie samochodów naprawdę ułatwia życie
*Słynna restauracja Kryształowa w Katowicach będzie zamknięta
*Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
*Tak wyglądają nowe biurowce KTW przy rondzie w Katowicach
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zak1953

i Zlot Młodzieży Polskiej w lipcu 1974 uczestnicy z Katowic i okolicy pojechali autokarami istniejącymi już odcinkami nowej drogi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3