Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nextbike złożył wniosek upadłościowy. Co z rowerami miejskimi na Śląsku i Zagłębiu?

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Rowery miejskie Nextbike na stałe weszły do krajobrazu wielu miast nie tylko na Śląsku i Zagłębiu.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Rowery miejskie Nextbike na stałe weszły do krajobrazu wielu miast nie tylko na Śląsku i Zagłębiu.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Pawel Lacheta
Firma Nextbike Polska, operator kilku systemów rowerowych na Śląsku, złożyła 19 maja wniosek upadłościowy. Przedstawiciele firmy twierdzą, że powodem kłopotów finansowych jest pandemia koronawirusa. Co z rowerami miejskimi? – Będą funkcjonowały normalnie – uspokajają w wydanym wczoraj oświadczeniu.

Nextbike Polska jest w finansowych tarapatach

Nextbike Polska jest w finansowych tarapatach. - Zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2 - tłumaczą przedstawiciele firmy. We wtorek, 19 maja, zarząd złożył w warszawskim Sądzie Rejonowym wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz wniosek o ogłoszenie upadłości.

- Nextbike Polska S.A. podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym od 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich – czytamy w oświadczeniu spółki.

Nextbike jest operatorem 39 systemów rowerowych w Polsce

Dodajmy, że firma jest operatorem 39 systemów rowerowych w Polsce, w tym kilku na Śląsku. Największy to „City by bike” w Katowicach, ale kolejne są w Chorzowie, Siemianowicach Śląskich, Tychach, Pszczynie, Czechowicach-Dziedzicach oraz Sosnowcu.

– Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać - mówi Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska S.A.

- Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – zastrzega Wójcicka.

Musisz to znać

Jak tłumaczą przedstawiciele firmy przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego ma dać szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki.

- Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2. Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach – czytamy w oświadczeniu Nextbike Polska.

Rowery miejskie przyjęły się na Śląsku

Kłopoty Nextbike to zła wiadomość dla mieszkańców województwa śląskiego, którzy regularnie korzystali z rowerów miejskich. Tylko w Katowicach w ubiegłym roku jednoślady wypożyczono ponad 260 tys. razy. W tym roku w mieście dostępnych będzie 666 rowerów (w pierwszym etapie – od 6 maja - to 70 stacji), a koszt uruchomienia katowickiego systemu "City by bike" to dla miasta 2,3 mln zł.

W Sosnowcu rowery miejskie wypożyczano rok temu ponad 40 tysięcy razy, a w systemie zarejestrowało się niemal 4,4 tysięcy nowych użytkowników. W Chorzowie liczba wypożyczeń wzrosła do 276,4 tysięcy, z kolei w Tychach do 56,5 tysięcy. We wszystkich wymienionych miastach wypożyczalnie już wystartowały.

- Sytuacja wielu przedsiębiorstw jest trudna w związku ze skutkami koronawirusa, który ma wpływ także na budżet miasta, jednak na chwilę obecną otrzymaliśmy zapewnienia, że operator chce kontynuować działalność, posiada niezmienione organa statutowe i świadczy usługi w sposób niezakłócony - przyznaje Ewa Lipka, rzeczniczka katowickiego magistratu.

- Z naszej strony mimo dodatkowych wydatków, a także mniejszych dochodów (gorsza sytuacja finansowa miasta spowodowana jest pandemią koronawirusa – przyp. Red.) także chcemy finansować rowery miejskie, które w Katowicach traktujemy jako element polityki transportowej, a także ważną alternatywę transportową w trakcie pandemii – podkreśla.

Samorządowcy oczekują jednak bardziej szczegółowych informacji.

- Wiemy, o wniosku, który złożyła firma Nextbike. Wysyłamy do firmy pismo z prośbą o szczegółowe wyjaśnienia, ale wierzymy, że nasza umowa zostanie w pełni wykonana, tak jak to zakładaliśmy - mówi Kamil Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Chorzowie.

Dodajmy, że w skali kraju w 2019 roku mieszkańcy 11 województw wypożyczali rowery miejskie obsługiwane przez Nextbike Polska ponad 14 milionów razy. Najwięcej w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Lublinie oraz Białymstoku.

Wsp. OK

Obejrzyj dokładnie

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera