Nie będzie betonowej autostrady pod Szyndzielnią w Bielsku-Białej. Drogowcy rezygnują ze zmian w rozbudowie drogi

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
Droga prowadząca do budynku dolnej stacji kolejki gondolowej na Szyndzielnię wymaga rozbudowy
Droga prowadząca do budynku dolnej stacji kolejki gondolowej na Szyndzielnię wymaga rozbudowy Łukasz Klimaniec
Drogowcy rezygnują z części zmian w planowanej rozbudowie drogi do dolnej stacji kolejki gondolowej na Szyndzielnię w Bielsku-Białej. Burza, jaką wywołali mieszkańcy na widok przedstawionej koncepcji odniosła skutek - Miejski Zarząd Dróg zrezygnował z dodatkowego poszerzenia odcinka al. Armii Krajowej, bo „realizacja wymagałaby sporej wycinki drzew”.

„Widzę beton, beton i tylko bardzo dużo betonu, jakaś moda w Bielsku-Białej na wykładanie wszystko betonem”, „Koncepcja kompletnie nie przystająca do miejsca...”, „Betonowa autostrada na szlaku, takie rzeczy tylko w BB” - to niektóre z komentarzy, jakie zostawiali mieszkańcy na oficjalnym facebookowym fanpage'u miasta Bielska-Białej, gdy urzędnicy zaprezentowali rozbudowę ostatniego odcinka al. Armii Krajowej. To trasa, która prowadzi w kierunku dolnej stacji kolejki gondolowej na Szyndzielnię.

O potrzebie jej przebudowy mówi się od lat, ale dopiero teraz nadarzyła się okazja, bo miasto zdobyło na ten cel 8 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Jednak przedstawiona przez MZD koncepcja rozbudowy drogi wywołała burzę w mieście.

Koncepcja zakłada, że droga w kierunku Szyndzielni zostanie poszerzona, a otoczenie dolnej stacji kolejki gondolowej przebudowanePrzesuwaj strzałką lub za pomocą gestu, by zobaczyć kolejne zdjęcie

Duże zmiany pod Szyndzielnią. Szersza droga i deptak dla tur...

W MZD nie ukrywają, że najwięcej zastrzeżeń wzbudził plan poszerzenia alei, a także budowy dodatkowej pętli autobusowej oraz kamiennych zatok dla pieszych i rowerzystów.

- Jego realizacja wymagałaby sporej wycinki drzew pod przyszłe poszerzenia, stąd opór coraz bardziej świadomych ekologicznie bielszczan – przyznają w MZD.

Biorąc pod uwagę wyjątkowość miejsca i jego przyrodnicze walory w MZD ponownie przyjrzeli się projektowi, który powstał w 2016 roku i – jak zaznaczają w oficjalnym komunikacie - zaproponowali „łagodniejszy wariant”.

Jaki? MZD zrezygnuje z dodatkowego poszerzenia ulicy na 850-metrowym dolnym odcinku nowego projektu, czyli od ronda Fieldorfa-Nila do pętli autobusowej. Zdaniem drogowców wystarczy tu ujednolicenie szerokości jezdni, tak aby łączna szerokość dwóch pasów ruchu wyniosła wymagane przepisami 5,5 m. Wzdłuż jezdni powstałby jednostronny chodnik o szerokości 2 metrów.

W górnej części alei, czyli na odcinku od pętli autobusowej do budynku dolnej stacji kolei linowej, szerokość ciągu pieszo-jezdnego będzie wynosiła 4,5 m.

Przed budynkiem dolnej stacji kolejki linowej projektanci zaproponowali zmianę funkcji obecnej płyty tej stacji – sugerują wydzielenie miejsca gromadzenia się wycieczek, postawienie ławek, miejsca postojowego dla niepełnosprawnych oraz potrzebnej rowerzystom zjeżdżającym z licznych tu górskich tras rowerowych stacji napraw i mycia rowerów.

- Ten projekt pozwoli też łatwiej zawracać pojazdom przywożącym tu zorganizowane grupy osób niepełnosprawnych. A inwestycja nie spowoduje znacznego zwiększenia powierzchni betonowych kosztem zieleni – zastrzegają w MZD.

Dodają, że w rejonie podejścia pod dolną stację zniszczony asfalt zostanie wymieniony i zastąpiony granitowymi kostkami odzyskanymi z prowadzonych w mieście remontów dróg.

- Takie rozwiązanie pozwoli spełnić minima wymagane przepisami – tłumaczą w MZD. - Zapewni niezbędną funkcjonalność, bezpieczeństwo i wygodę użytkowników, a jednocześnie pozwoli zachować dwie trzecie planowanego do wycinki drzewostanu – tłumaczą urzędnicy.

Ich zdaniem to najlepsze rozwiązanie, które pogodzi potrzeby bezpiecznego i komfortowego dotarcia turystów i rowerzystów do kolei linowej z ekologią i zielonym charakterem tego terenu.

Ruch samochodowy zostałby, podobnie jak teraz, dopuszczony tylko dla obsługi kolei linowej, pojazdów uprzywilejowanych oraz pojazdów osób niepełnosprawnych.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie