"Nie" dla nowego rozkładu Kolei Śląskich. Pasażerowie pójdą z petycją do marszałka

MIWZaktualizowano 
Nowy rozkład Kolei Śląskich
Nowy rozkład Kolei Śląskich Fot. Mikolaj Suchan / Polskapres
Planowana na 1 czerwca rzeź połączeń w Kolejach Śląskich wywołała burzę wśród pasażerów. Natychmiast rozpoczęli oni zbieranie podpisów pod petycją do marszałka województwa, Mirosława Sekuły, w której domagają się wycofania przez samorządową spółkę z tej decyzji. Przygotowane przez nich pismo znaleźć można na stronie www.petycje.pl.

Przypomnijmy, że od 1 czerwca z rozkładu jazdy Kolei Śląskich ma zniknąć niemal 40 procent pociągów. Całkowicie zawieszony ma zostać ruch na trzech liniach (Bytom - Gliwice, Tarnowskie Góry - Kalety - Herby Nowe - Kłobuck oraz Rybnik - Rydułtowy - Kuźnia Raciborska - Kędzierzyn Koźle). Podrożeć mają bilety - średnio o 10 procent, natomiast na trasach do 55 km o 20 procent. Choć o cięciu połączeń i droższych biletach mówiło się od dawna, wskazując na fatalną sytuację finansową przewoźnika, to dla podróżnych ta decyzja jest szokiem.

- Przy tworzeniu Kolei Śląskich popełniono mnóstwo błędów, za które teraz muszą płacić zwykli ludzie - mówi Elżbieta Włodarczyk, przewodnicząca Solidarności w Ośrodku Badań i Kontroli Środowiska w Katowicach. Sama codziennie dojeżdża do pracy pociągiem z Zawiercia (na tej trasie do wycięcia przeznaczono niemal połowę kursów). To właśnie ona, wspólne z pracownikami ośrodka przygotowała petycję do marszałka i rozpoczęła zbiórkę podpisów.

CZYTAJ TAKŻE:
Bloger Tuudi: Koleje Śląskie to prowizorka. Miało być "śląskie najlepsze", a wyszło...

Podkreśla, że Kolejami Śląskimi dojeżdża do pracy wiele osób z okolic Zawiercia i Częstochowy czyli regionów zagrożonych największym bezrobociem w województwie śląskim. Co więcej, dla wielu z nich pociąg jest jedynym dostępnym środkiem transportu. Nie wyobrażają sobie podwyżek cen biletów i likwidacji kursów.

Podpisy pod przygotowaną przez siebie petycją zbierają też członkowie Forum Użytkowników Wieżowców Polskich. Radosław Mrózek, architekt ze Skoczowa podkreśla, że planowane zmiany w rozkładzie jazdy nie zostały poprzedzone żadnymi konsultacjami społecznymi czy sprawdzeniem liczby pasażerów korzystających z poszczególnych tras.

- Na niektórych trasach powstaną czterogodzinne przerwy w połączeniach. Wiele ludzi to zniechęci, część już zapowiada, że przesiądzie się z powrotem do autobusów czy samochodów. Tym bardziej, że ceny biletów oficjalnie mają wzrosnąć o 10 proc., ale zlikwidowane zostaną bilety strefowe, więc ta podwyżka sięgnie nawet 60 proc. - mówi Mrózek.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Goloos

Jeszcze raz się powtórzę jakie 10-20% podwyżki ? Na odcinku Dąbrowa Górnicza - Katowice Piotrowice, jest brak jakiejkolwiek liniówki !! Po likwidacji Stefy N ceny biletów skaczą z 3 zł do 8,20 zł przy jednorazowym i z 80 do 185 przy miesięcznym !!

A
Alexs.

Od początku ten rozkład jazdy jest idiotyczny,stworzony przez bezmózgowców.

P
Pan Gąbka.

To jest naprawdę skandal niebywałej kategorii. Czy bandyci z KŚ zdają sobie sprawę z faktu ilu podróżnych wraca z Katowic z pracy pociągami w stronę Rybnika pomiędzy 17.00 a 21.00? Czy ludziom (?) z KŚ wydaje się, że wszyscy (tak jak oni zapewne) pracują od 7.00 do 15.00 albo od 8.00 do 16.00? Czy oni zdają sobie sprawę z faktu ile osób straci przez nich pracę, bo alternatywnej komunikacji z Rybnika po prostu nie ma (20-osobowych busów nie liczę). Czy w tym województwie i kraju jest ktoś, kto jakoś w tej sprawie zainterweniuje? To jest efekt wyrzucenia stąd Przewozów Regionalnych? Gorsza i droższa oferta? A właściwie jej brak. Od czego jest marszałek tego całego województwa? Czy ktoś rozliczy tę bandę, która rozkradła te miliony i porozdawała stołki kolesiom? To nie powinien już być czas więziennych krat, ale szubienic i szafotów.

r
rurabomber

To na pewno teraz władzy rura zmięknie. W 600 tys Stuttagardzie prostestowało 50 tys ludzi na ulicy, a chodziło tylko o ... przebudowę dworca (projekt Stuttard 21)

k
katowiczanin

Naszą misją jest świadczenie najwyższej jakości usług przewozów kolejowych osób na terenie województwa śląskiego przy zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa i wygody użytkowników.

Nasze główne cele to:
Zapewnienie zbiorowego transportu kolejowego na terenie województwa.
Kreowanie pozytywnego wizerunku lokalnej kolei aglomeracyjnej wśród pasażerów i podmiotów zewnętrznych.
Rozwój ilościowy i jakościowy posiadanego taboru.
Tworzenie spójnego i stabilnego zespołu pracowników firmy.

Przedmiot działalności spółki jest określony szczegółowo w akcie założycielskim spółki i obejmuje między innymi:
kolejowe regionalne i inne przewozy osób i rzeczy oraz świadczenie usług związanych z przewozem;
działalność usługową w zakresie taboru kolejowego.

Naszymi aspiracjami są: osiągnięcie statusu wiodącego przewoźnika pasażerskiego na obszarze województwa śląskiego, utrzymanie najwyższej jakości świadczonych usług i jednocześnie działanie w sposób optymalny pod względem ekonomicznym.

j
jeszcze pasażer KŚ

Po pierwsze: Jaką KŚ dają gwarancję, że cięcia w rozkładzie jazdy są chwilowe, przejściowe, a nie jedynie wstępem do dalszych cięć, jeśli te nie okażą się wystarczające? Po drugie: Dlaczego jedyny regionalny przewoźnik kolejowy zmusza pasażera i decyduje za niego, jaki rodzaj transportu do szkoły, do pracy, na weekend ma wybrać, skoro zarówno rano jak i po południu będą w rozkładach jazdy wielogodzinne "dziury"? Po trzecie: jak KŚ chcę promować kolej, która ma być kręgosłupem komunikacji na Śląsku, skoro nie można się dodzwonić do infolinii, gabloty KŚ na dworcu w Katowicach są w żałosnym stanie, w pociągach walają się nikomu niepotrzebne tony makulatury w postaci starych reklam, ulotek i pseudogazety "Kolej po Śląsku"? Po czwarte: Czy wobec mocno okrojonego rozkładu KŚ zapewnią, że według tego "nowego" rozkładu będą jeździć bez spóźnień, czystym taborem, w którym każdy pasażer znajdzie miejsce? Po piąte: jak wytłumaczyć fakt, że w mocno okrojonym rozkładzie powstaną kolejne cięcia, przez wprowadzenie nowego terminu kursowania pociągów w postaci symbolu De - nie kursuje w okresie wakacji od 15 czerwca? Dlaczego KŚ zarządza wakacje na dwa tygodnie przed ich rozpoczęciem w szkołach i na uczelniach? Po szóste: Dlaczego celowo utrudnia się pasażerom dostęp do informacji pasażerskiej: patrz - nieczytelna, niefunkcjonalna, rzadko uaktualniana strona internetowa, brak zapowiadanego od 1 marca oficjalnego profilu na Fb, brak jakichkolwiek ulotek, druków, rozkładu jazdy w Centrum Obsługi Klienta... Po siódme: dlaczego zlikwidowano popularne strefówki - jak chcecie zarobić, jeśli podstawowy bilet na krótkiej trasie jest droższy niż ten na autobus?

b
borys

Jak można zamówić tak okrojony rozkład jazdy? Jak można wycofać się z zakupów nowych pociągów? Jak można w dalszym ciągu udawać że kolej nic nie kosztuje i że powinna się finansować sama? Jak długo można zwalać na przeszłość i poprzedników? W PO widać mają to opanowane do tego stopnia, że nawet swoich kolegów nie oszczędzają. Byle ocalić swoje stolki!

t
toms

Oczywiście wychodzi partactwo i kolesiostwo PO. Oczywiście nam ograniczają rozkład jazdy i podnoszą ceny biletów-wiecie jak to się nazywa panowie z PO?
złodziejstwo!!!!!!!
Partacze z PO spieprzyli kolej a my teraz mamy za to płacić-DLACZEGO PO KTÓRA POBIERA OGROMNE DOTACJE Z BUDŻETU PANSTWA NIE SFINANSUJE TEGO CO SPIEPRZYLI KOLESIE KOLESIÓW Z PO??????

j
jorge

Żenujące jest to że kierownictwo KŚ ma pasażerów za idiotów - wprowadzając ciecia w rozkąłdzie jazdy które będą miały realny wpływ na życie tysięcy osób tłumaczy się manipulując procentami tak by rozmyć skalę wprowadzanych cięć. Ciecia uzasadniane są trudną sytuacją finansową spółki - kuriozum - wyobraźmy sobie że spółki które wygrały przetarg na budowę dróg zastosowały by podobny manewr - mieliśmy wybudować 40 km dwupasmowej drogi ale mamy problemy bo źle oszacowaliśmy koszty i dlatego wybudujemy 20 km jednopasmowej drogi inaczej musielibyśmy ogłosić upadłość. Kto przystał by na takie argumenty? Czy po to by znajomi i przyjaciele królika mogli utrzymać swoje dobrze płatne posady tysiące ludzi musi mieć problem z dojazdem do pracy, szkoły, szpitali czy urzędów?? No i jeśli KŚ nie jest się w stanie utrzymać na rynku to powinna upaść - inaczej zablokuje powstanie podmiotu który zatrudiał by fachowców i był w stanie realizować rozkłąd jazdy odpowiadający potrzebom województwa. Dlaczego pasażerowie nadal mają utrzymywać monopol ekipy będącej mieszanką pseudofachowców z pratyjnymi legitymacjami (Prezes i sporo osób z biurkracji KŚ) z postpkpowskim betonem z ŚZPR? No i co najlepsze musimy uwierzyć Prezesowi na słowo - że tak trzeba bo to spółkę uratuje. Poza kierownictwem KŚ nikt inny nie ma takiego przekonania, minister Masel - profesor zajmujący się koleją od kilkudziesieciu lat czy zespół doradców TOR zajmujacych się rynkiem kolejowym są innego zdania, stowarzyszenia miłośników kolei również nie zostawiają suchej nitki na tym planie naprawczym - czy to wam czegoś nie przypomina, czegoś co miało miejsce na jesieni tego roku?

g
goscikk

że od 1 czerwca mamy jeździć busami i samochodami, bo koleją się nie da? A miało być tak pięknie, nowocześnie i przyjaźnie dla pasażera... no cóż, pomarzyć zawsze wolno, tyle że tym razem marzycielstwo bardzo drogo kosztowało. Popieram petycje, jakiekolwiek będą!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3