Nie na policjanta, nie na wnuczka, ale na... łapanie oszusta. Nowa metoda cyberprzestępców na wyłudzanie danych i okradanie kont: 17.06.2021

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Ważne rady, jak nie dać się oszukaćCharakter wszystkich działań złodziei danych jest ten sam - mają one na celu uzyskanie korzyści finansowych. •Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów - jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności osoby, która dzwoni – natychmiast rozłącz się, a następnie zadzwoń na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z Tobą. Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych - za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę. Nie odpisuj anonimowym nadawcom, nie klikaj w linki podsuwane zarówno w mailach, jak i w wiadomościach sms - w pośpiechu można przenieść się na fałszywą stronę, a to już krok od utraty danych lub wprost pieniędzy; •Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji, jeśli namawia Cię do tego osoba, która sama do Ciebie zadzwoniła;•Pamiętaj, pracownik BIK, Związku Banków Polskich, Twojego banku NIGDY nie pyta się o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku, nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub smartfonie;•Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz;•Uważaj na atrakcyjne oferty inwestycyjne pod pozorem szybkiego zarobku (Komenda Główna Policji i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP stale ostrzegają przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynku Forex);•Nigdy nie wiadomo, kiedy i skąd nasze dane zostaną skradzione, dlatego warto założyć swoje konto na www.bik.pl oraz włączyć Alerty BIK – ostrzeżenia sms, które otrzymasz, gdy ktoś na Twoje dane próbuje zaciągnąć kredyt, pożyczkę, zawrzeć umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty;•Pielęgnuj dobre nawyki bezpieczeństwa danych - zwracaj uwagę, gdzie i komu je udostępniasz, rozważnie dokonuj transakcji płatniczych w sieci, weryfikuj adresy portali internetowych. Działaj ostrożnie i świadomie – aktywnie zarządzaj bezpieczeństwem swoich danych i pieniędzy. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Gdy dzwoni do ciebie rzekomy pracownik Biura Informacji Kredytowej by zweryfikować twoje dane osobowe, bo ktoś na twoje konto próbuje zaciągnąć kredyt - wiedz, że to oszust. Twoje prawdziwe a nie urojone problemy zaczną się gdy podasz te dane, bo posługując się nimi ktoś zaciągnie przez Internet kredyt lub pożyczkę, którą będziesz musiał spłacić. Co zrobić w takiej sytuacji? Dokładnie to samo gdy spotkasz się z przypadkiem wyłudzenia pieniędzy metodą na wnuczka, na policjanta, czy na fachowca-konserwatora.

Nie ustają ataki oszustów, którzy dzwonią z numerów telefonów identyfikowanych jako połączenie z Twojego banku czy znanej Ci firmy. Ofiarą manipulacji socjotechnicznej może paść każdy. Dlatego BIK przestrzega: nie daj się zaskoczyć, nie wdawaj się w dyskusję z nieznajomymi. Twoja reakcja i czujność decydują o bezpieczeństwie Twoich danych i Twoich pieniędzy! Oto opis, jak przebiega potencjalny atak oraz praktyczne wskazówki, jak uniknąć zagrożenia.

Nie daj przejąć kontroli nad swoim urządzeniem

Do oszukańczych prób wyłudzeń kredytów, które podlegają analizie dochodzi do ponad 20 razy dziennie, ale w rzeczywistości skala nie raportowanych ataków oszustów jest wielokrotnie większa. Metod, jakimi posługują się złodzieje danych jest bardzo wiele. Jak podaje raport InfoDok, opracowany przez Związek Banków Polskich, łączna kwota na jaką złodzieje chcieli wyłudzić kredyty w I kwartale 2021 r. wyniosła 83,3 mln zł. To wynik o 1/3 wyższy niż w sześciu ostatnich kwartałach.

Kreatywność i spryt przestępców w połączeniu ze znajomością procesów obsługowych klientów powodują, że mnożą się sposoby nieuprawnionego przejmowania danych. Do najgroźniejszych sposobów należą chwyty socjotechniczne. To, co je łączy, to element zaskoczenia oraz bazowanie na ludzkiej naiwności lub nieuwadze.

Eksperci BIK identyfikują zwiększoną aktywność telefoniczną oszustów podszywających się pod rozmaite instytucje zaufania publicznego w celu zebrania danych personalnych. Pojawiły się przypadki podawania się za pracowników BIK i nakłaniania rozmówców do ujawnienia danych osobowych lub kontaktowych pod pretekstem zweryfikowania informacji o rzekomo niedokończonym wniosku kredytowym lub próbie wyłudzenia kredytu.

GORĄCE TEMATY. Kliknij i przeczytaj!

Jak wygląda potencjalny atak?

- Oszuści dzwonią do przypadkowych osób, najczęściej ofiar wycieków danych i próbują uzyskać cenne informacje. Rozmowy mogą trwać długo, przestępcy przełączają rozmowę do innych fałszywych „konsultantów”, aby upozorować prawdziwy kontakt np. z bankiem. W takich rozmowach zazwyczaj opisują fikcyjną sytuację kryzysową, która wymaga działania ze strony rozmówcy, aby uniknął strat. Jest duże ryzyko, że nieuważna osoba będąca pod presją, w trakcie codziennych obowiązków ulegnie tej socjotechnice. Dlatego zwracam uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez nas wszystkich i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie - tłumaczy Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.
Kliknij w ten tekst, by poznać szczegóły sposobu na oszusta!

Ważne rady, jak nie dać się oszukać
Charakter wszystkich działań złodziei danych jest ten sam - mają one na celu uzyskanie korzyści finansowych.
Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów - jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności osoby, która dzwoni – natychmiast rozłącz się, a następnie zadzwoń na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z Tobą. Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych - za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę. Nie odpisuj anonimowym nadawcom, nie klikaj w linki podsuwane zarówno w mailach, jak i w wiadomościach sms - w pośpiechu można przenieść się na fałszywą stronę, a to już krok od utraty danych lub wprost pieniędzy.

Więcej - kliknij w ten tekst!

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Materiał oryginalny: Nie na policjanta, nie na wnuczka, ale na... łapanie oszusta. Nowa metoda cyberprzestępców na wyłudzanie danych i okradanie kont: 17.06.2021 - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

q
qwerty
11 czerwca, 17:47, Monika Wolska:

Witajcie panowie, mam na imie Monika :). Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowanych panów zapraszam do kontaktu najlepiej na moim profilu gdzie zobaczysz moje sexy prywatne zdjęcia : https://linktr.ee/samotnepanie

Pocałuj w doopę

Dodaj ogłoszenie