Po weekendzie majowym będziemy powoli wracać do tzw. nowej normalności. Mają nam w tym pomóc wytyczne, które zostały przygotowane dla odmrażanych sektorów polskiej gospodarki. Dotyczą one również funkcjonowania sklepów budowlanych i meblarskich.
Nowe zasady funkcjonowania sklepów budowlanych i meblarskich
- - Zapewnienie informacji nt. konieczności utrzymania ograniczonej liczby osób w sklepie. Na jedną osobę przypada minimum 15 m kw.
- - Rezygnacja z organizowania animacji, w tym roznoszenia ulotek, wydarzeń promocyjnych i innych akcji na terenie sklepów, które mogą sprzyjać tworzeniu się skupisk ludzi.
- - Po każdym kliencie należy zdezynfekować PIN-pady. Właściciele sklepów powinni zadbać o bieżącą dezynfekcję toalet, wind, klamek, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.
Wytyczne dla pracowników i klientów
Sugerowane jest ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych. Spotkania powinny odbywać się przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 metry). W miarę możliwości wybierajmy jednak kontakt telefoniczny i/lub mailowy. W okresie pandemii koronawirusa należy też zrezygnować ze szkoleń i wyjazdów.
Pracownicy sklepu powinni też dbać o zachowywanie bezpiecznej odległości w kontaktach z klientami (min. 1,5 metra). Nie dotyczy to jednak stanowisk kasjerskich oraz punktów obsługi klienta, które dodatkowo muszą być wyposażone w zabezpieczenia w formie przezroczystych przegród oddzielających klienta od pracownika.
Należy też nadzorować liczbę klientów oraz sprawdzać, czy klient wchodząc do sklepu zdezynfekował ręce oraz czy posiada zakryte usta i nos.
Na terenie sklepów obowiązuje również zakaz spożywania jakichkolwiek posiłków i produktów; z wyjątkiem przestrzeni socjalnej zarezerwowanej dla pracowników.
Co robić w przypadku podejrzenia u kogoś zakażenia koronawirusem?
Kiedy zauważymy u kogoś wyraźne oznaki choroby, nie powinniśmy tej osoby wpuszczać na teren obiektu. Trzeba ją skłonić do jak najszybszego zgłoszenia do najbliższego oddziału zakaźnego w celu konsultacji z lekarzem – osobiście lub telefonicznie pod nr tel. 999 albo 112.
Musisz to znać
Należy też niezwłocznie zgłosić taki incydent do kierownictwa obiektu. To umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.). Trzeba też ustalić listę pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe), które miały styczność z zakażonym.
Podstawy nowej normalności – najważniejsze stałe zasady bezpieczeństwa
Stopniowy powrót do normalności nie zwalnia nas ze stosowania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Muszą one stać się podstawą naszego codziennego funkcjonowania. O czym należy pamiętać szczególnie?
- Zachowuj 2-metrową odległość od innych w przestrzeni publicznej.
- Obowiązkowo zasłaniaj nos i usta w miejscach publicznych.
- Ściśle przestrzegaj zasad sanitarnych w miejscach gromadzenia ludzi (dezynfekcja i utrzymanie odpowiedniego dystansu).
- Kwarantanna i izolacja dla osób zarażonych lub potencjalnie zarażonych.
Obejrzyj dokładnie
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?