Długo oczekiwany remont odcinka Chybie-Skoczów będącego elementem trasy kolejowej z Katowic do Ustronia i Wisły rozpoczął się w marcu tego roku. To inwestycja niezwykle potrzebna, jednak aby ją wykonać, konieczne było wstrzymanie ruchu pociągów. Tego lata w Beskid Śląski pociągiem więc nie dojedziemy, podobnie zresztą jak w przyszłym roku, gdy prace przeniosą się na odcinek z Goleszowa do Wisły Głębce.
Remont jest kompleksowy. To praktycznie budowa linii kolejowej od podstaw łącznie z peronami. Nowe platformy do wsiadania powstaną w miejscu dotychczasowych na stacjach Chybie Mnich, Zaborze i Pierściec. Podobnie będzie również w Skoczowie, gdzie do tej pory wsiadania do pociągów nie było zbyt komfortowe. Do tej pory bowiem "peronami" w Skoczowie były betonowe płyty o wysokości zaledwie 30 centymetrów ułożone między torami. W ten sposób zorganizowano nam trzy platformy. To przy nich zatrzymywały się pociągi. Po zakończeniu remontu skoczowskiej stacji sytuacja będzie wyglądała zupełnie inaczej.
- Powstaną dwa 200-metrowe perony, dwukrawędziowy i jednokrawędziowy, które będą szersze i wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Musisz to wiedzieć
Trzy krawędzie peronowe na stacji w Skoczowie są ważne nie tylko w kontekście wyznaczania w Skoczowie mijanki dwóch składów, ale też odbudowy odcinka Goleszów-Cieszyn czy przyszłej hipotetycznej reaktywacji połączeń na odcinku ze Skoczowa do Bielska-Białej.
Stacja Skoczów będzie również wyposażona w pochylnie, które ułatwią dostęp na perony osobom z ograniczoną możliwością poruszania się. Perony będą wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię i w ścieżki naprowadzające, które pozwolą na dogodniejsze dojścia osobom niewidomym i słabo widzącym. Podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Orientację ułatwią tablice i gabloty informacyjne. Zaplanowano również montaż stojaków na rowery.
Warto przypomnieć, że w Skoczowie ma powstać również nowy przystanek Skoczów Bajerki. Na stacji Skoczów powstanie z kolei Lokalne Centrum Sterowania, czyli supernastawnia, która będzie zarządzała ruchem na tej linii.
Prace toczą się również na odcinku od posterunku Bronów (okolice Chybia) do Skoczowa. PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, ułożył już 13 kilometrów nowych torów. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowi zestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a w ich miejsce transportują nowe elementy. Automatycznie układany jest tor. PUN obsługuje 15-osobowy zespół pracowników.
Zobacz koniecznie
Na linii od Bronowa do Pierśćca do robót wykorzystywana jest także oczyszczarka tłucznia. Ta specjalistyczna maszyna zapewnia odpowiedni stan podtorza, czyści tzw. podsypkę - tłuczeń. Dzięki temu uzyskiwane jest m.in. dobre odprowadzanie wody i wymagana jakość toru, a w efekcie podróże zgodne z rozkładem jazdy.
Efektem całego remontu będą krótsze podróże w Beskid Śląski, np. z Katowic do Wisły Głębce w ok. 1h i 40 min, a więc o ponad 30 minut szybciej niż dotychczas. Krócej będzie się jechało również ze Skoczowa do Katowic. Pociągi przyspieszą z 20-30 km/h do 80-120 km/h. Przywrócone zostanie połączenie z Goleszowa do Cieszyna. Zwiększy się przepustowość linii, a więc trasą będzie mogło kursować więcej pociągów.
To jest zabawne
Bądź na bieżąco i obserwuj

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?