Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nierówności nie zniknęły z nowej autostrady A1 pod Częstochową. Będzie nowa ekspertyza

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Tak dziś wygląda nowy odcinek autostrady A1 na którym stwierdzono wybrzuszenie nawierzchni. To tzw. odcinek G - od Blachowni do węzła Częstochowa Południe.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak dziś wygląda nowy odcinek autostrady A1 na którym stwierdzono wybrzuszenie nawierzchni. To tzw. odcinek G - od Blachowni do węzła Częstochowa Południe.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Garb z nowej autostrady A1 w okolicach węzła Blachownia nie zniknął. GDDKiA nie zgodziła się na zaproponowaną przez wykonawcę technologię jego usunięcia. Powstanie kolejna ekspertyza. Kiedy zniknie nierówność?

Garb na betonowej nawierzchni autostrady A1

Odkąd oddano do użytku 57 kilometrów nowej autostrady A1 między Pyrzowicami i Częstochową, zachwytom kierowców nie było końca. Jednak, łyżką dziegciu w tej beczce miodu, okazał się wyczuwalny na betonowej jezdni… garb.
Nierówność pojawiła się w okolicy węzła Blachownia. Do tego na nowiutkiej i co ważne, betonowej nawierzchni autostrady. To zaskoczyło zarówno kierowców jak i wykonawców oraz inwestora, czyli GDDKiA, bo wydawać by się mogło, że na dużo twardszej nawierzchni, jaką jest nawierzchnia betonowa, takie rzeczy po prostu nie powinny się zdarzyć. Wybrzuszenia pojawiały się zazwyczaj na nawierzchniach asfaltowych. Twardy beton w takiej sytuacji po prostu pękał. Na podczęstochowskim odcinku jednak jezdnia wyraźnie się wybrzuszyła.

Jest ograniczenie prędkości na A1 i monitoring geodezyjny

Jezdnia autostrady na tym odcinku została objęta monitoringiem geodezyjnym oraz wprowadzono ograniczenie prędkości do 110 km/h. Jak pisaliśmy w sierpniu ubiegłego roku, w opinii rzeczoznawcy stwierdzono nadmierne zawilgocenie wodą opadową i penetrację wody gruntowej w korpus autostrady, która w końcowym efekcie spowodowała wypłukanie luźnego materiału i powstanie nierówności jezdni.

Tak wygląda plac budowy autostrady A1, między Częstochową i Tuszynem. Na większej części budowanej na 81 kilometrach drogi, kierowcy jeżdżą już po nowej jezdni A1. W tym roku mają być gotowe trzy z pięciu budowanych odcinków.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa autostrady A1: Jeszcze w tym roku część nowej autostr...

Nie przeocz

Garb miał zniknąć we wrześniu 2020 roku, ale...

Po ustaleniu przyczyny poinformowano, że nierówności znikną z A1 do końca września 2020. Wykonawca przedłożył GDDKiA swój plan naprawczy. Jak się okazuje, przedstawiona technologia nie odpowiada jednak inwestorowi.

- Projekt naprawy jezdni przedstawiony nam przez wykonawcę, nie uzyskał naszej akceptacji – potwierdził nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Dlatego właśnie powstanie jeszcze jedna ekspertyza, a wykonawca został zobowiązany do przedstawienia innej technologii likwidacji wybrzuszenia na autostradzie.
Kiedy więc kierowcy mogą się spodziewać usunięcia nierówności? Na pewno nie wcześniej niż wiosną tego roku. Przyczyn jest wiele. Jedną z nich jest trwający właśnie na budowach okres zimowy.

- Musi się zakończyć okres zimowy, musi zostać zatwierdzony nowy plan naprawczy oraz muszą być odpowiednie warunki atmosferyczne do przeprowadzenia tego typy prac – dodaje Marek Prusak.

Prace zostaną wykonane w ramach napraw gwarancyjnych.

19 stycznia Banimex oddał kierowcom wybudowany układ drogowy. Można znowu jeździć główną nitką DK 94 i bocznymi łącznicami oraz po wiaduktach. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przebudowa DK 94 w Sosnowcu. Cały układ drogowy jest gotowy,...

Zobacz koniecznie

To najkrótszy z budowanych tam odcinków A1

Przypomnijmy, wykonawcą odcinka autostrady A1 od węzła Blachownia, do Częstochowy Południe było konsorcjum firm Berger Bau Polska z Wrocławia oraz Berger Bau z Bawarii. Nadzór inwestorski prowadziła firma Mott MacDonald Polska z Warszawy.
Był to tzw. odcinek G. Najkrótszy z budowanych od 2015 roku odcinków A1, między Pyrzowicami i Częstochową. Liczył 4,7 km, podczas gdy cały odcinek A1 między Pyrzowicami i Częstochową miał długość 57 km. Oddano go do ruchu 2 sierpnia 2019 roku. Autostrada objęta jest 10-letnim okresem gwarancji jakości.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera