MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa droga otwarta w Śląskiem. To kolejny, 5-kilometrowy fragment remontowanej DK91, czyli byłej "gierkówki"

Piotr Sobierajski
Opracowanie:
Gotowy jest kolejny, tym razem 5-kilometrowy odcinek DK91. Bezpiecznie i komfortowo możemy teraz poruszać się na odcinku pomiędzy Markowicami w powiecie myszkowskim a Brudzowicami w powiecie będzińskimZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Gotowy jest kolejny, tym razem 5-kilometrowy odcinek DK91. Bezpiecznie i komfortowo możemy teraz poruszać się na odcinku pomiędzy Markowicami w powiecie myszkowskim a Brudzowicami w powiecie będzińskimZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Gotowy jest kolejny, tym razem 5-kilometrowy odcinek DK91. Bezpiecznie i komfortowo możemy teraz poruszać się na odcinku pomiędzy Markowicami w powiecie myszkowskim a Brudzowicami w powiecie będzińskim. To dopiero początek prac, bo do 2027 roku GDDKiA zmodernizuje ponad 40 km DK91 w województwie śląskim, czyli byłej "gierkówki".

Nowa droga otwarta w Śląskiem. To kolejny fragment byłej "gierkówki"

Wartość kontraktu to ponad 80 milionów złotych, a wykonawcą przebudowy DK91 między Markowicami a Brudzowicami było konsorcjum firm NDI (lider), NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy (partnerzy). Pierwotny termin zakończenia inwestycji przypadał na lipiec 2023 roku. Z powodu nieprzewidzianych i dodatkowych robót, w tym m.in. rozbiórki starej nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej i większego zakresu warstw nawierzchni, oraz niezinwentaryzowanego gazociągu - termin realizacji został wydłużony.

Remont DK91: nowa nawierzchnia, 250 latarni i 17 km drogowych barier ochronnych

Po przebudowie 5-kilometrowego odcinka nośność zwiększyła się nośność nawierzchni drogi. Jej konstrukcja dostosowana została do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. We wszystkie warstwy jezdni wbudowanych zostało aż 65 tysięcy ton różnych mieszanek mineralno-asfaltowych.

- Na wzmocnienie korpusu drogi zużyliśmy aż 200 tysięcy ton kruszywa. 7,5 tysiąca ton destruktu z rozbiórki starej nawierzchni wbudowano ponownie, umacniając pobocza. Skarpy wzmocniliśmy płytami betonowymi o łącznej powierzchni 15 tysięcy metrów kwadratowych - informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie wykonanie oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. Na tym odcinku zamontowanych zostało około 250 latarni, a drogowe sygnalizacje świetlne powstały na przebudowanych skrzyżowaniach z ul. Opolską w Winownie i ul. Śląską w Zabijaku. Piesi zyskali chodnik o długości prawie 1,3 km. Wzdłuż drogi zamontowanych zostało także 17 km drogowych barier ochronnych. Wybudowane zostały trzy zatoki autobusowe oraz dwa bezpieczne miejsca do przeprowadzania kontroli pojazdów przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego.

Obniżenie hałasu z ruchu drogowego uzyskane zostało dzięki zastosowaniu cichej nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA. Ochrona środowiska obejmowała także przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. W ramach tych działań powstało 9,5 km różnej średnicy kanalizacji. Wzdłuż drogi pojawiło się aż 3 km płotków naprowadzających dla płazów oraz 15 urządzeń do podczyszczania wód opadowych i roztopowych.

Do 2027 roku GDDKiA zmodernizuje ponad 40 km DK91 w województwie śląskim

Od listopada 2023 roku kierowcy korzystają już z niemal 5-kilometrowego odcinka Nowa Wieś – Zawada. Teraz oddany został do ruchu kolejny 5-kilometrowy odcinek Markowice- Brudzowice, a na kolejnych trzech odcinkach, Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy, Zawada – Siedlec Duży, o łącznej długości blisko 15 km, prowadzone są prace.

- Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku. Jednak wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 roku - przekazuje katowicki oddział GDDKiA.

Pozostałe trzy odcinki o łącznej długości 16,4 km są w fazie przygotowania. Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie. Łączny koszt tych ośmiu odcinków (wraz z przygotowaniem do realizacji) ma wynieść ponad 900 mln zł.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni