Nowa gwiazda Opla prosto z Gliwic. To Astra V

Bartosz Pudełko
Z taśm produkcyjnych nowej fabryki Opla w Gliwicach zjeżdża pierwszy samochód. To biała astra pierwszej generacji. Ten model produkowany był do 2002 roku.
Z taśm produkcyjnych nowej fabryki Opla w Gliwicach zjeżdża pierwszy samochód. To biała astra pierwszej generacji. Ten model produkowany był do 2002 roku. MATERIAŁY GM
General Motors rozpoczął produkcję astry V generacji. Będzie on powstawał tylko w śląskiej fabryce

Do tej pory można było ją oglądać ledwie kilka razy. Na przykład podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie, gdzie brylowała przed dwoma tygodniami w świetle jupiterów. Esteci zachwycają się jej smukłą sylwetką, która łączy dynamikę i elegancję. Ci, którzy bardziej stawiają na wnętrze, również się nie zawiodą. Z pewnością świetnie wygląda w czerwieni. Jak podkreślają eksperci, jest w dodatku znacznie lżejsza od swojej poprzedniczki. Mowa o nowej astrze hatchback V generacji, której produkcja została oficjalnie zainaugurowana wczoraj w Gliwicach. Nowy model opla jest kolejnym, który produkowany jest wyłącznie na Śląsku.

Jeśli astra, to w Gliwicach. Kolejna premiera

Gliwicka Fabryka General Motors Manufacturing Poland przyzwyczaiła nas już do tego, że pełni niebagatelną rolę w całym koncernie GM, którego częścią jest Opel. Nowa astra V jest już kolejnym modelem w ostatnich latach, którego produkcję uruchomiono z wielką pompą w obecności przedstawicieli rządu, władz koncernu i amerykańskich dyplomatów. Wczoraj prezentacji nowego samochodu przyglądali się m.in. wicepremier Janusz Piechociński, konsul USA Walter Braunohler oraz wiceprezes Grupy Opel Peter Küspert.

- Dzięki takim fabrykom Stany Zjednoczone i świat poznały pracowitość, pomysłowość i innowacyjność polskich firm i pracowników - stwierdził Walter Braunohler.

OPEL ASTRA V W GLIWICACH

W Gliwicach produkowane są obecnie, oprócz najnowszej astry, jeszcze cztery modele: kabriolet cascada oraz astra IV w wersji sedan, GTC i OPC. Wszystkie te samochody, jak również zaprezentowana wczoraj najnowsza astra V, powstają tylko w GMMP. To czyni ze śląskiej fabryki czołowego producenta Opla w Europie. Przez kilka ostatnich lat władze GM zdają się coraz wyraźniej stawiać właśnie na Gliwice, a nie np. na swoje fabryki w Niemczech. Zresztą jedną z nich, w Bochum, zamknięto w ubiegły roku po ponad pół wieku funkcjonowania.

Oficjalne rozpoczęcie produkcji Opla Astra V w Gliwicach

GM rozpoczął produkcję Opla Astra V w Gliwicach TRANSMISJA O...

- Wasze zaangażowanie i pracowitość są doceniane przez nas wszystkich - zwrócił się do gliwickich pracowników Peter Küspert, wiceprezes Grupy Opel.
30 tysięcy zamówień jeszcze przed premierą

Na potrzeby produkcji nowego modelu gliwicka fabryka zbudowała trzy kolejne hale, zwiększyła zatrudnienie do 3,9 tys. pracowników i wprowadziła trzecią zmianę.

- W tym roku wyprodukujemy najprawdopodobniej ok. 170 tys. samochodów. Nowy model będzie naturalnie stanowił mniejszy odsetek, może 30 tys. sztuk, jako że będzie montowany tylko przez ok. 3 miesiące. W przyszłym roku ma jednak stanowić większość produkcji całego zakładu. 60, może nawet 70 czy 80 proc. - mówi Andrzej Korpak, dyrektor GMMP.

Choć nowa astra V dopiero co została oficjalnie zaprezentowana, a do salonów sprzedaży trafi w październiku, to producent już otrzymał ok. 30 tys. zamówień na ten model. Ile taka przyjemność kosztuje? W wersji podstawowej niespełna 60 tys. zł, a więc niewiele więcej niż poprzedniczka. Większość produkcji z Gliwic i tak trafi jednak na eksport. Przede wszystkim do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Hiszpanii.

OPEL ASTRA V W GLIWICACH

Inteligentna, dynamiczna i... odchudzona

Wygląd nowej astry nawiązuje do trendu znanego od kilku lat. Wyraźne, ostre linie nadwozia. Dynamiczna, smukła, ale i elegancka sylwetka. Opel przyzwyczaił nas już do tego, że dizajn i wzornictwo są dla niego równie ważne jak parametry techniczne.

- Oglądam ten samochód od kilku miesięcy i z czasem podoba mi się on coraz bardziej. Taki był zamysł projektantów, by wygląd nam się nie nudził - mówi Andrzej Korpak.

To jednak, co najbardziej odróżnia nową astrę od poprzedniczki, to nie linie nadwozia, a... waga. Ten model jest o ok. 200 kg lżejszy. Waży więc ok. 1300 kg. Projektantom udało się to osiągnąć bez zmniejszania wnętrza. Ba, w środku jest nawet więcej miejsca niż w poprzedniej astrze. Odchudzenie konstrukcji sprawiło, że pojazd lepiej trzyma się drogi. A skoro o bezpieczeństwie mowa, to astra V jest pierwszym modelem wyposażonym już na etapie produkcji w tzw. „opiekuna kierowcy”, czyli system Opel OnStar. Pozwala on m.in. na sprawdzenie położenia samochodu na smartfonie, automatycznie zawiadamia służby ratunkowe o wypadku czy zamienia samochód w... mobilny punkt bezprzewodowego internetu. Tak, w tym aucie jest WiFi.

- Bardzo istotny jest również nowy system oświetlenia matrycowego LED. Poprawia on widoczność kierującemu, ale jednocześnie nie oślepia jadących z naprzeciwka. Działa doskonale - zapewnia Peter Küspert.

Na koniec to, co pod maską. Dla nowej astry dedykowano kilka silników, zarówno benzynowych, jak i dieslów. Wszystkie wykonane z aluminium i, jak zapewnia producent, oszczędne. Do wyboru są więc silniki o mocy od 95 do 200 koni mechanicznych i pojemności od 1 do 1,6 litra.


*Oto zakręt mistrzów w Katowicach. Każdego dnia ktoś ląduje na barierkach
*Marsz przeciw imigrantom w Katowicach ZDJĘCIA + WIDEO
*Adamek - Saleta ZDJĘCIA + WIDEO CAŁA WALKA
*Merkury Market w Rybniku otwarty! ZOBACZ KONIECZNIE

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
tl
Byli na poczatku,podczas uruchamiania fabryki kiedy dyrektorem był portugalczyk i doceniał naszą prace.Potem do stanowisk dorwali sie polacy i zakład systematycznie schodzi na psy.Najechało sie hołoty z sosnowca,kielc,hrubieszowa,zamoscia i teraz to jeden wielki polski bajzel.Dlatego ludzie już poznali sie na polskich oplach i sprzedaż systematycznie spada.Fabryka jeszcze stoi bo jest tu tania siła robocza i ulgi w podatkach ale za niedługo sie skonczą.
D
DM
Deutschland & Oberschlesien = Gleiwitz
Dodaj ogłoszenie