MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa obwodnica centrum Dąbrowy Górniczej 27 marca ma zostać zgłoszona do odbiorów. Jest szansa, że pojedziemy nią w kwietniu

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowa obwodnica śródmieścia Dąbrowy Górniczej w poniedziałek 27 marca ma zostać zgłoszona do odbiorów technicznych. Czy pojedziemy nią w kwietniu?Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowa obwodnica śródmieścia Dąbrowy Górniczej w poniedziałek 27 marca ma zostać zgłoszona do odbiorów technicznych. Czy pojedziemy nią w kwietniu?Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE D. Nowak/UM DG
Kiedy pojedziemy nową obwodnicą śródmieścia Dąbrowy Górniczej? Optymistyczne zapowiedzi mówiły o styczniu, potem słyszeliśmy, że trwają już ostatnie poprawki i będzie to marzec. Teraz usłyszeliśmy, że prace właśnie się zakończyły a cała inwestycja zostanie teraz poddana koniecznym odbiorom technicznym. Może więc kwiecień będzie tym miesiącem, kiedy pierwsze samochody pojawią się na nowej drodze.

Co z tą obwodnicą?

Nowe centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej jest gotowe. Z tego pierwszego udogodnienia pasażerowie już korzystają, ale będąca ważnym elementem nowego układu komunikacyjnego zbudowana droga za Hutą Bankową oraz Centrum Handlowym Pogoria miała zostać otwarta lada dzień. Wszystko się jednak przedłuża.

- Wykonawcy prac, czyli Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza w poniedziałek 27 marca zamierzają zgłosić inwestycję do odbioru. Kończą więc prace zgodnie z umową, czyli do 31 marca 2023 – tłumaczy Marcin Bazylak.

- Mam nadzieję, że wszystko pójdzie sprawnie i pozwolenie na użytkowanie i otwarcie nowej drogi oraz parkingów wybudowanych po obu stronach torów, dostaniemy dość szybko – dodaje.

Mieszkańcom nie pozostaje więc nic innego, jak czekać, aż w końcu obwodnica zostanie faktycznie otwarta.

W ramach budowy nowej obwodnicy w kierunku ul. Sobieskiego oraz w przeciwnym kierunku do ul. Kościuszki i Kolejowej stoi wiadukt nad torowiskiem kolejowym, nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalać będą nie tylko na dotarcie bezpośrednio do Centrum Handlowego Pogoria czy do dworca kolejowego bez wjeżdżania do ścisłego centrum miasta, ale także dotarcie w wygodniejszy sposób w stronę dzielnicy Gołonóg oraz trasy S1 i DK94.

To jedna z największych komunikacyjnych inwestycji

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Po wielu miesiącach finał zaplanowany został oficjalnie na marzec 2023 roku. Nie ma już rozkopanych ulic, gór ziemi, błota, a ekipy dąbrowskich firm Nowak-Mosty i Complex zajmowały się ostatnio pracami wykończeniowymi i poprawkami.

Jak poinformowały lokalne władze postój taksówek będzie teraz znajdował się przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i budowanym placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek.
W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania : 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich będzie 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której będzie można je zostawić.

Wokół wspomnianego dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Część linii już się tam zatrzymuje.
Od października 2022 roku kierowcy jadą już pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.

Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa. Przebudowana została też stacja kolejowa w centrum, gdzie pojawił się nowy peron od strony dworca, a także windy dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, a także nowa wiata i system komunikacji pasażerskiej.

Prace przy budowie nowego układu komunikacyjnego w ramach budowy centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej rozpoczęły się w 2020 roku.

Śródmieście zmienia się całkowicie, będzie też odmieniony dworzec

Całe przedsięwzięcie ma wartość 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Obecnie trwa także w śródmieściu Dąbrowy Górniczej remont dworca kolejowego. Koszt to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania. Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Szczyt NATO. Ogromne wsparcie dla Ukrainy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni