Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa zakopianka. Minął termin zakończenia prac przy tunelu. Ten jednak nadal jest niegotowy NOWE ZDJĘCIA

red.
Właśnie minął termin oddania do użytku tunelu drogowego w ciągu nowej zakopianki między Naprawą a Skomielną Białą. Zgodnie z umową wykonawca prac – włoska firma Astaldi – miała czas na zakończenie prac do 7 lutego. Już jednak kilka miesięcy temu „Gazeta Krakowska” informowała, że opóźnienia wyniosą trzy miesiące. Choć już jest po czasie, nadal nie ma oficjalnej zgody na wydłużenie terminu prac.

Zakopianka. Stan prac w tunelu pod Luboniem Małym NOWE ZDJĘCIA

Roboty przy budowie tunelu są cały czas prowadzone. - Aktualnie prace koncentrują się na montowaniu wyposażenia tunelu w różne urządzenia. M.in. w prawym tunelu (prawej nitce) zamontowano wszystkie wentylatory strumieniowe czyli 38 sztuk, w lewym montaż jeszcze trwa. Montowane są również oprawy oświetleniowe: oświetlenie wjazdowe - 560 opraw, oświetlenie przejazdowe - 650 opraw, oświetlenie ewakuacyjne - 854 oprawy. Głośniki sytemu ostrzegania komunikatami głosowymi z okablowaniem o długości ponad 45 km, oznakowanie sygnalizacyjne drogi ewakuacyjnej, szafy urządzeń elektronicznych w niszach sygnalizacyjnych – mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

I dodaje, że wszystkie nisze sygnalizacyjne i hydrantowe są już wykonane. Urządzenia detekcji i sygnalizacji pożaru wykonano w ponad 20 proc. Przed portami południowym i północnym zamontowano zbiorniki przeciwpożarowe na wodę, która będzie doprowadzana do hydrantów w niszach tunelu. Instalację hydrantową wykonano w 95 proc. Przed portalem południowym zamontowano także przepompownię.

- Budowa linii zasilającej tunel od strony Lubnia została wykonana w 100 proc. W budynku technicznym, który powstał przed portalem północnym montowane są trasy kablowe, 8 km połączeń kablowych średniego napięcia. Budynek jest związany z zapleczem energetycznym tunelu, w którego skład wchodzą pomieszczenia techniczne przeznaczone na umieszczenie transformatorów, pomieszczenia przeznaczone na rozdzielnie przeciwpożarowe i szafy systemu sterowania – wylicza Iwona Mikrut.

Dodaje jednak, że nadal nie ma oficjalnej zgody na wydłużenie terminu. GDDKiA szacuje, że do zakończenia robót potrzeba jeszcze ok. trzech miesięcy.

- Na chwilę obecną analizowany jest wniosek wykonawcy o wydłużenie terminu prac. Firma cały czas dostarcza nam dokumenty, które mają potwierdzić, że opóźnienia powstały niezależnie od nich – mówi Iwona Mikrut.

Wykonawca tunelu tłumaczy się, że miał problemy kadrowe m.in. przez covid-19. Dodatkowo także i warunki atmosferyczne nie sprzyjały robotom. Jak informuje GDDKiA, zanim zapadnie decyzja o przedłużeniu terminu oddania tunelu, wykonawca prac musi udokumentować niemal każdy dzień zwłoki – np. udowodnić, że nie mógł zrobić na czas zaplanowanego zakresu prac, bo dostawca nie wywiązał się z terminu dostarczenia materiałów. W przypadku zaś covid-19, musi m.in. udokumentować ilu pracowników było na zwolnieniach lekarskich, w jakim terminie i jak ich nieobecność wpłynęła na opóźnienia.

Jeśli firmie Astaldi uda się udowodnić, że opóźnienia nie są z ich winy, wówczas podpisany zostanie stosowny aneks do umowy. Jeśli jednak GDDKiA uzna, że wykonawca nie udowodnił tego, wówczas będą mu naliczane kary umowne od każdego dnia opóźnienia – w tym wypadku będą liczone od 8 lutego. Nie wiadomo, kiedy może zapaść decyzja ws. wydłużenia terminu prac.

Kierowcy podróżujący do i z Zakopanego muszą się uzbroić w cierpliwość. Wszystko bowiem wskazuje na to, że tunelem drogowym przejedziemy najwcześniej w wakacje 2022 roku. Najwcześniej, bo oprócz zakończenia prac inwestor musi także uzyskać wszelkie stosowne odbiory – w tym służb ratunkowych, które muszą przeprowadzić w tunelu także własne szkolenia. Nie wiadomo jak długo ta procedura może potrwać.

Astaldi, które buduje tunel, odpowiada także za budowę dwóch kilometrów drogi dojazdowej do tunelu – po kilometrze po każdej stronie tunelu. Sam tunel zaś liczy dwa kilometry długości. Włosi na tej inwestycji mają zarobić w sumie niemal 967 mln zł. O ile nie będą musieli płacić kar umownych...

Tak budowa odcinka zakopianki z tunelem pod Luboniem Małym wyglądała tuż przed Świętami.

Nowa zakopianka. Kiedy pojedziemy wreszcie tunelem pod Lubon...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera