Po ponad dwóch latach prac cała inwestycja, polegająca między innymi na budowie nowego układu drogowego wraz z wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Kościuszki, nowych miejsc parkingowych wokół dworca oraz stanowisk dla zatrzymujących się tu autobusów dobiegła końca. Wątpliwościami, co do legalności korzystania z tych wszystkich nowości, podzielił się publicznie dąbrowski radny z klubu radnych PiS Grzegorz Jaszczura, który skierował w tej sprawie odpowiednie pisma do władz Dąbrowy Górniczej.
- Ponieważ zgodnie z harmonogramem inwestycja powinna zostać oddana do użytku na koniec I kwartału 2023 r., proszę o odpowiedź, kiedy doszło do jej odbioru? Czy wszystkie elementy związane z wykonaniem centrum przesiadkowego wraz z robotami towarzyszącymi zostały prawidłowo wykonane i zakończone? Jakie są uwagi i zastrzeżenia do jakości wykonanych robót w ramach tej inwestycji, jeżeli takie istnieją – pyta Grzegorz Jaszczura.
Interesuje go także to, czy jeżeli odbioru jednak do tej pory nie ma, to co jest tego powodem i kto jest winien zaistniałej sytuacji? I czy ktoś w związku z brakiem odbioru poniesie konsekwencje i czy gminie grożą dodatkowe wydatki tym spowodowane?
Sprawdziliśmy więc, jak wygląda sytuacja i czy rzeczywiście są jakieś kłopoty z tą inwestycją.
- Zgodnie z umową, do 30 marca wykonawca miał zgłosić gotowość do odbioru inwestycji i tak też zrobił. W związku z tym 31 marca została powołana 22-osobowa komisja. Termin rozpoczęcia odbioru wszystkich prac – podzielonych na część miejską i część kolejową – ze względu na wymaganą obecność wszystkich przedstawicieli komisji - został wyznaczony na 12 kwietnia – wyjaśnia Piotr Purzyński z dąbrowskiego Urzędu Miejskiego.
Jak dodaje 12 kwietnia rozpoczął się i zakończył odbiór inwestycji realizowanej na rzecz miasta, a więc centrum przesiadkowego oraz obwodnicy śródmieścia.
- Ponieważ do uzyskanych już wcześniej pozwoleń na użytkowanie nikt nie wniósł uwag, tego samego dnia nowa droga i centrum przesiadkowe zostały otwarte. 12 kwietnia rozpoczął się również odbiór inwestycji kolejowej, który został pozytywnie dokończony 21 kwietnia – podkreśla Piotr Purzyński.
Dąbrowa Górnicza: co zmieniło się w centrum?
Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Postój taksówek znajduje się teraz przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i budowanym placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek.
W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania : 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której będzie można je zostawić.
Wokół dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Część linii już się tam zatrzymuje. Od października 2022 roku kierowcy jadą już pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.
Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa.
Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami. Jest też nowy system komunikacji pasażerskiej.
Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum wspomnianych dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.
Nie przeocz
- 15 najdziwniejszych śląskich słów zdaniem internautów ze Śląska. Znasz je?
- „Polskie Malediwy" doskonałe na letnią wycieczkę. Tu jest naprawdę pięknie. Byliście?
- Park Zdrojowy w Ustroniu. Ścieżki spacerowe i fontanna z wodą solankową – ZDJĘCIA
- Bytom: Po dawnym TESCO został tylko szkielet. Parking wygląda jak pobojowisko
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Czy to najbardziej zaniedbane miasta w Śląskiem? Internauci bez litości! Zobaczcie
- Podpisane jako "nieznane" - te zdjęcia z Chorzowa czekają na identyfikację od lat
- Nieoczywiste turystyczne zakątki Górnego Śląska. 5 miejsc do zobaczenia w Sosnowcu
- Najlepsze śląskie technika w ogólnopolskim rankingu szkół. Sprawdź!
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?