Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe drogi ekspresowe i obwodnice w województwie śląskim. Taki jest plan GDDKiA na 2024 rok. Decyzje ZRID dla 5 odcinków o długości 40 km

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
To budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
To budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Nowe drogi ekspresowe i obwodnice miast w województwie śląskim powstają w kilku ważnych miejscach, m.in. w Dąbrowie Górniczej, a także pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w 2024 roku chce złożyć wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 33 odcinków dróg krajowych o łącznej długości ponad 466 km.

Od początku roku GDDKiA otrzymała już trzy decyzje ZRID dla odcinków o łącznej długości 35,5 km, w tym dla DK78 i obwodnicy Poręby oraz Zawiercia. GDDKiA zakłada, że w 2024 r. uzyska jeszcze decyzje ZRID dla 40 odcinków o długości ok. 496 km. Tutaj w Śląskiem chodzi o drogi o długości około 40 kilometrów.

Decyzja ZRID to sygnał do rozpoczęcia robót w terenie

Kiedy inwestycja drogowa realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, po odebraniu Koncepcji programowej (KP) lub Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami KP, GDDKiA ogłasza przetarg na wyłonienie wykonawcy zarówno projektu, jak i budowy danej inwestycji. W ten sposób realizujemy większość przyszłych dróg. Wykonawca opracowuje potrzebną dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczyna prace.

W przypadku inwestycji realizowanych w systemie tradycyjnym, GDDKiA najpierw wybiera w przetargu biuro projektowe, którego zadaniem jest opracowanie dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Oprócz projektu budowlanego opracowywany jest również projekt wykonawczy, a po uzyskaniu decyzji ZRID w odrębnym przetargu wybierany jest wykonawca inwestycji, który zrealizuje ją w terenie.

Decyzja ZRID ważna jest także dla właścicieli nieruchomości, bowiem określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził właściwy dla danej inwestycji wojewoda. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Ta zaś będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.  

GDDKiA w 2024 roku uzyskała już trzy decyzje ZRID

Od początku 2024 r. GDDKiA otrzymała już trzy decyzje ZRID dla odcinków o łącznej długości 35,5 km. Dwie z nich wydane przez wojewodę podlaskiego dotyczą DK66 obwodnicy Bielska Podlaskiego oraz drogi ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn. Trzecia zaś to decyzja wydana przez wojewodę śląskiego, która dotyczyła DK78 obwodnicy Poręby i Zawiercia w Śląskiem.

W ramach przetargu, ogłoszonego przez GDDKiA we wrześniu 2023 roku, na budowę drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia, zgłosiło się 10 chętnych. Termin składania ofert minął 6 lutego br. Kwota, jaką zamierza przeznaczyć inwestor na budowę 7,5 km odcinka, to ponad 353 mln złotych. Najtańsza oferta, na kwotę 234,2 mln zł, wpłynęła od przedsiębiorstwa budowlanego Polaqua z Piaseczna.

Pierwszym odcinkiem obwodnicy Poręby i Zawiercia kierowcy będą mogli przejechać w 2025 roku. Drugi 7,5-kilometrowy odcinek o przekroju dwujezdniowym 2+2, którego projekt jest już gotowy, będzie wykonany w systemie "buduj". Rozpocznie się on węzłem Kromołów, a zakończy rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowy obwodnicy Kroczyc, na której budowę przetarg rozpoczął się w listopadzie 2023, a termin składania ofert minął 20 lutego br.

- Nowa trasa będzie posiadała najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji - informuje Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Do końca 2024 roku GDDKiA chce uzyskać pozwolenia ZRID dla 40 km dróg w Śląskiem

Do końca 2004 roku GDDKiA planuje jeszcze uzyskanie decyzji ZRID dla 40 odcinków dróg o długości ok. 496 km, w tym dla 40 km dróg w województwie śląskim. Tak wygląda to w podziale na poszczególne województwa: 

woj. śląskie (pięć odcinków o długości ok. 40 km) 

  • S1 Kosztowy – Bieruń
  • S1 Bieruń – Oświęcim z obwodnicą Bierunia
  • DK78 obwodnica Pradeł
  • DK78 obwodnica Kroczyc
  • DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów

woj. podlaskie (dwa odcinki o długości ok. 16,6 km) 

  • S19 Dobrzyniewo – Białystok Zachód  
  • S19 Deniski – Haćki

woj. kujawsko-pomorskie (cztery odcinki o długości ok. 56 km) 

  • S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Emilianowo z rozbudową DK25
  • S10 Bydgoszcz Emilianowo – Solec
  • S10 Solec – Toruń Zachód
  • S10 Toruń Zachód – Toruń Południe


woj. świętokrzyskie (trzy odcinki o długości ok. 33,6 km)

  • S74 Mniów – Kielce Zachód
  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (odc. Rudka – Jacentów)
  • DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej

woj. małopolskie (jeden odcinek o długości ok .12,2 km)

  • DK79 rozbudowa gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego – Kraków

woj. lubelskie (16 odcinków o długości 243,1 km)

  • A2 Biała Podlaska – Kijowiec
  • A2 Kijowiec – Dobryń
  • A2 Dobryń – granica państwa
  • S12 Piaski – Dorohucza
  • S12 Dorohucza – Chełm Zachód
  • S12 Chełm – Dorohusk
  • S17 Zamość Wschód – Zamość Południe
  • S17 Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ
  • S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne
  • S19 gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego – Międzyrzec Podlaski
  • S19 Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski
  • S19 Radzyń Podlaski – Kock
  • S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej
  • S19 Kock – Lubartów Północ
  • S19 Lubartów Północ – Lublin
  • DK74 obwodnica Gorajca

woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2)

  • DK65 obwodnica Gąsek

woj. wielkopolskie (jeden odcinek o długości ok 5,9)

  • DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego

woj. podkarpackie (trzy odcinki o długości ok. 44,5 km) 

  • S19 Dukla – Barwinek
  • S19 Domaradz – Iskrzynia
  • S19 Sokołów Małopolski – Jasionka (dobudowa II jezdni)

woj. zachodniopomorskie (trzy odcinki o długości ok. 29,7 km)

  • S6 Kołbaskowo – Dołuje
  • S6 Dołuje – Police
  • DK10 obwodnica Mierzyna

woj. mazowieckie (jeden odcinek o długości ok. 11,3 km) 

  • DK50 obwodnica Kołbieli

Budowa nowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą obecnie najbardziej zaawansowana jest na odcinku od węzła Oświęcim do Dankowic. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia zaawansowanie inwestycji na tej części na ponad 62 proc.

- Budowa przebiega bez zakłóceń, prace odbywają się zgodnie z harmonogramem - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Prace trwają także na odcinku od Dankowic do węzła Suchy Potok pod Bielskiem-Białą. Wykonawcą odcinka S1 Dankowice – Suchy Potok o długości 12 km jest konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Na rozpoczęcie czekają natomiast przedsięwzięcia zaplanowane pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem oraz od Bierunia do węzła Oświęcim. Tu prace wstrzymuje brak wspomnianych decyzji ZRID, ale te mają być wydane jeszcze w pierwszej połowie 2024 roku. Dla odcinka I/B Węzeł Kosztowy II z węzłem) - węzeł Bieruń planowany termin wydania decyzji ZRID to czerwiec br. W przypadku odcinka I/A węzeł Bieruń - węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia jest mowa o kwietniu tego roku.

Wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości około 40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł. Jak przekazała ostatnio GDDKiA realnym terminem zakończenia prac jest 2025 rok.

W 2024 roku GDDKiA złoży kolejne 33 wnioski o wydanie decyzji ZRID

W 2024 roku GDDKiA planuje złożenie wniosków o uzyskanie decyzji ZRiD dla kolejnych 33 odcinków dróg w całym kraju o łącznej długości ok. 466 km. Tym razem w tym zestawieniu nie znalazła się jednak żadna inwestycja w województwie śląskim.

Kierowców ze Śląskiego pewnie najbardziej zainteresują plany GDDKiA dotyczące południowych województw. Oto one:

woj. małopolskie (cztery odcinki o długości ok. 37,7 km) 

  • DK7 przebudowa układu drogowego Kraków – Libertów – Gaj
  • DK79 rozbudowa od gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa – z podziałem na III fragmenty

woj. dolnośląskie (pięć odcinków o długości 58,6 km)

  • DK8 rozbudowa Szczytna – Kłodzko
  • DK8 rozbudowa gr. państwa – Duszniki Zdrój
  • S8 Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe
  • S8 Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski
  • S8 Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód


woj. łódzkie i mazowieckie (jeden odcinek o długości 92,2)

  • A2 Łódź Północ – Konotopa poszerzenie autostrady o dodatkowy pas ruchu


woj. świętokrzyskie (cztery odcinki o długości ok. 63,6 km)

  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
  • S74 Kielce Zachód – Kielce (DK73)
  • S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Mniów
  • S74 Łagów – Opatów

współpraca: Bartosz Żołnierczyk

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera