Pierwsze metrolinie na Śląsku i w Zagłębiu już kursują. Pierwsze sześć metropolitalnych połączeń autobusowych wyjechało na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z początkiem maja. Od lipcu ruszą natomiast dwie kolejne metrolinie. Nowe połączenie między Katowicami a Bojszowami pozwoli skrócić czas przejazdu w tym kierunku nawet o ponad 20 minut. Linia M22 po raz pierwszy wyjedzie na drogi 3 lipca.Podobnie jak linia M101.
Przypomnijmy, że linie metropolitalne oznaczone są literą „M”. Ich wdrożenie podzielone zostało na trzy etapy. Na ulicach zobaczymy linie M1, M2, M3, M4, M18 oraz M24. M-ki mają wydłużone godziny kursowania w ciągu dnia oraz w nocy i jeżdżą częściej. Od 3 lipca dodatkowa ruszy linia M22. Z kolei linie 77 i 77N tego dnia zostaną przekształcone w linię M101
- W maju uruchomionych zostało pierwszych sześć z zaplanowanych 31 linii, a od 3 lipca w trasę wyjadą kolejne dwie. W związku z uruchomieniem dwóch kolejnych eMek, zostaną wprowadzone zmiany na trasach przejazdu linii, kursujących przez węzeł Zawodzie w Katowicach - mówi Kamila Rożnowska, rzeczniczka prasowa Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Metrolinie to:
- 30 linii oznaczonych symbolem M.
- 21 linii podstawowych i 9 linii dowozowo-odwozowych.
- Termin zamknięcia realizacji – grudzień 2021 r.
Zmiany na trasach przejazdu linii autobusowych. Co się zmieni?
Do końca roku włączonych zostanie do obecnej sieci transportowej 30 linii, część z nich pojawi się w rozkładach jazdy po raz pierwszy, część uzupełni istniejące obecnie połączenia. Wprowadzone nowych autobusowych linii metropolitalnych wprowadzi zmiany na trasach przejazdu. Oto szczegóły.
M22: Katowice Sądowa – Międzyrzecze
Linia M22 to jedna z zaplanowanych eMek na zupełnie nowej trasie przejazdu, która do tej pory nie występowała w rozkładzie. Będzie stanowiła rzeczywiście szybkie połączenie między Katowicami a Bieruniem, bo czas ten zostanie skrócony nawet o ponad 20 minut:
- o 21 minut krótszy czas przejazdu na odcinku Bieruń Plac Autobusowy – Katowice Dworzec: linia 931 + tramwaj - 73 min, a linia M22 - 52 min;
- o 23 minuty krótszy czasu przejazdu na odcinku Imielin Rynek – Centrum Katowic: linia 149 - 53 min a linia M22 - 30 min;
- o 17 minut krótszy czas przejazdu na odcinku Kosztowy Rynek – Centrum Katowic: linia 77 - 40 min, a linia M22 - 23 min.
- Dzięki uruchomieniu linii M22 mieszkańcy Bojszów, Bierunia, Lędzin, Imielina i Mysłowic zyskają nowe połączenie z centrum Katowic wraz ze zwiększoną częstotliwością kursowania - podkreśla Kamila Rożnowska z GZM.
Musisz to wiedzieć
M101: Katowice Korfantego – Mysłowice Wesoła
Metrolinia oznaczona numerem M101 powstanie z przekształconych dotychczas funkcjonujących połączeń 77 i 77N. Dzięki tej zmianie:
- zwiększona zostanie częstotliwości kursowania z co ok. 30/60 min - na co 20 min w dni robocze; z co ok. 60 min - na co 40 min w soboty i z co 80 min - na co 60 min w niedziele;
- ujednolicone zostanie oznaczenie kursów dziennych i nocnych.
Uruchomienie linii M101 będzie wiązało się również z koniecznością wprowadzenia modyfikacji kilku innych połączeń autobusowych, które przejeżdżają przez Centrum Przesiadkowe w Katowice Zawodziu. To wynik uzgodnień, które zostały przeprowadzone z miastami i gminami GZM przed rozpoczęciem uruchamiania metropolitalnych eMek.
Zobacz koniecznie
Planowane zmiany od 3 lipca na liniach 76, 149, 162 oraz 44, 66, 76 N i 223:
- Linia 76 będzie kursowała na zmienionej trasie: Wesoła Kopalnia – Zawodzie Centrum Przesiadkowe;
- Linia 149 będzie kursowała na zmienionej trasie: Chełm Mały Pętla – Zawodzie Centrum Przesiadkowe;
- Linia 162 będzie kursowała na zmienionej trasie: Brzezinka Pętla – Zawodzie Centrum Przesiadkowe;
- Przejazdy na odcinku Zawodzie Centrum Przesiadkowe – Katowice Rynek zapewniają tramwaje linii 7, 14, 15, 20, 36 i 45 kursujące na ww. odcinku ze średnią częstotliwością co 3 min w dni robocze, co 5 min w soboty i co 7/8 min w niedziele.
- Wprowadzone zostaną nowe rozkłady jazdy linii 44, 66, 76N i 223.
- W lipcu również mają rozpocząć się pierwsze badania opinii pasażerów dotyczące nowo uruchomionych połączeń. To jeden z elementów zapowiadanego mechanizmu doskonalenia linii metropolitalnych, który zakłada ich ciągły monitoring i analizę, aby ich kursy, trasy i rozkłady jazdy móc dostosowywać do komunikacyjnych potrzeb pasażerów - informuje Kamila Rożnowska, rzeczniczka prasowa Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
CZYTAJ TAKŻE:
Dlaczego Tramwaje Śląskie się spóźniają?
Nie przeocz
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?