Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe rozwiązania na polskich drogach

motofakty.pl
Pasy wielofunkcyjne wyznaczane w celu możliwości wykonania bezpiecznego zjazdu na posesję, bez konieczności blokowania pasa głównego.
Pasy wielofunkcyjne wyznaczane w celu możliwości wykonania bezpiecznego zjazdu na posesję, bez konieczności blokowania pasa głównego. GDKKiA
Polskie drogi są systematycznie modernizowane. Powstają też nowe odcinki. Nie próżnują również drogowcy, którzy optymalizują oznakowanie poziomie i pionowe.

Z pytaniem o ostatnio wprowadzone, istotne zmiany w zakresie oznakowania poziomego i pionowego zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Co uległo zmianie?
Na zarządzanych przez GDDKiA autostradach zmienione zostało oznakowanie na Placach Poboru Opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA – PPO Karwiany i PPO Żernica (A4) oraz PPO Żdżary i PPO Stryków (A2) na dedykowanych pasach dla pojazdów posiadających urządzenia viaBOX lub viaAUTO.

Nowe oznakowanie jest związane z wprowadzeniem elektronicznego poboru opłat – naprowadza kierowców na właściwe „bramki”, które samochody wyposażone w urządzenia do elektronicznych płatności mogą pokonać bez oczekiwania w kolejce.

Kolejną zmianą jest wprowadzenie na odcinku autostrady A1 Czerniewice - Kowal nowego oznakowania pionowego m. in. w zakresie oznakowania kierunkowego. Oznakowanie to będzie poddane badaniom naukowym w ramach RID – przedsięwzięciu Rozwój Innowacji Drogowych, polegającym na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. Ponadto na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zostało wykonane opracowanie, które będzie stanowiło swoistą bazę do zmiany przepisów w zakresie oznakowania dróg w Polsce.

Zmianom ulega też oznakowanie na drogach krajowych. GDDKiA sukcesywnie wyznacza pasy wielofunkcyjne. Pozwalają na bezpieczny zjazd na posesję bez blokowania głównego pasa ruchu.

Na autostradzie A1, pomiędzy Czerniewicami a Kowalem wprowadzono eksperymentalne oznaczenie powierzchni wyłączonej z ruchu, modyfikując oznakowanie P-21. Mniejsza liczba linii usprawnia wyznaczanie powierzchni wyłączonej z ruchu. Spada również koszt malowania linii z racji mniejszego zużycia farby i mniejszej czasochłonności operacji.

Zweryfikowano także numerowanie węzłów i wyjazdów z na drogach klasy A i S, umieszczono dodatkowe strzałki pod tablicami E-2 , E-1, podano odległości do następnego węzła drogowego, oraz dodano znaki E-3 na nosku łącznicy wyjazdowej.

Objazdy zamkniętych odcinków dróg są znakowane przy użyciu nowych tabliczek, które jednocześnie kierują do dróg klasy A i S. Przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne dla służb utrzymaniowych i ratowniczych są znakowane nowym rodzajem tabliczek.

Każda, z pozoru nawet niewielka zmiana, która zwiększa czytelność znaków pionowych i poziomych jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Szkoda, że powoli postępuje - zapowiadana od dawna - weryfikacja zasadności ustawiania znaków drogowych, z ograniczeniami prędkości włącznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nowe rozwiązania na polskich drogach - Motofakty