Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe trolejbusy w Tychach to solarisy [ZOBACZ]

Jolanta Pierończyk
Nowe tyskie trolejbusy
Nowe tyskie trolejbusy Jolanta Pierończyk
Od czerwca średnia wieku tyskich trolejbusów nie będzie większa niż półtora roku. Znacznie obniżą go nowiutkie solarisy, które wkrótce wyjadą na tyskie ulice. Jest ich siedem i dołączą do ośmiu innych, równie nowych, które jeżdżą po Tychach od stycznia.

- Te piętnaście nowych trolejbusów zostało zakupionych w ramach unijnego programu - mówi Zbigniew Brud, prezes Tyskich Linii Trolejbusowych. - Cała piętnastka to pojazdy marki Solaris. Zastąpią piętnaście starych pojazdów marki Jelcz.
Tym samym Tyskie Linie Trolejbusowe dysponować będą 21 trolejbusami. Te 21 wozów to 15 wspomnianych nowych zakupionych w połowie z unijnej dotacji oraz sześć solarisów zakupionych wcześniej.

- 21 trolejbusów w zupełności nam wystarcza. Codziennie na obsługę linii wyjeżdża bowiem 16 pojazdów - mówi prezes Zbigniew Brud.

Wszystkie solarisy są niskopodłogowe, a do tego jeszcze oprócz silników trakcyjnych, zasilanych przez pantografy z nadziemnej sieci, posiadają także napęd bateryjny, co umożliwia im pokonanie kilku kilometrów w sytuacji np. awarii sieci. Dzięki temu nie będzie już tak, że trolejbus będzie wtedy blokował jezdnię.

Jest też kilka innych udogodnień zarówno dla pasażerów, jak i kierowców.

- W starych trolejbusach kierowca mógł polegać tylko na sobie, patrzył w lusterka i sam musiał wszystkiego pilnować - mówi kierowca Tomasz Sieniek. - W nowych trolejbusach komputer decyduje o wszystkim, komputer rejestruje wszystko i informuje. Na ekranie widzę, czy są drzwi otwarte, czy ktoś będzie z wózkiem wysiadał... Tu jest taki system, że gdybym zaczął zamykać drzwi, to nie grozi mi przytrzaśnięcie pasażera, ponieważ te drzwi automatycznie odbiją. Tak więc jest duża wygoda i dla kierowcy, i dla pasażera. Dodatkowo mam monitoring i cały czas widzę, co się dzieje w trolejbusie (można obraz przybliżać, powiększać) i na zewnątrz, zarówno przed, jak i za pojazdem. Obraz jest rejestrowany, a nagrania są przechowywane przez prawie miesiąc, więc w razie jakiegokolwiek zdarzenia można dokładnie prześledzić jego przebieg.

W ślad za nowymi trolejbusami pójdzie modernizacja trakcji i jej rozbudowa. - Pojawią się nowe stanowiska dojazdowe pod sam budynek dworca PKP, a w przyszłym roku prawdopodobnie rozszerzymy trakcję także na Z 1 - mówi prezes Brud.
Po modernizacji sieci będzie uruchomiona dodatkowa linia trolejbusowa. W tej chwili jest pięć.

A wszystko zaczęło się ponad 30 lat temu od jednej, 4-kilometrowej linii i trolejbusów produkcji radzieckiej ZIU 9B, popularnie zwanych ziutkami. Pierwszy trolejbus, czyli autobus na szelkach, pojawił się na tyskich ulicach 30 września 1982 roku. Do dziś nie ma na Śląsku drugiego miasta, które miałoby linię trolejbusową. W całym kraju są tylko trzy takie miasta: Gdynia (od 1943 r.), Lublin (od 1953 r.) i właśnie Tychy.



*Najpiękniejszy Rynek w woj. śląskim jest w... ZAGŁOSUJ i ZMIEŃ WYNIK
*Matura 2013: Pytania egzaminacyjne na 100 proc. ZOBACZ
*Nudyści już zawitali na plaże ZOBACZCIE, gdzie spotkacie naturystów w woj. śląskim
*Tak zdasz egzamin na prawo jazdy kat. A na motocykl ZDJĘCIA i WIDEO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!