Lokalne Centrum Sterowania w Szczakowej
Stacja Jaworzno Szczakowa została wyposażona w lokalne centrum sterowania (LCS) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Z tego miejsca dyżurni przy wsparciu systemów komputerowych obsługują urządzenia sterowania ruchem na stacji, szlakach linii kolejowych i posterunkach odgałęźnych w obszarze LCS, dzięki temu zapewniają bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów.
- W 2020 roku, kiedy zakończymy modernizację całej trasy z Jaworzna Szczakowej do Krakowa, Lokalne Centrum Sterowania będzie nadzorować przejazd jeszcze większej liczby pociągów, ponieważ jednym z efektów prowadzonej modernizacji jest zwiększenie przepustowości na trasie łączącej stolicę Śląska i Małopolski. Tworzymy spójną sieć kolejową, czyli zyskują pasażerowie oraz zapewnione są coraz lepsze warunki przewozu towarów. Tworzymy komfortową i bezpieczną polską kolej, a także, dzięki takim inwestycjom, kolej bardziej nowoczesną - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
- Efektami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko szybsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost poziomu bezpieczeństwa w prowadzeniu ruchu kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. równolegle z budową nowych torów, przystanków i modernizacją wiaduktów inwestują w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Zapewnia to bezpieczne i sprawne podróże oraz przewóz towarów na tej ważnej międzynarodowej trasie, łączącej Niemcy, Polskę i Ukrainę – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Rozjazd przekładany kliknięciem myszką
Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy. Rozjazdy są przekładane przez kliknięcie myszką. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe. Lokalne centra sterowania wyposażone w komputerowe systemy na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dzięki temu ruch kolejowy na stacjach i szlakach jest bezpieczniejszy i płynniejszy.
Nowoczesne LCS-y wspomagają także pracę m.in. dyżurnych ruchu i nastawniczych. Ich czynności są nadzorowane i weryfikowane przez systemy komputerowe, dzięki czemu ewentualne nieprawidłowości są eliminowane. W takie nowoczesne systemy wyposażony jest właśnie obiekt w Jaworznie Szczakowej.
- Lokalne Centrum Sterowania w Jaworznie Szczakowej swoim zasięgiem obejmuje nie tylko stację, na której się znajduje, ale też przystanki osobowe Jaworzno Ciężkowice i Balin oraz posterunki odgałęźne Długoszyn i Pieczyska. Komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zabudowane w LCS Jaworzno Szczakowa zastąpiły systemy przekaźnikowe i zapewniają jeszcze bezpieczniejsze sterowanie ruchem kolejowym na około 20 km odcinku Sosnowiec Jęzor - Długoszyn – Jaworzno Szczakowa - Pieczyska – Trzebinia – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja i rozbudowa obiektu w Jaworznie Szczakowej zostały przeprowadzone w latach 2016 – 2018 i kosztowały ok. 18 mln złotych.
Nie przegapcie
- Bielizna erotyczna z Zabrza robi furorę na świecie ZOBACZCIE
- Zobacz TOP 20 najbogatszych Polaków wg Wprost. Ile zarobili?
- Najdroższe domy w województwie śląskim TOP 20. Poznaj ceny
- Znak czasów? Był stadion, jest Biedronka
- ProfiAuto Show w Katowicach. Fani motoryzacji w MCK
- Tak będzie wyglądał nowy rynek w Chorzowie. Otwarcie tuż tuż
Stacja Jaworzno Szczakowa się zmienia
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują prace na odcinku Katowice – Kraków. Na stacji Jaworzno Szczakowa podróżni mogą korzystać już z nowego peronu nr 3. Zakończono również przebudowę peronu nr 2, który również został kompleksowo zmodernizowany, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów.
Postawiono nowe wiaty, nowe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne. Czytelne oznakowanie i nagłośnienie mają zapewnić podróżnym komfortową obsługę. Nowe perony są długości 400 m. Dla osób, które mają problemy z poruszaniem się przygotowano windy, które będą uruchomione jesienią. Podróżni korzystają również z przebudowanych peronów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin (przy torze nr 2). Perony przy torze nr 1 będą gotowe jesienią.
Na stacji Jaworzno Szczakowa wymieniono już 7 km toru, 7 km sieci trakcyjnej, 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia wymieniono 11 km toru, 11 km sieci trakcyjnej oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.Obecnie wykonawca przebudowuje drugi tor na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia wraz całą infrastrukturą (sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, urządzenia sterowania ruchem kolejowym).
Kierowcy jeżdżą już po nowym wiadukcie drogowym w Jaworznie, w dzielnicy Pieczyska, który zastąpił przejazd kolejowo – drogowy w ciągu ul. Ks. Mroczka i Sobieskiego. Prace przy budowie wiaduktu drogowego w Jaworznie w ciągu ul. Bukowskiej oraz w Balinie nadal trwają.
Prace w Jaworznie realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”, którego wartość to ok. 2 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2020 roku. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę.
Zobaczcie koniecznie
Jak produkowany jest prąd w Elektrowni w Rybniku?
Debata DZ: Jak walczyć ze smogiem?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?