Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesne technologie pomogą leczyć serce. Testują je w Zabrzu ZDJĘCIA

Arkadiusz Nauka
Arkadiusz Nauka
Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu wraz z Uniwersytetem Opolskim oraz firmą The Farm 51 Group SA zainaugurowała innowacyjny projekt pod nazwą „Wirtualne Serce"
Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu wraz z Uniwersytetem Opolskim oraz firmą The Farm 51 Group SA zainaugurowała innowacyjny projekt pod nazwą „Wirtualne Serce" Arkadiusz Nauka
Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu wraz z Uniwersytetem Opolskim oraz firmą The Farm 51 Group SA zainaugurowała innowacyjny projekt pod nazwą „Wirtualne Serce", oparty o najnowsze technologie wykorzystujące poszerzoną (AR) i wirtualną (VR) rzeczywistość.

Projekt „Wirtualne serce" zakłada stworzenie interaktywnego modelu serca w jego prawidłowej anatomii i uwzględniającego cechy patologiczne, który ułatwi studentom medycyny i młodym lekarzom proces edukacji, ukazując ten skomplikowany ludzki narząd w trójwymiarze. Dzięki specjalnym okularom i specjalnej aplikacji na urządzenia mobilne możliwa będzie podróż w świat panoramicznych wizualizacji - w głąb ludzkiego organizmu i odzwierciedlenie serca w całej jego okazałości bez użycia modelu fizycznego.

- Potencjał tego projektu oceniam mniej więcej tak, jak spoglądamy na horyzont tzn. im dalej idziemy tym dalej się ten horyzont przesuwa - tłumaczy dr Jan Sarna, dyrektor Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu. - Na razie uznajemy ten projekt za badawczo-dydaktyczny, ale zobaczymy co stanie się przez najbliższe dwa lata - dodaje Sarna.

„Wirtualne serce" to szeroko zakrojony projekt, dzięki któremu można będzie jeszcze lepiej kształcić przyszłe pokolenia polskich lekarzy nie tylko z zakresu anatomii, patofizjologii, lecz także z przedmiotów klinicznych.

- Idea zastosowania poszerzonej rzeczywistości w nauczaniu medycyny zakiełkowała w mojej głowie już dawno temu. Dopiero ostatnio jednak udało się nawiązać współpracę ze specjalistami z zakresu budowy urządzeń do VR i AR - mówi dr hab. n. med. Zenon Halaba z Uniwersytetu Opolskiego. - Konieczność zmian w systemie nauczania medycyny wynikała z utrudnionego dostępu do pacjenta, a także problemów komunikacyjnych, bo nie każdy pacjentach zgodzi się, aby studenci czy młodzi lekarze przeprowadzali na nim badania diagnostyczne. Dzięki temu projektowi, przyszli lekarze nie potrzebują dostępu do żywego organizmu, ponieważ mogą uczyć się na modelach wirtualnych. Z jednej strony projekt służyć więc będzie celom edukacyjnym, a z drugiej - może być skutecznie wykorzystywany przy planowaniu operacji - dodaje Halaba.

Początkowo planowane jest utworzenie platformy e-learningowej. Następnie projekt będzie rozwijany dalej; przy zastosowaniu skanowania trójwymiarowego i tworzenia animacji technologią przechwytywania ruchu, zdążać będzie do opracowania całej anatomii człowieka.

POLECAMY:

Znasz język śląski? Przetłumacz te zdania QUIZ JĘZYKOWY II

Koszmarny wypadek na DTŚ. Policja szuka świadków ZOBACZ WIDEO I ZDJĘCIA

Ile zarabiają prostytutki na Śląsku i za co RAPORT

tyDZień: Informacyjny program Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!