Nowy, 15-kilometrowy, odcinek S1 między Oświęcimiem i Dankowicami k. Bielska ma wykonawcę. S1 połączy woj. śląskie z Małopolską i Słowacją

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Budowa S1. Na odcinku od Podwarpia do Pyrzowic powstaje druga jezdnia. dzięki temu kierowcy będą mogli korzystać tu z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. W Beskidach trwa wycinka drzew i wyburzanie obiektów na trasie przebiegu S1 omijającym Węgierską Górkę.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa S1. Na odcinku od Podwarpia do Pyrzowic powstaje druga jezdnia. dzięki temu kierowcy będą mogli korzystać tu z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. W Beskidach trwa wycinka drzew i wyburzanie obiektów na trasie przebiegu S1 omijającym Węgierską Górkę.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Udostępnij:
15-kilometrowy odcinek S1 między Oświęcimiem a węzłem Dankowice ma już swojego wykonawcę. W czwartek 14.05 umowę podpisali przedstawiciele konsorcjum firm PORR i Mota Engil Central Europe. Droga ekspresowa pobiegnie zupełnie nowym śladem. To jeden z czterech odcinków między Mysłowicami i Bielskiem-Białą, które nie miały wykonawcy. Minister infrastruktury podczas konferencji prasowej podkreślał też, że polskie budowy są bezpieczne. – Na żadnej z naszych inwestycji infrastrukturalnych nie było przypadku zakażenia koronawirusem – mówił Andrzej Adamczyk.

Budowa S1 Oświęcim - Dankowice

Odcinek drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice jest pierwszym z czterech miedzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą, który ma już wykonawcę. Zostało nim konsorcjum firm PORR i Mota Engil. PORR to jedna z największych firm budowlanych w Austrii, mająca swój oddział Polsce. Mota Engil to część portugalskiej grupy działającej również na polskim rynku budowlanym.

Zobacz zdjęcia budowy S1 z lotu ptaka:

Ekspresówka spina Śląsk z Małopolską

Tomasz Żuchowski, pełniący obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślał wagę inwestycji.

- Ta inwestycja spina Małopolskę ze Śląskiem. To inwestycja kluczowa, to jeden z pierwszych odcinków tego obszaru S1, który się materializuje, czyli jest podpisana umowa z wykonawcą - mówi Żuchowski.

- Myślę, że niedługo będziemy podpisywali kolejne umowy. S1 będzie liczyła 150 km i dalej, poprzez autostradę D3, będzie komunikowała nasz kraj ze stroną słowacką – dodaje.

Na razie S1 ma 93 km. Będzie 150 km

Jak twierdzi dyrektor generalny GDDKiA, obecnie możemy jeździć po około 93 km drogi S1.

- Przypominam, że trwa już budowa drugiej jezdni na odcinku Pyrzowice - Podwarpie oraz rozpoczęła się budowa tak zwanego obejścia Węgierskiej Górki, gdzie po długich bojach udało się wreszcie wybrać wykonawcę i podpisać umowę. Wraz z tunelem, inwestycja jest obecnie w fazie projektowania. Sądzę, że w niedługim czasie rozpoczną się prace budowlane – mówi Żuchowski.

Styczniowe zdjęcia postępów prac na drodze ekspresowej S1 między Podwarpiem a węzłem Pyrzowice. Trwa tam budowa drugiej jezdni ekspresówki. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Zniknie "droga śmierci". Trwa budowa dwupasmowej ekspresówki...

Wykonawcy: Pojedziemy tą drogą za 3,5 roku

Wykonawcy zapewniają, że 15-kilometrowy odcinek S1 między węzłem Oświęcim i Dankowicami powstanie w ciągu trzech i pół roku.

- Deklaruję, że wykonawcy są przygotowani, żeby z tego zadania się wywiązać. Przede wszystkim cieszy nas udział w realizacji tak ważnego dla Śląska i Małopolski przedsięwzięcia. Tym bardziej, że za trzy i pół roku od dzisiaj będziemy mogli tym odcinkiem przejechać – twierdzi Piotr Sarnowski, prokurent firmy PORR.

Wtórował mu Dawid Bajorek, dyrektor produkcji Mota Engil Central Europe.
- Mogę potwierdzić, iż dopilnujemy wszystkich formalności i elementów inwestycyjnych by termin zakończenia budowy został dotrzymany – mówi.

Na 15-km odcinku ekspresówki powstaną trzy węzły:

  1. Oświęcim,
  2. Wola,
  3. Brzeszcze.

Droga będzie maiła po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wartość kontraktu to prawie 990 mln złotych.

Cała droga ekspresowa S1 ma być gotowa do 2024 roku. Taką wstępną deklarację złożył dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski. Wcześniej deklarowano rok 2023.

S1 będzie można dojechać od węzła w Pyrzowicach, gdzie droga krzyżuje się z autostradą A1, do granicy Polski w Zwardoniu. Tu z kolei jej przedłużeniem po słowackiej stronie jest autostrada D3.

Jak wykonawcy radzą sobie w czasie pandemii?

Podczas konferencji nie mogło zabraknąć pytań o budowy w czasie pandemii. Zapytaliśmy wykonawców, czy są przygotowani do budowania w czasie stanu epidemii. Jakie dodatkowe ryzyka biorą pod uwagę.

Internet się śmieje

- Jakiś czas funkcjonujemy już w stanie zagrożenia epidemicznego – mówi Piotr Sarnowski z PORR SA. - Obie firmy mają już wprowadzone procedury w zakresie zachowania higieny, odbywania spotkań i w ogóle zachowania reżimu sanitarnego podczas prowadzenia prac. Także z punktu widzenia ryzyka operacyjnego opracowaliśmy tzw. instrukcje wykonywania pracy w sytuacji zagrożenia. Nie spodziewamy się więc że budowa ucierpi z uwagi na brak efektywności czy tempa realizowania prac. Z drugiej strony, ta budowa jest rzeczywiście skomplikowana i wymaga wielu decyzji i uzgodnień. Jednak na bieżąco z Ministerstwem Infrastruktury sprawy rozstrzygania wszelkich procedur i uzgodnień są w tej chwili dyskutowane – odpowiadał Sarnowski.

Budowa autostrady A1 - woj. śląskieZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Pomimo trwającej budowy, po A1 od Częstochowy do Tuszyna pod...

Na temat budowania infrastrukturalnego w Polsce podczas trwania pandemii wypowiedział się także minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

- Polskie budowy są zabezpieczone. Pracownicy na polskich budowach są zabezpieczeni. Na tyle skutecznie, że kiedy przy okazji ostatniej odprawy z wykonawcami, ze zleceniodawcami, (GDDKiA i PKP PLK) na pytanie, czy na którejkolwiek z budów odnotowano przypadek zakażenia pracowników czy pracownika, odpowiedziano mi, że nie. Taki przypadek na polskich budowach nie wystąpił. Przypomnę, że to kilkaset tysięcy miejsc pracy na budowach kolejowych i drogowych – mówił Andrzej Adamczyk.

Obejrzyj dokładnie

Zobacz koniecznie

Minister podkreślał też że budownictwo w Polsce nie czeka na odmrożenie z powodu pandemii koronawirusa.

Firmy budowlane nie czekają kiedy budowy zostaną odmrożone, bo budowy są intensywnie realizowane. Każde spotkanie zaczynam od potwierdzenia, że tak właśnie jest – mówi Andrzej Adamczyk

Dyrektor GDDKiA podkreślał, że budownictwo jest sektorem wypłacalnym.

- Ta umowa jest szesnastą w tym roku, podpisywaną przez GDDKiA. Będziemy mieli zakontraktowane w 2020 roku prawie 10 miliardów złotych. Są to spore liczby, pokazujące że rynek inwestycji kolejowych i drogowych jest perspektywiczny. Jesteśmy sektorem wypłacalnym - podkreśla Tomasz Żuchowski.

Bądź na bieżąco i obserwuj

Radosław Fogiel o komisji śledczej ws. Pegasusa w Sejmie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie