Dworzec autobusowy w Bytomiu zastąpi nowoczesne centrum przesiadkowe
Władze Bytomia w budżecie miasta na 2020 roku zaplanowały aż 142 mln zł na inwestycje. Wśród nich znalazły się takie punkt, jak rozpoczęta już budowa lodowiska, rewitalizacja Kolonii Zgorzelec oraz Śródmieścia i Rozbarku, a także budowa centrum przesiadkowego na pl. Wolskiego.
Bez wątpienia punkt ostatni to coś, co niezwykle interesuje bytomian, ponieważ o budowie węzła przesiadkowego w miejscu starego dworca autobusowego mówi się od lat. Niestety bezskutecznie.
W 2014 i 2015 roku na łamach Dziennika Zachodniego pisaliśmy o futurystycznych planach ówczesnego samorządu. Wtedy w grę wchodziła budowa centrum przesiadkowego z parkingiem dla tysiąca samochodów, dworcem autobusowym na najniższej kondygnacji, połączeniem z dworcem kolejowym oraz przebudową układu ruchu w okolicy pl. Wolskiego. Inwestycja miała zakończyć się w 2018 roku, ale do dziś (16 grudnia 2019) na dworcu udało się wymienić jedynie tablice informacyjne z logiem KZK GOP na takie z logiem ZTM.
Tak miało wyglądać centrum przesiadkowe w Bytomiu według dawnych wizualizacji:
Temat budowy centrum przesiadkowego wrócił 13 grudnia 2019 roku, kiedy Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia, poinformował, że miasto ma zamiar wydać na ten cel aż 134 mln zł.
- Rozpoczęcie realizacji centrum przesiadkowego zaplanowaliśmy na 2020 rok - powiedział Wołosz. - Dziś nie mogę mówić o szczegółach, ponieważ jesteśmy jeszcze przed przetargiem. Oczywiście oszacowaliśmy już koszt tej inwestycji, żeby starać się o dotacje zewnętrzne.
Zobaczcie koniecznie
Urzędnicy zapewniają, że tym razem będzie to centrum przesiadkowe skrojone na miarę potrzeb Bytomia. Wiaty przystankowe ma zastąpić wieli budynek, a w nim znajdą się przystanki autobusowe, poczekalnia, kilkaset miejsc parkingowych, postój taksówek czy toalety. Sam budynek ma posiadać dwie kondygnacje, czyli mniej, niż na dotychczasowych wizualizacjach.
W planach pozostaje przebudowa układu drogowego w okolicach dworca, a na pl. Wolskiego ma wrócić tramwaj, który kursował tam do 1971 roku. Otwarta jest również kwestia stworzenia systemu ścieżek rowerowych, który ma objąć wszystkie dzielnice miasta i kumulować się w Śródmieściu.
- Na początku drugiego kwartału 2020 roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów planuje ogłosić przetarg na realizację robót budowlanych - mówi Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzecznik UM w Bytomiu. - Przetarg będzie jednak warunkowy, co oznacza, że będzie realizowany dopiero po uzyskaniu dofinansowania z Unii Europejskiej. Tym samym jeśli gmina otrzyma dofinansowanie zewnętrzne, prace budowlane będzie można rozpocząć najwcześniej jesienią 2020 roku.
Nie przegapcie
Dasz sobie radę? Spróbuj
Oferta promocyjna
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?