Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Dworzec Autobusowy w Katowicach ZDJĘCIA Z "Sądowej" do centrum będą kursowały bezpłatne autobusy

JPP
Centrum Przesiadkowe  „Sądowa” czyli Międzynarodowy Dworzec Autobusy w Katowicach
Centrum Przesiadkowe „Sądowa” czyli Międzynarodowy Dworzec Autobusy w Katowicach LOTA
Między Centrum Przesiadkowym „Sądowa” a dworcem PKP w Katowicach mają kursować bezpłatne autobusy. - Jesteśmy w trakcie rozmów z ZTM - przyznają urzędnicy. Przypomnijmy, że „Sądowa” to Międzynarodowy Dworzec Autobusy w Katowicach. Węzeł powstał na działce między ulicami Sądową i Goeppert – Mayer, w odległości nieco ponad pół kilometra od dworca kolejowego.

Będą bezpłatne autobusy między dworcem autobusowym na Sądowej a dworcem PKP

Centrum Przesiadkowe „Sądowa” to nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach, z którego będą kursowały autobusy dalekobieżne zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Zastąpi dworzec PKS, za który od lat uchodzi zapuszczony plac przy ulicy Piotra Skargi. Nowy węzeł znajduje się między ulicami Sądową a Goeppert – Mayer, przed skrzyżowaniem Mikołowska – Matejki – Słowackiego i kilkaset metrów przed wjazdem do tunelu pod Galerią Katowicką.

Odległość między „Sądową” a dworcem PKP w Katowicach (oraz podziemnym dworcem autobusowym) to nieco ponad pół kilometra, ale trasa łącząca oba miejsca nie jest najlepsza. Wzdłuż Sądowej chodnik jest bardzo wąski, a ruch samochodów – to wjazd do centrum – ogromny. Do tego po drodze są trzy przejścia dla pieszych, każde z sygnalizacją, które mocno spowalniają marsz.

Kliknij powyżej i zobacz zdjęcia

Katowiccy urzędnicy zapowiadają jednak, że problem rozwiążą. Na poszerzenie chodnika wzdłuż Sądowej i Słowackiego, miejsca nie ma, ale pomysł jest inny: specjalne autobusy, które będą kursowały z dużą częstotliwością (mowa jest, że co 5 minut) między „Sądową” a dworcem PKP.

- Aby zapewnić połączenie z dworcem PKP – rozpoczęto rozmowy w tym zakresie z Metropolią. Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z ZTM (Zarząd Transportu Metropolitalnego – przyp. Red.) w zakresie uruchomienia bezpłatnych autobusów pomiędzy wspomnianą nową inwestycję a dworcem autobusowym komunikacji miejskiej – przyznaje Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

Jak przypomina już dziś autobusy, które kończą bieg pod dworcem PKP (na podziemnym dworcu autobusowym) przed rozpoczęciem kolejnego kursu odbywają postój w rejonie ulicy Sądowej .

- Więc i tak korzystają z tej trasy. Chcemy je wykorzystać, by podróżni udający się często w daleką podróż, często z dużym bagażem, nie musieli pieszo pokonywać trasy pomiędzy dworcami – podkreśla Lipka.

Kiedy "Sądowa" zostanie otwarta dla podróżnych?

Dodajmy, że Centrum Przesiadkowe „Sądowa”, którego budowa rozpoczęła się jeszcze w 2018 roku, jest już gotowe. W piątek, 31 stycznia, mają ruszyć odbiory inwestycji. Nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach ma zostać oddany do użytku w drugim kwartale tego roku. Wcześniej trzeba jeszcze wyposażyć budynek dworca w meble i odpowiedni sprzęt – procedura wyboru dostawcy wyposażenia trwa, po podpisaniu umowy firma będzie miała 50 dni na wywiązanie się z zadania.

Nie przegap

Miasto musi też wybrać zarządcę „Sądowej”. Nieoficjalnie wiadomo, że będzie nim katowicki PKM (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice). Jednak nie wiadomo, kiedy nastąpi podpisanie umowy.

- Trwają analizy i finalizowany jest wybór formy prawnej powierzenia podmiotowi komunalnemu administrowania dworcem – przyznaje rzeczniczka prasowa katowickiego magistratu.

Nowy dworzec w Katowicach z kasami i olbrzymią wiata nad peronami

Jaki jest nowy katowicki dworzec autobusowy? Jest tu dwukondygnacyjny budynek obsługi podróżnych pokryty grafitowymi i żółtymi panelami, który pomieści poczekalnię, toalety, przechowalnię bagażu, kiosk i kasę z biletami. Będzie tu również miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.

Zaraz za budynkiem są perony autobusowe, a dalej wiata rowerowa oraz parking dla około 50 samochodów oraz miejsca postojowe dla autobusów komunikacji miejskiej, tzw. miejsca odstawne.

Charakterystycznym elementem „Sądowej” jest ogromna biała wiata nad peronami autobusowymi, która wygląda jednak zdecydowanie mniej imponująco niż na wizualizacjach: jest bardziej kanciasta, brakuje też dużych przeszkleń, które zastąpiły małe okienka.

Dodajmy, że w ramach inwestycji przebudowano jeszcze układ drogowy wokół węzła: ulice Sądową i Goeppert – Mayer. Od strony Goeppert – Mayer jest nowy – czwarty pas jezdni – przeznaczony dla autobusów i taksówek. To również od tej strony są wjazd i wyjazd z CP oraz dwa nowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera