Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy narkotyk w Polsce to etazen. Jak działa? Jest 60 razy silniejszy od morfiny

OPRAC.:
Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Do Polski trafił nowy narkotyk. Toksyczny etazen może być bardzo niebezpieczny dla zdrowia i życia
Do Polski trafił nowy narkotyk. Toksyczny etazen może być bardzo niebezpieczny dla zdrowia i życia arc
Główny Inspektor Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące nowego narkotyku, który pojawił się właśnie w naszym kraju. Etazen, bo o nim mowa, ma silne właściwości toksyczne. To syntetyczny zamiennik heroiny. I tak jak heroina ma katastrofalne skutki dla zdrowia. Może zabić. Silniej też uzależnia.

Nowy narkotyk w Polsce

Nienotowany wcześniej w Polsce narkotyk należy do grupy opioidów i figuruje pod nazwą etazen. Był oferowany jako „dopalacz” na terenie Łodzi w postaci szarego proszku o wysokim stężeniu (czysta substancja).

Narkotyk ten, będący zamiennikiem heroiny lub fentanylu, może również przybierać postać suszu do palenia, liquidu do e-papierosa oraz sprayu donosowego.

Nie przeocz

Narkotyk jest toksyczny i wielokrotnie silniejszy od morfiny

Opioid ten jest szczególnie niebezpieczny ze względu na jego właściwości toksyczne oraz dużą siłę działania – przyjmuje się, że jest 60 razy mocniejszy niż morfina. Uzależnia silniej niż heroina.

Jak pomóc osobom, u których zauważymy negatywne skutki działania narkotyków?

Osoba po użyciu opioidów:

  • ma zaburzenia świadomości, jest zwykle splątana i podsypiająca,
  • stwierdza się: wąskie („szpilkowate”) źrenice , bradykardię (zwolnienie czynności serca), niskie ciśnienie tętnicze,
  • ma groźne dla życia zaburzenia oddechowe, w tym całkowite zatrzymanie oddechu, co prowadzi do śmierci.

Musisz to wiedzieć

Osoba po użyciu opioidów wymaga w ramach pomocy przedlekarskiej:

  • zapewnienia drożności dróg oddechowych i ułożenia jej w pozycji bezpiecznej,
  • wezwania pomocy Ratownictwa Medycznego (tel. 112),
  • zabezpieczenia funkcji oddechowej, bezzwłocznego podania przez ratownika specyficznej odtrutki (naloksonu) i przewiezienia do najbliższego szpitala.

Nie wiadomo tak naprawdę, co znajduje się w środkach odurzających

Jednocześnie Główny Inspektor Sanitarny informuje o niebezpieczeństwie związanym z użyciem nowych narkotyków (zwanych popularnie „dopalaczami). Produkty sprzedawane jako tabletki, proszki, ziołowe lub plastyczne mieszanki, jak również liquidy do
palenia czy spraye, często zmieniają skład i stężenie. Użytkownicy często nie są świadomi jakie substancje spożywają, co
powoduje trudności w ratowaniu zdrowia i życia przez służby medyczne.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera