Ukończenie budowy trasy N-S w Rudzie Ślaskiej coraz bliżej?
W październiku 2019 roku władze miasta unieważniły przetarg na budowę czwartego i ostatniego zarazem odcinka trasy N-S o długości 1,7 km, który ogłoszony został 27 maja 2019 roku, ponieważ najtańsza oferta znacznie przekraczała budżet, jaki władze miasta mogły przeznaczyć na tę inwestycję. Nie oznacza to jednak, że budowa trasy zostanie zawieszona. Według planów prace nad ostatnim odcinkiem mają rozpocząć się na początku 2021 roku.
- To nasza kluczowa inwestycja drogowa i robimy wszystko, aby zrealizować jej główne założenie, czyli połączenie autostrady A4 i DTŚ. Tak jak zapowiadaliśmy w momencie unieważnienia ostatniego przetargu, chcemy podzielić ostatni etap na odcinki, co wymaga dopełnienia procedur formalno-prawnych. Mam nadzieję, że wprowadzone zmiany pozwolą również na obniżenie kosztów realizacji zadania – mówi Grażyna Dziedzic, prezydent Rudy Śląskiej.
Odcinek trasy N-S, o którym mowa, ma prowadzić od ul. Kokota do zjazdu z autostrady A4. Jego realizacja podzielona zostanie na dwa etapy. Pierwszy obejmie część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką wraz z węzłem, a także przebudowę ulicy Bielszowickiej od węzła z trasą N-S do ul. 1-go Maja, rondo na skrzyżowaniu ulic Bielszowickiej i 1-go Maja oraz odcinek ul. 1-go Maja od skrzyżowania z ul. Bielszowicką do ulicy Gabora.
Drugi etap to odcinek trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4 wraz z przebudową ul. 1-go Maja od autostrady A-4 do ul. Wyzwolenia
- Etapy powinny zostać wydzielone w taki sposób, aby ich realizacja była możliwa niezależnie, zarówno pod względem ruchowym, jak i technicznym- zaznacza Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów UM.
Budowa czwartego odcinka ma ruszyć w 2021 roku
Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
Nie przegap
Kolejny odcinek ukończono w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. 1,4 km odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Do ukończenia zakładanej inwestycji brakuje jedynie czwartego odcinka, którego budowa miałaby rozpocząć się w 2021 roku.
Władze miasta nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.
Zobacz koniecznie
Rozwiąż i poznaj swój wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?