Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy rozkład pociągów wszedł w życie od 13 grudnia. Szybciej do Krakowa, pospiesznym do Płocka i Jeleniej Góry

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Najwięcej zmian związanych z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy obejmować będzie linię z Katowic przez Mysłowice i Jaworzno Szczakową do Krakowa. Najszybsze pociągi, które między Katowicami a Krakowem nie będą miały żadnych postojów – w stronę Krakowa IC Porta Moravica i Wawel, a w stronę Katowic IC Malczewski pojadą nawet 57 minut! Pociągi osobowe pojadą nieco dłużej, ale już nie dwie godziny jak kilka lat temu. Większość połączeń na tej trasie obsłuży Polregio (trzynaście połączeń, w tym dwa w relacji Katowice-Rzeszów Główny), ale znalazło się też miejsce dla Kolei Śląskich, które zorganizują cztery pary pociągów. Odjazdy z Katowic zaplanowano na 6.47, 11.16, 15.01 i 18.38, a z Krakowa na 10.29, 14.19, 17.46 i 21.33.
Najwięcej zmian związanych z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy obejmować będzie linię z Katowic przez Mysłowice i Jaworzno Szczakową do Krakowa. Najszybsze pociągi, które między Katowicami a Krakowem nie będą miały żadnych postojów – w stronę Krakowa IC Porta Moravica i Wawel, a w stronę Katowic IC Malczewski pojadą nawet 57 minut! Pociągi osobowe pojadą nieco dłużej, ale już nie dwie godziny jak kilka lat temu. Większość połączeń na tej trasie obsłuży Polregio (trzynaście połączeń, w tym dwa w relacji Katowice-Rzeszów Główny), ale znalazło się też miejsce dla Kolei Śląskich, które zorganizują cztery pary pociągów. Odjazdy z Katowic zaplanowano na 6.47, 11.16, 15.01 i 18.38, a z Krakowa na 10.29, 14.19, 17.46 i 21.33. tos
Nowy roczny rozkład jazdy pociągów wszedł w życie w niedzielę 13 grudnia . Tradycyjnie podzielony został na cztery okresy, w których funkcjonować będą tak zwane rozkłady zamknięciowe. Pierwszy obejmować będzie okres od grudnia do marca 2021 roku. Dla podróżnych z terenu województwa śląskiego najważniejsza zmiana zaszła na linii z Katowic do Krakowa, na której wreszcie pojawiło się więcej pociągów i to z akceptowalnym czasem przejazdu między stolicami sąsiadujących województw.

W nowym rozkładzie jazdy pomiędzy Warszawą a Katowicami dostępnych jest tyle samo pociągów co do tej pory. Kursują też w podobnych godzinach poza pendolino, które wyjeżdżało z Warszawy o 10.19 (od 13 grudnia wyjeżdża o 12.29) i z Katowic o 15.03 (jedzie o 12.49). W przypadku pociągów kursujących Centralną Magistralą Kolejową zmiana ta oznacza prawie 4-godzinną dziurę w odjazdach z Warszawy – między 8.34 a 12.29 i ponad 3-godziną w odjazdach z Katowic – od 12.49 do 16.18. Pierwszym pociągiem z Katowic do Warszawy i w drugą stronę nadal jest Wysocki z Warszawy Wschodniej do Gliwic. Z Warszawy odjeżdża kilka minut później niż dotychczas, bo o 20.54, zaś z Katowic prawie godzinę później – o 4.24. Z Katowic do Warszawy nadal dojechać można Chopinem, ale tej podróży nie polecamy, bo między stolicą a Górnym Śląskiej pociąg ten w obie strony zahacza o Kraków.

Najwięcej zmian związanych z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy obejmuje linię z Katowic przez Mysłowice i Jaworzno Szczakową do Krakowa. Dotychczas w ciągu doby kursowało tędy osiem pociągów dalekobieżnych i tyle samo osobowych. Teraz po zakończeniu prac na odcinkach Jaworzno Szczakowa – Trzebinia i Trzebinia – Krzeszowice liczba ta wzrosła prawie dwukrotnie. Najszybsze pociągi, które między Katowicami a Krakowem nie będą miały żadnych postojów – w stronę Krakowa IC Porta Moravica i Wawel, a w stronę Katowic IC Malczewski – jadą nawet 57 minut! Pociągi osobowe jadą nieco dłużej, ale już nie dwie godziny jak kilka lat temu. Większość połączeń na tej trasie obsługuje Polregio (trzynaście połączeń, w tym dwa w relacji Katowice-Rzeszów Główny), ale znalazło się też miejsce dla Kolei Śląskich, które organizują cztery pary pociągów. Odjazdy z Katowic zaplanowano na 6.47, 11.16, 15.01 i 18.38, a z Krakowa na 10.29, 14.19, 17.46 i 21.33. Składy KŚ jadą w nieco ponad godzinę, ale to dlatego, że zatrzymują się na wszystkich stacjach na terenie województwa śląskiego (między Katowicami a przystankiem Jaworzno Ciężkowice), a potem tylko w Trzebini, Krzeszowicach i stacjach Kraków Bronowice, Kraków Łobzów i Kraków Główny Osobowy). Linią Katowice-Kraków kursują też pociągi dalekobieżne, m.in. Wawel z Krakowa do Berlina, Kossak z Wrocławia do Krakowa, Hetman z Lublina i Hrubieszowa do Wrocławia, Piast i Artus z Krakowa do Gdyni czy Śnieżka z Krakowa do Jeleniej Góry przez Nysę, Dzierżoniów, Świdnicę i Wałbrzych.

Większość pociągów dalekobieżnych, kursujących między Katowicami a Krakowem, do tej pory trasę Kraków-Wrocław pokonywała przez Częstochowę i Lubliniec. Te miasta najbardziej stracą na końcu remontu, ale kilka połączeń zostało na tamtej trasie. Jest też nowy pociąg Wyczółkowski z Lublina do Świnoujścia. Dwa połączenia dalekobieżne ponownie straciły Bytom i Tarnowskie Góry. Nie jadą tamtędy Skarbek z Bielska-Białej do Olsztyna i Wielkopolanin z Krakowa do Poznania. Jest tylko Spodek z Poznania do Katowic i nocny sezonowy Podhalanin ze Szczecina do Zakopanego. W rozkładzie jazdy pociągów osobowych nie zaszły wielkie zmiany, poza tym, że nie wszystkie wydłużone dotychczas kursy do Oświęcimia nadal są wydłużone do tego miasta. Zmieniły się też wieczorne odjazdy pociągów z Katowic w kierunku Lublińca. Dotychczasowe pociągi o 17.43, 18.39, 19.43 i 21.44 jadą o 18.01, 19.26, 20.57 i 21.56. W rozkładzie jazdy między Lublińcem a Ciasną jest też już nowy przystanek Kochcice-Glinica. Niezbyt zmienił się za to rozkład jazdy między Tarnowskimi Górami a stacją Wieluń Dąbrowa.

Na południe od Katowic trochę zmian jest na linii do Tychów Lodowiska, gdzie rozkład nie uległ znacznym zmianom, aczkolwiek zmieniły się terminy kursowania pociągów. Do Bielska-Białej, Żywca i Zwardonia pojedzie prawie tyle samo pociągów. Nie ma jednak pociągów przyjeżdżających do Katowic o 5.08 z Bielska-Białej i 7.13 ani odjeżdżającego z Katowic do Bielska-Białej o 23.49. W zamian za to na niektórych pociąg Hutnik z Gdyni Głównej zatrzymuje się na stacjach Katowice Ligota, Katowice Piotrowice, Katowice Podlesie, Tychy, Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice. Utrudnieniem dla ruchu pociągów będą prace prowadzone w Czechowicach-Dziedzicach. Pociągi do Cieszyna na odcinku Chybie-Czechowice-Dziedzice będą zastąpione przez komunikację autobusową. Między Chybiem a Skoczowem widać już efekty remontu. Czas przejazdu między Skoczowem a przystankiem Chybie Mnich skrócił się z 26 do 14 minut. Wiosną ruszą prace między Skoczowem a Wisłą. Wówczas pociągi z Katowic dojeżdżać będą do Skoczowa, skąd pasażerów zabiorą dwa autobusy komunikacji zastępczej: jeden do Goleszowa, a drugi do Ustronia i Wisły.

Na najbardziej popularnej trasie Katowice-Częstochowa nie nastąpiło wiele zmian. Więcej niż do tej pory pociągów z kierunku Zawiercia jedzie do Tychów Lodowiska. Nadal też kursują pociągi Ostaniec i Łysica z Katowic do Kielc. Wśród połączeń dalekobieżnych jest też nowy pociąg IC Chemik do Płocka. Z uwagi na przebudowę okolic dworców w Dąbrowie Górniczej oraz Dąbrowie Górniczej-Gołonogu i związaną z tym jazdą po jednym torze między stacjami Dąbrowa Górnicza a Dąbrowa Górnicza Ząbkowice niektóre pociągi jeżdżą objazdem przez Sosnowiec Dańdówkę lub Mysłowice. Mieszkańcy Zagłębia i Zawiercia mogą też później niż do tej pory wrócić z Katowic, bo dodatkowy pociąg do Zawiercia odjeżdża z tego miasta o 23.42.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera