Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy tramwaj w Katowicach z Brynowa do Kostuchny w 14 minut MAPKA

Justyna Przybytek
Prezydent Katowic Marcin Krupa zaprezentował przebieg linii tramwaju Odrodzenie
Prezydent Katowic Marcin Krupa zaprezentował przebieg linii tramwaju Odrodzenie Dziennik Zachodni
Trasa tramwaju na południe Katowic już wybrana. Ma 5,2 kilometra i 9 przystanków. Nowy tramwaj Odrodzenie połączy pętlę w Brynowie ze szpitalem na Ochojcu z pętlą w Kostuchnie. To najtańsza wersja przebiegu tramwaju, która nie będzie wymagała wyburzeń istniejących obiektów.

5,2 kilometra długości, dwie pętle, centrum przesiadkowe park&ride, dziewięć przystanków - to w skrócie nowa linia tramwajowa na południe Katowic, którą wspólnie wybudować chcą miasto oraz Tramwaje Śląskie.

Tzw. tramwaj "Odrodzenie" (od nazwy osiedla, przy którym linia ma biec) zostanie wybudowany w wariancie piątym, który pojawił się dopiero po konsultacjach społecznych, zmodyfikowanym, jak mówił wczoraj Marcin Krupa, prezydent Katowic, na podstawie sugestii mieszkańców.

Koszt inwestycji wstępnie szacowany jest na 95 milionów zł, początek budowy planowany jest na 2018 rok. Przypomnijmy: plan budowy nowej linii tramwajowej miasto ogłosiło pod koniec stycznia tego roku. Następnie magistrat zorganizował konsultacje z mieszkańcami, a Tramwaje Śląskie zleciły opracowanie studium przedprojektowego dla inwestycji konsorcjum firm Akbud i Collect Consulting.

TRAMWAJ ODRODZENIE

Na jego potrzeby wykonano m.in. analizę ruchu, badania ankietowe, analizy środowiskowe i techniczne poszczególnych odcinków, a także sposób i terminy realizacji, jak również szacunkowe koszty inwestycji. Wyniki badań autorzy przedstawili wczoraj.

Koszty realizacji poszczególnych wariantów różnią się o kilkanaście milionów. Najdroższe są te biegnące w ciasnej zabudowie Ochojca, bo wiążą się z koniecznością wykupu prywatnych gruntów, a nawet wyburzeń. Rożna jest też szacowana popularność linii na poszczególnych trasach.
Ostatecznie zapadła decyzja, że linia zostanie poprowadzona wariantem piątym, który biegnie przez tereny zabudowane, a jednocześnie w dużej mierze wzdłuż rezerwatu i lasu. To jeden z najtańszych w realizacji wariantów i najpopularniejszych, bo w zasięgu linii mieszka około 10 tys. osób. W tym wariancie nie trzeba będzie niczego burzyć, a spora część gruntów pod inwestycję należy do miasta.

Zdecydowano, że linia zostanie poprowadzona od pętli w Brynowie ulicą Rzepakową, Szenwalda, Ziołową, Kryniczną, Radockiego, fragmentem Bażantów, znów Radockiego przy kościele i znów Bażantów, a swój bieg zakończy przy planowanej pętli Kostuchna w rejonie skrzyżowania Bażantów i Armii Krajowej.

Linia będzie miała około 5,2 kilometra długości. Zaplanowano na niej dziewięć przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Szenwalda, Centrum Medyczne, Kryniczna, Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo, Armii Krajowej Pętla. Czas przejazdu z pętli Kostuchna do pętli Brynów ma wynieść około 14 minut, zaś dojazd z pętli Kostuchna do centrum miasta - 30 minut.

Oprócz nowej pętli, na końcowym odcinku linii powstanie również centrum przesiadkowe park&ride z parkingiem dla samochodów i rowerów. Dodatkowo parkingi dla rowerów pod wiatami mają zostać wybudowane przy wszystkich przystankach na trasie.

Jak szacują autorzy studium, linia w tym przebiegu ma przewozić około 4000 pasażerów na dobę. Obłożenie zwiększy się w przyszłości, bo w okolicach trasy tramwaju budowane są osiedla mieszkaniowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!