MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy wiadukt powstający na drodze wojewódzkiej w Lublińcu - jego budowa zakończy się w przyszłym roku

Piotr Ciastek
Lubliniec. Powstający wiadukt na DW906 już robi wrażenie. Jego budowa ma się zakończyć w 2025 roku
Lubliniec. Powstający wiadukt na DW906 już robi wrażenie. Jego budowa ma się zakończyć w 2025 roku Dawid Wygas
Nowy wiadukt powstający w ciągu ulicy Powstańców Śląskich (DW 906) w Lublińcu z tygodnia na tydzień nabiera kształtów. Inwestycja, która ma się zakończyć w przyszłym roku, przebiega zgodnie z planem. Zobaczcie zdjęcia z postępu prac.

Nowy wiadukt w Lublińcu - gigantyczna inwestycja za 42 mln zł

Zielone przęsła nowego wiaduktu w ciągu drogi wojewódzkie nr 906 spoczęły niedawno na swoim miejscu. Przeprawa łącząca jezdnie po dwóch stronach torów kolejowych nabrała już konkretnych kształtów. Obecnie trwają prace nad tworzeniem podbudowy na przęsłach pod jezdniami. Wybudowane zostały już podpory oraz przyczółki w miejscach łączących most z jezdnią po jego obu stronach.

Zobaczcie zdjęcia z budowy. Wiadukt widziany z lotu ptaka

Przypomnijmy, że inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich rozpoczęła się w 2023 roku. Mieszkańcy musieli zrezygnować z dogodnego połączenia nad torami kolejowymi, bo stary wiadukt był w coraz gorszym stanie technicznym. Obecnie budowa jest już na półmetku. Prace nie mają na razie opóźnień. Sama inwestycja jest bardzo wyczekiwana przez mieszkańców, bo było to jedyne połączenie dwóch części Lublińca nad przebiegającymi przez miasto torami kolejowymi.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Główne przęsło nowego mostu ma mieć 72 m długości. Droga będzie miała zupełnie inne parametry od wiaduktu, który został rozebrany. Nowy wiadukt będzie też dwukrotnie szerszy od poprzedniego.

Nowy wiadukt będzie pełnił funkcję nie tylko praktyczną, czyli będzie służył kierowcom i pieszym, ale i ma być atrakcyjny architektonicznie, co podkreślić ma planowana iluminacja składająca się z 18 reflektorów.

Budowa wiaduktu ma się zakończyć w 2025 roku i nie nałoży się na inną przygotowywaną już budowę "tunelu" na ulicy Częstochowskiej.

Przejście dla pieszych

Kilka tygodni temu pisaliśmy, że była wiceburmistrz Lublińca, a obecnie radna Powiatu Lublinieckiego, Anna Jonczyk-Drzymała oraz radna Miasta Lubliniec Czesława Włuka chciałyby, żeby po wybudowaniu wiaduktu na ulicy Powstańców Śląskich znajdujące się w pobliżu przejście dla pieszych, zostało „uzbrojone” w sygnalizację świetlną. Obie panie wspólnie wystosowały w tej sprawie wniosek do dyrekcji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

- Z przejścia codziennie korzystają mieszkańcy wielorodzinnych osiedli mieszkaniowych zlokalizowanych po obu stronach drogi, pracownicy zakładów przemysłowych, klienci punktów handlowych, pacjenci przychodni lekarskiej, dzieci z niepublicznego przedszkola “Autobusik”, filii dziecięcej Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej oraz osoby korzystające z basenu krytego i oddanego do użytku w czerwcu 2023 roku Lublinieckiego Centrum Rekreacji. Otwarcie całorocznego obiektu sportowego wygenerowało dodatkowy ruch, który mimo zamkniętego na czas budowy wiaduktu przejazdu już teraz jest mocno odczuwalny - tłumaczą radne Anna Jonczyk-Drzymała i Czesława Włuka w piśmie do ZDW.

Radne uważają też, że dobrym rozwiązaniem byłoby poszerzenie istniejącego przejścia dla pieszych o pas dla rowerzystów, oraz przycięcie gałęzi jednego z drzew, rosnącego bezpośrednio obok przejścia, co miałoby poprawić widoczność, a tym samym bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.

- Nasze działanie jest mocno wspierane przez mieszkańców powiatu lublinieckiego, którzy w dużej części pracują w zakładach przemysłowych zlokalizowanych przy ul. Powstańców Śląskich - tłumaczą radne. Pod petycją w tej sprawie przez wakacje zbierane były podpisy.

Jak będzie wyglądał nowy wiadukt w Lublińcu?

Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, w celu skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.

Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.

Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m

Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.

Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.

Miasto przypomina również, że na czas remontu wiaduktu ruch samochodowy kierowany jest na ul. Droniowicką i ul. Częstochowską. Piesi mogą z kolei przemieszczać się po mieście za pomocą zastępczej komunikacji zbiorowej. Ruch rowerowy kierowany jest natomiast na przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni