Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O Internetowych Rewolucjach na Śląsku mówi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor Google Polska

Marcin Kasprzyk
Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor Google Polska
Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor Google Polska Foto: Google Polska
Już w lipcu, w woj. śląskim, firma Google Polska będzie szkolić przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw jak skutecznie wykorzystać internet w biznesie. O szczegółach programu Internetowe Rewolucje rozmawiamy z Agnieszką Hryniewicz-Bieniek, dyrektorem Google Polska.

Dlaczego małym i średnim firmom w Polsce potrzebna jest rewolucja w internecie?
Konsumenci stają się coraz bardziej cyfrowi. Już 90% gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu, z czego połowa kupuje online. A skoro konsument jest cyfrowy, to wydaje się naturalne, że również biznes powinien być cyfrowy. Tymczasem polskie firmy nadal w mniejszym stopniu niż te w krajach Unii Europejskiej wykorzystują możliwości internetu. Chcemy pomóc to zmienić.

Jak będzie wyglądał śląski pilotaż Internetowych Rewolucji?
Zaczynamy 6 lipca w Śląskim Centrum Społeczeństwa Informacyjnego w Katowicach. Odbędzie się wtedy konferencja otwierająca oraz pierwsze szkolenie. A potem przez cały miesiąc w wielu miastach całego województwa z przedsiębiorcami pracować będzie kilkudziesięciu przeszkolonych przez Google ekspertów do spraw internetu. Przedstawiciele małych i średnich firm mogą już zapisywać się na dwa typy spotkań – otwarte szkolenia oraz indywidualne warsztaty doradcze ekspert-firma. Rejestrować można się na stronie www.internetowerewolucje.pl. Na podstawie indywidualnych warsztatów chcemy również zrozumieć, w jaki sposób możemy jeszcze lepiej dostosować nasze działania do konkretnych potrzeb przedsiębiorców.

Już kilka lat temu firma Google Polska prowadziła projekt Internetowa Rewolucja. Jak duże było zainteresowanie, czy przedsiębiorcy wiedzą, że powinni podnosić swoje kompetencje cyfrowe? Czy rozumieją, że w internecie tkwi potencjał?
Zainteresowanie było bardzo duże. Specjalną ciężarówką odwiedziliśmy kilkadziesiąt miejscowości w całej Polsce i nigdzie nie narzekaliśmy na frekwencję. Przedsiębiorcy od razu na miejscu mogli założyć stronę internetową czy wizytówkę na mapie i skorzystać z porad ekspertów. W ciągu paru lat trwania akcji 70 tys. firm skorzystało z oferty programu i zadbało o swoją obecność w internecie. Teraz jednak sama obecność to już za mało. W ciągu kilku lat internet ewoluował, użytkownicy są dużo bardziej aktywni, a narzędzi internetowych i, co za tym idzie, możliwości jest całe mnóstwo. Trzeba działać i wykorzystywać cyfrowe narzędzia do rozwoju, ale świadomie i z korzyścią dla swojego biznesu.

W sieci jest łatwiej prowadzić biznes?
Możliwości są naprawdę duże, a koszty działania niskie. Dziś dużo łatwiej dotrzeć z własną ofertą do klientów, do których dotarcie było niemożliwe w czasach, kiedy internetu nie było. Można z łatwością docierać do rynków zagranicznych, dawniej często niedostępnych. Narzędzia internetowe mogą pomóc na każdym etapie, już od analizowania zainteresowań i potrzeb konsumentów, czy szacowania potencjału rynków zagranicznych. Pozwalają stale obniżać koszty i szukać przewag konkurencyjnych.

Załóżmy, że jestem przedstawicielem małej firmy, niewiele wiem o internecie w biznesie. Czego mogę się od Was nauczyć?
Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że szkolenia i warsztaty nie dotyczą tylko narzędzi i rozwiązań dostarczanych przez Google, a całego wachlarza możliwości online. Zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy w stanie przekazać całkowitej wiedzy o wykorzystaniu internetu w ciągu kilku godzin, dlatego zaprojektowaliśmy nasze szkolenia w taki sposób, żeby wykorzystać ten czas jak najskuteczniej. Zaczynamy od przekrojowej prelekcji, aby uświadomić jakie możliwości daje internet w rozwoju firmy. Kolejnym etapem są indywidualne sesje z trenerami – tu najważniejsze jest rozpoznanie potrzeb firmy oraz sprawdzenie na jakim jest etapie. Wszystko po to, aby dopasować zakres warsztatu do konkretnego odbiorcy. Cel – szkolenie musi dać jak najwięcej korzyści konkretnej firmie. Jeśli będziemy szkolić firmę, która nie jest obecna w sieci, zaczniemy od strony internetowej i innych sposobów zaistnienia w internecie. Przedsiębiorcy, który w sieci już jest, być może trzeba będzie pomóc poprawić funkcjonalność i efektywność strony. Kolejne poziomy mogą obejmować marketing i sprzedaż w internecie. Bardziej zaawansowanym w działalności internetowej firmom będziemy doradzać, jak rozpocząć ekspansję na kraj lub rynki zagraniczne. Zaproponujemy rozwiązania darmowe open source, z których można korzystać, powiemy jak badać trendy rynkowe, jak i gdzie szukać klientów, jak wybrać partnerów biznesowych dbających o obecność firmy online i jak z nimi rozmawiać. Te warsztaty w dużej mierze mają zbudować świadomość, jaki jest ogrom możliwości i narzędzi internetowych do rozwijania biznesu.

Czy będzie wsparcie po szkoleniu?
Każda firma, która przejdzie szkolenie dostanie swego rodzaju zadanie domowe. Materiały i listę zadań, które powinna wdrożyć, a które wynikają z analizy potrzeb. Nasz trener, który taką pracę domową zleci, będzie w ciągu kilku tygodni dostępny oraz sprawdzi efekty, pomoże w pokonaniu ew. barier, które mogą się pojawić na etapie wprowadzania zmian. Chcemy przekonać ludzi do tego, że powinni zacząć działać, robić kolejne kroki i chcemy pomóc w robieniu tych kroków.

A jeśli ktoś nie będzie mógł wziąć udziału w pilotażu lub przegapi swoją szansę, a chciałby się uczyć?
Nasz projekt jest długofalowy. Bazując na wnioskach ze śląskiego pilotażu rozbudujemy program i chcemy działać w całej Polsce. Do końca 2016 roku zamierzamy przeszkolić 100 tys. przedsiębiorców z całego kraju. W dużym stopniu będziemy się też opierać na przygotowywanej właśnie platformie online z bazą wiedzy, więc jeśli okaże się, że większa grupa przedsiębiorców jest zainteresowana podnoszeniem kompetencji cyfrowych, to nie ma żadnych barier. Poza tym na rynku pozostanie cały ekosystem przeszkolonych przez Google ekspertów.

Czy do programu mogą zgłosić się osoby, które jeszcze nie mają firmy. Mają pomysł, który zamierzają realizować, i widzą potencjał właśnie w sieci?
Oczywiście. Zapraszamy na otwarte szkolenia.

Czy internet naprawdę jest taki skuteczny?
Internet bardzo demokratyzuje, wyrównuje szanse. Dziś, właśnie dzięki sieci, małe i średnie firmy mogą konkurować na równi z dużymi. I właśnie ten sposób myślenia chcemy wspierać. Poza tym na to, że internet w biznesie jest skuteczny mamy dowody i przykłady wielu małych  lokalnych firm, również ze Śląska, które dzięki internetowi rozpoczęły ekspansję na rynki zagraniczne.

Czytaj więcej o programie Internetowe Rewolucje na Śląsku

Zainteresowani programem przedsiębiorcy ze Śląska mogą rejestrować się poprzez stronę www.internetowerewolucje.pl

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera