"To jeden z kluczowych dokumentów w procesie przygotowania inwestycji. Burmistrz Kostrzyna nad Odrą wydając decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzja środowiskowa) dla budowy obwodnicy miasta w ciągu DK31, zatwierdził wariant przebiegu drogi. 9-kilometrowa trasa poprowadzona będzie nowym śladem po północno-zachodniej stronie miasta" - czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Czas na przetarg
Procedura wydawania decyzji środowiskowej trwała dłużej niż zazwyczaj m. in. ze względu na przygraniczny charakter planowanej inwestycji. Oznaczało to, że strona niemiecka również brała udział przy jej tworzeniu. GDDKiA podkreśla, że wydanie decyzji środowiskowej oznacza przejście do kolejnego etapu. Teraz pora na przygotowanie dokumentów i ogłoszenie przetargu.
Nie było łatwo zaprojektować przebieg obwodnicy
Wariant obwodnicy jest już wybrany. To najkorzystniejsza dla mieszkańców i kostrzyńskiego przemysłu koncepcja, zakładająca budowę 9-kilometrwoej drogi z czterema skrzyżowaniami. Zaprojektowanie przebiegu obwodnicy nie było proste. Wszystko z powodu położenia miasta, które sąsiaduje z chronionymi terenami Parku Narodowego "Ujście Warty", po których droga nie mogła przebiegać.
Tak będzie przebiegała obwodnica miasta
Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na wysokości Fortu Sarbinowo, następnie trasa przez ok. 2,5 km prowadzić będzie na północny zachód poprzez tereny leśne, aż do skrzyżowania z linią kolejową nr 273 (trasa Kostrzyn-Szczecin). Następnie droga przebiegać będzie w kierunku zachodnim, omijając Osiedle Drzewice i łukiem kierować się będzie poprzez tereny nieużytków na południe w stronę II obszaru Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dalej przekroczy rzekę Wartę mostem, który przechodzić będzie w estakadę na terenach zalewowych. Następnie obwodnica wiaduktem przecinać będzie linię kolejową nr 203. W rejonie Starego Miasta obwodnica włączona zostanie, poprzez skrzyżowanie, do dróg krajowych DK22 i DK31. Długość odcinka w tym wariancie wynosi ponad 9 km i zakłada budowę czterech skrzyżowań.
Wideo: Budowa krytego basenu w Kostrzynie nad Odrą
Będą inne obwodnice w Lubuskiem
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą jest jedną z zaplanowanych do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pozostałe obwodnice to:
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, która jest już na etapie realizacji,
- Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, dla której 7 marca podpisaliśmy umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj,
- Wschowy w ciągu DK12, dla której została już wydana decyzja środowiskowa,
- Dobiegniewa w ciągu DK22 oraz Przytocznej w ciągu DK24, które są na etapie procedury wydawania decyzji środowiskowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?