MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obowiązkowy paszport dla każdego samochodu i normy pyłu z hamulców. Nowe przepisy unijne przegłosowane

wixad
W przyszłości badana będzie również emisja pyłu z opon
W przyszłości badana będzie również emisja pyłu z opon Piotr Bilski
Europarlamentarzyści nie zwalniają tempa. Uchwalili obowiązek posiadania paszportu środowiskowego dla każdego samochodu oraz rygorystyczną kontrolę emisji cząstek z... hamulców i opon.

Nowe przepisy dotyczą rozporządzenia Euro 7, dotyczącego homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych.

Norma spalin bez zmian

Parlament Europejski zatwierdził porozumienie zawarte z Radą, które zakłada obowiązek spełniania przez pojazdy zaostrzonych norm przez dłuższy okres. Ma to zagwarantować niską emisję przez cały czas użytkowania. Za uchwałą głosowało 297 posłów, 190 było przeciw, a 37 wstrzymało się od głosu.

W przypadku samochodów osobowych i dostawczych zachowane mają zostać obecne limity emisji spalin obowiązujące w ramach Euro 6 (choć pierwotnie inicjatorzy postulowali wprowadzenie bardziej zaostrzonych norm). Dla autobusów i ciężarówek wprowadzone zostaną bardziej rygorystyczne limity emisji, które będą mierzone zarówno w laboratoriach, jak i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy utrzymaniu dotychczasowych standardów testowania Euro VI.

Pył z hamulców, opon i paszporty

Po raz pierwszy normy UE uwzględnią limity emisji cząstek stałych z opon i hamulców (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych oraz minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Każdy pojazd będzie musiał posiadać ekologiczny paszport. W dokumencie tym znajda się szczegółowe informacje na temat oddziaływania na środowisko w momencie rejestracji: limity emisji zanieczyszczeń, emisja CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg na zasilaniu elektrycznym oraz trwałość akumulatora.

Użytkownicy mają mieć dostęp do aktualnych danych dotyczących zużycia paliwa, stanu akumulatorów, emisji zanieczyszczeń oraz innych kluczowych informacji generowanych przez systemy pokładowe. Umowa musi jeszcze zostać formalnie zatwierdzona przez Radę Europejską, zanim nowe przepisy wejdą w życie.

Tylko elektryczność i wodór

Zmiany prawne są częścią strategii mającej na celu redukcję emisji CO2. A ta zakłada do 2035 roku osiągnięcie 100-procentowej redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. „Bezemisyjność” oznacza, że producenci samochodów będą musieli przejść z tradycyjnych paliw na pojazdy elektryczne, wodorowe lub zasilane paliwami syntetycznymi. Wyprodukowane wcześniej pojazdy spalinowe będą mogły być nadal używane i sprzedawane po tej dacie.

od 12 lat
Wideo

Pijany i bez prawa jazdy uciekał przed policjantami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska