Nowa dwupasmówka będzie dla zawiercian wybawieniem
Nowa dwupasmówka będzie dla mieszkańców Poręby i Zawiercia wybawieniem, bo prawdopodobnie wtedy z ulic tych miast znikną sznury tirów, sunące dziś równo od rana do wieczora przez ich ścisłe centrum. To właśnie tak przebiega bowiem główna nitka drogi krajowej nr 78, która łączy między innymi Śląsk z województwem świętokrzyskim, Kielcami. Gdy powstanie nowa trasa, obwodnica Poręby i Zawiercia, wszystko się zmieni, a kierowcy tirów, jadący tranzytem przez te miasta z pewnością zaoszczędzą sporo czasu. Dwupasmowa obwodnica Poręby i Zawiercia będzie się łączyła z istniejącą już od wielu lat obwodnicą Siewierza.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- GDDKiA krytykuje planowane podwyżki opłat za przejazd autostradą A4
- Autostrada z Katowic do Krakowa znowu będzie droższa. To kolejna podwyżka
- Kiedy pojedziemy ekspresową S1 w Beskidach? Prawdopodobnie dopiero pod koniec 2024 r.
- Dopiero wiosną zatankujemy przy nowej autostradzie A1. Jakie stacje będą do wyboru?
- Zima pokrzyżowała plany drogowcom budującym trzeci pas na autostradzie A1 w Śląskiem
- Śląskie. Za trzy lata gierkówka ma być jak nowa. Szykuje się przetarg za przetargiem
Obwodnica Zawiercia i Poręby: dwa węzły, siedem wiaduktów
Przyjrzyjmy się bliżej obiektom inżynierskim jakie powstaną na nowej obwodnicy.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa węzły drogowe Kuźnica i Kromołów. To bardzo ważne punkty na tej trasie, bo dzięki nim, trasa łączy się z dwiema ważnymi drogami wojewódzkimi.
Węzeł Kuźnica będzie pozwalał wjechać i zjechać z obwodnicy na drogę wojewódzką 796. To trasa łącząca Zawiercie z Dąbrową Górniczą. Droga 796 zaczyna się w Zawierciu a kończy się w Ząbkowicach, w pobliżu Huty Katowice, skrzyżowaniem ze zjazdem na S1, czyli Wschodnią Obwodnicę GOP-u.
Drugi węzeł – Kromołów, na którym zakończy się budowa pierwszej części obwodnicy, będzie dawał z kolei możliwość wjechania i zjechania z obwodnicy na DW 791. To trasa łącząca dwa województwa małopolskie i śląskie. Od Trzebini można nią dotrzeć aż do Poraja.
Dwa lata temu, tuż przed rozpoczęciem budowy, rozgorzała dyskusja nad koniecznością budowy trzeciego węzła na tej trasie. Wnioskował o to prezydent Zawiercia, Łukasz Konarski. Chciał wybudowania węzła, z którego z obwodnicy wjeżdżałoby się bezpośrednio do centrum Zawiercia. Nie zgodziła się na to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przedstawiciele GDDKiA uznali, że nowy węzeł nie powstanie wraz z budową obwodnicy, ale da się to zrobić już po jej wybudowaniu, w ramach całkiem nowego zadania. Problemem byłoby jednak jego sfinansowanie. Dwa lata temu mówiło się nieoficjalnie o kosztach budowy takiego węzła w granicach 20 milionów złotych. Na razie jednak nie zanosi się na to, by taki węzeł miał w ogóle szanse powstać w najbliższej przyszłości.
Będzie dwa kilometry ekranów akustycznych
Oprócz węzłów Kuźnica i Kromołów powstanie za to jeszcze siedem nowych wiaduktów drogowych i biegnących nad torami kolejowymi. Będzie też całkiem spory obiekt będący przejściem dla zwierząt. To budowla, którą widać po zjechaniu z obwodnicy Siewierza w kierunku Poręby.
Powstaną też zabezpieczenia akustyczne wzdłuż drogi. Ekrany pochłaniające w sumie staną na długości prawie dwóch kilometrów. Przy trasie i na węzłach staną ledowe lampy uliczne.
Kiedy obwodnica Poręby i Zawiercia będzie gotowa?
Pierwotnie pierwsza cześć obwodnicy, czyli 16,6 km między obwodnicą Siewierza i Kromołowem, miała powstać do kwietnia 2023 roku. Patrząc na obecne postępy prac widać, że to po prostu niewykonalne. Inwestycja ma ponad roczne opóźnienie. Najważniejszą tego przyczyną było bardzo długie oczekiwanie na pozwolenie na budowę. Analiza i cały proces związany z wydaniem pozwolenia na budowę trwał w sumie 16 miesięcy. Prace, tak naprawdę rozpoczęły się dopiero wiosną zeszłego roku.
Wiemy jednak już, kiedy się zakończą, bo zakończyło się postępowanie dotyczące zgłoszonych przez wykonawcę, czyli firmę Mirbud roszczeń terminowych.
- Obecnie przewidujemy termin zakończenia tej inwestycji na 30 lipca 2024 roku – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Kiedy powstanie druga część obwodnicy, czyli od węzła Kromołów do ronda w Żerkowicach? W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany. W listopadzie zostało przeprowadzane posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Wniosek o wydanie decyzji ZRID złożono 27 września 2022 r.
- Realizację zadania zaplanowaliśmy w formule tradycyjnej w latach 2023-2025. Inwestycja przewidziana jest w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych – informował Marek Prusak z GDDKiA.
Podsumowując. Cała nieco ponad 24-kilometrowa obwodnica Zawiercia i Poręby ma być gotowa w 2025 roku. Druga cześć tej trasy także będzie dwupasmówką. Jednojezdniowe będą natomiast planowane w następnej kolejności obwodnice Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów. Wszystkie te obwodnice będą częścią drogi krajowej nr 78, która obecnie biegnie przez środek wszystkich tych miejscowości.
Nie przeocz
- Najpiękniejsze dziewczyny z Katowic na Instagramie. Modelki, instagramerki, artystki
- Proces Łukasza T. Dramatyczne zeznania świadków. Ojciec Basi ledwo powstrzymywał łzy
- Najbardziej niebezpieczne miasta w Śląskiem. Tu są zabójstwa, gwałty i napady
- Policjant z Zawiercia, który zginął w wypadku, był pod wpływem alkoholu
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Wystrój wnętrz w stylu retro jest coraz bardziej popularny. Zobacz!
- WAŻNE dla emeryta! Od 15 lutego można składać PIT za 2022 rok. JAK TO ZROBIĆ?
- Największe zbrodnie z 10 ostatnich lat na Śląsku. Ginęły żony, matki, dzieci
- W tych miastach w Śląskiem żyją najstarsi ludzie TOP 19. Gdzie najwięcej seniorów?
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?