Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Zawiercia i Poręby: 3 węzły, 12 wiaduktów, ale pieniędzy wciąż nie ma

Anna Dziedzic
Proponowany i zaakceptowany przebieg obwodncy Zawiercia i Poręby
Proponowany i zaakceptowany przebieg obwodncy Zawiercia i Poręby
Aż 12 wiaduktów i 2 mosty powstaną na obwodnicy Zawiercia i Poręby. GDDKiA jest gotowa zacząć inwestycję. Czeka tylko na zgodę na ogłoszenie przetargu.

Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie otrzymał dotąd zapewnienia finansowania obwodnicy Zawiercia i Poręby, choć o zgodę na rozpoczęcie procedury przetagowej wystąpił jeszcze w kwietniu tego roku.

Zawiercie i Poręba leżą na trasie drogi krajowej nr 78 prowadzącej do Kielc. To jeden z głównych szlaków komunikacyjnych w tym kierunku. Codziennie przejeżdżają tędy tysiące ogromnych ciężarówek. Natężenie ruchu jest tak duże, że budynki stojące przy tej drodze po prostu pękają. Droga biegnie dokładnie przez centrum obu miast.

Obwodnica znalazła się w rządowym Programie Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-2023, a w ubiegłym roku w kontrakcie terytorialnym województwa ślaskiego, zatwierdzonym przez ówczesny rząd. Mieszkańcy odetchnęli.

Kiedy więc możemy się spodziewać rozpoczęcia budowy?

- Dopóki nie uzyskamy zapewnienia finansowania, dotąd to nie nastąpi - mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Warto też wspomnieć, że choć droga znalazła się w rządowym programie budowy dróg, to z pewnością po objęciu władzy przez nowy rząd, wszyscy liczą się z ewentualną korektą tego programu.

- Mamy nadzieję jednak że będzie to raczej dopisanie do programu jakichś inwestycji, a nie wykreślanie istniejących. Warto dodać, że w sprawie budowy obwodnicy wiele już zrobiono, Przygotowaliśmy dokumentację, odbyły się konsultacje społeczne w sprawie jej przebiegu, została wykonana inwentaryzacja środowiskowa. A to oznacza, że zostały już poniesione pewne koszty związane z tą inwestycją. Nie wyobrażam sobie, by można było to zmarnować - dodaje Prusak.
Podobnie wypowiada się posłanka Platformy Obywatelskiej z Zawiercia - Anna Nemś, wiceminister gospodarki w rządzie Ewy Kopacz.

- Nie wyobrażam sobie, by komuś mogło przyjść do głowy zaprzepaszczenie szansy na tę wyczekiwaną i wpisaną do rządowego programu i kontraktu regionalnego województwa inwestycję. Wszystkie znajdujące się tam inwestycje mają zapewnione finansowanie - mówi posłanka PO, Anna Nemś.

Dodaje, że to inwestycja strategiczna, zwłaszcza dla stref gospodarczych które mają tu przyciągnąć inwestorów. A jak mają chcieć tu inwestować, bez dogodnego połączenia drogowego?

Obwodnica będzie jedną z większych inwestycji. Będzie miała 24,2 kilometra długości.

Budowę podzielono na dwa odcinki. Pierwszy Siewierz - Zawiercie - Poręba i drugi Zawiercie - Kromołów Żerkowice. Obydwa odcinki będą realizowane w systemie „projektuj i buduj”. O tym, że inwestycja jest spora, świadczy spora liczba tzw. obiektów inżynieryjnych. Zostaną wybudowane trzy węzły (węzeł Kuźnica, w. Zawiercie i Kromołów), dwa skrzyżowania, obiekty mostowe w tym: dwa mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Ma to być droga jednojezdniowa i mieć dwa pasy po 2,5 m szerokości każdy. Do tego pobocze szerokie na 2 metry. Ma to być droga klasy GP, czyli droga główna ruchu przyspieszonego, zwana potocznie drogą szybkiego ruchu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Obwodnica Zawiercia i Poręby: 3 węzły, 12 wiaduktów, ale pieniędzy wciąż nie ma - Dziennik Zachodni