Odladzanie samolotów na lotnisku w Pyrzowicach. Zima w Katowice Airport i praca LS Airport Services. Procedury tuż przed startem ZDJĘCIA

DNZaktualizowano 
Nawet jeśli bardzo się śpieszycie, samolot nie odleci, jeśli kapitan i obsługa naziemna uznają, że konieczne jest odladzanie. Na lotnisku w Pyrzowicach zajmuje się tym firma LS Airport Services. Odladzanie samolotu: procedury, czas, płyny i specjalistyczne pojazdy. Kto i kiedy decyduje, że trzeba odlodzić samolot lub jego część?

Zanim zimą Wasz samolot wystartuje, bywa, że musi zostać odlodzony. Pasażerowie siedzą w środku, niecierpliwią się, że start się opóźnia albo przez okna obserwują, co się dzieje. No właśnie, co się dzieje?

Zobaczcie zdjęcia odladzania samolotów w Pyrzowicach:

O odladzaniu samolotów opowiadają specjaliści z firmy LS Airport Services, działającej na lotnisku w Pyrzowicach: Damian Kurtok, Ramp Supervisor LS Airport Services Oddział Katowice, Michał Sikora, Koordynator Obsługi Naziemnej LS Airport Services Oddział Katowice i Sebastian Grochala, rzecznik prasowy LS Airport Services. Oto co warto wiedzieć o odladzaniu samolotów.

1. Samoloty muszą być odladzane.

Samoloty, które startują w okresie zimowym, muszą być wolne od zanieczyszczeń, czyli szronu, śniegu, lodu, aby zachowały do startu swoje parametry aerodynamiczne. Wszystkie elementy ich konstrukcji dostosowywane są tak, aby w czasie lotu generować jak najmniejsze opory - muszą mieć jak najlepsze osiągi aerodynamiczne. Aby dodatkowo minimalizować opory jak najbardziej, musimy dbać o to, żeby powierzchnie skrzydeł, stateczników oraz kadłuba były gładkie – tak, jak zostało to zaprojektowane. Nie możemy pozwalać na to, aby zalegał na nich lód czy śnieg. Powietrze przepływające przez elementy samolotu musi przepływać w sposób laminarny – czyli bez zakłócenia. Niesprzyjające warunki atmosferyczne, takie jak niskie temperatury, przy których pojawia się szron, powstaje marznący deszcz lub pada śnieg, są zagrożeniem dla niezakłóconego przepływu powietrza po gładkich elementach samolotów.

Odlodzenie, a często również zabezpieczenie przed ponownym wystąpieniem tych warunków, jest skomplikowanym procesem wymagający sporej ilości czasu - co czasami faktycznie opóźnia start. Ale jest konieczne.

A CO LS SERVICE ROBI LATEM? UWIJA SIĘ Z NASZYMI WAKACYJNYMI BAGAŻAMI. DROGA WALIZKI PO ODPRAWIE. LINK

2. Kiedy samolot jest odladzany i kto o tym decyduje?

Oczywiście wtedy, gdy temperatura jest niska, ale niekoniecznie minusowa. Sytuacja jest dość skomplikowana.

Pracownicy LS Airport Service opisują to tak:

Podstawą do podjęcia decyzji o odladzaniu samolotu są niesprzyjające warunki pogodowe, występujące przy temperaturze mogącej powodować zanieczyszczenie powierzchni.

Niska temperatura to jednak nie jedyny czynnik, jaki wpływa na oblodzenie samolotu, bądź jego części. Na przykład, przy zajściu odpowiednich czynników, może dojść do tak zwanego naturalnego wypromieniowania ciepła – czyli ochłodzenia. Materiały, które zostają wykorzystane do konstrukcji samolotów - np. przy odpowiednim stałym wietrze oraz długim postoju, potrafią obniżyć swoją temperaturę. Może wówczas wystąpić oszronienie lub nawet powstać czysty lód (szczególnie jeśli dodatkowo pojawią się opady deszczu). Dzieje się tak niekoniecznie przy ujemnych temperaturach otaczającego powietrza. Kolejnym zagrożeniem jest przechłodzone paliwo w samolocie. Samolot lecący na wysokości przelotowej, leci w temperaturze około minus 40 stopni Celsjusza.

Podczas dłuższego lotu (najczęściej) paliwo, ale też inne płyny, obniżają swoją temperaturę. Samolot, który ląduje i ma krótki czas obsługi na ziemi - a to może być zaledwie np. 25 lub 30 minut, bo potem znów musi wylecieć w trasę - może mieć nadal ujemną temperaturę paliwa. W takiej sytuacji również może powstać oblodzenie na powierzchni skrzydła, nawet przy dodatniej temperaturze zewnętrznej. Przy wystąpieniu któregokolwiek z tych zjawisk osobą decydującą o rozpoczęcie procedury związanej z odladzaniem samolotu jest kapitan danego rejsu lub odpowiednio przeszkolony pracownik obsługi naziemnej.

3. Procedura odladzania. Sprzęt i płyny. Dlaczego odladzanie wykonuje się z pasażerami w środku (holdover time)?

Przy podjęciu decyzji o konieczności odlodzenia samolotu oraz ewentualnego zabezpieczenia pracownicy LS Airport Services rozpoczynają całą serię czynności. Pierwszą z nich jest uzyskanie dokładnych informacji od lokalnej stacji meteorologicznej, jak aktualna temperatura powietrza oraz rodzaj i intensywność opadów. Następnie, w porozumieniu między dowódcą danego rejsu oraz pracownikiem obsługi naziemnej, podejmowana jest decyzja, które elementy statku powietrznego wymagają odlodzenia. Następnie pracownicy LS Airport Services dobierają odpowiednie stężenie płynów odlodzeniowych oraz ustalają czasy ochrony.

Odladzać samolot lub jego części można tylko w wyznaczonych miejscach portu lotniczego; jest specjalna płyta, która jest położona możliwie najbliżej progu drogi startowej, aby maksymalnie skrócić czas od końca odladzania do startu samolotu. I to jest odpowiedź na pytanie, dlaczego odladzanie wykonuje się, gdy pasażerowie samolotu są w środku.

Do odladzania LS Airport Service używa specjalistycznych płynów typu I do temperatury minus 33 stopnie i płynu typu II do temp. minus 29 stopni. Wykorzystywane są też specjalnie tworzone do odladzania pojazdy – na lotnisku w Pyrzowicach mamy do dyspozycji odladzarki produkcji fińskiej, marki Kiitokori, modele EFI 2000 i EFI 4000. Pojazdy wyposażone są w dwa zbiorniki na płyn do odladzania o pojemności 1250 litrów i 2200 litrów oraz jeden zbiornik na wodę o pojemności 4500 litrów.

4. Odladzanie samolotu. Etapy

Odladzanie samolotów można realizować w dwóch stopniach. Pierwszy stopień to oczyszczenie powierzchni samolotu, w trakcie którego nie występują zjawiska, które mogą ponownie zanieczyszczać powierzchnię statku powietrznego. Jeżeli jednak występują takie zjawiska (np. pada śnieg), to po pierwszym stopniu (czyli oczyszczeniu) następuje drugi stopień – dodatkowe zabezpieczenie powierzchni. Polega na pokryciu powierzchni samolotu płynem o specjalnej konsy

Wideo

Materiał oryginalny: Odladzanie samolotów na lotnisku w Pyrzowicach. Zima w Katowice Airport i praca LS Airport Services. Procedury tuż przed startem ZDJĘCIA - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3